Alla inlägg den 29 juni 2017

Av Kaela - 29 juni 2017 20:45

     

Just nu är det så vackert ute att det nästan gör ont.

Buskarna har blommat över men här och där hittar man vackra blommor - som står där och lyser och ger oss glädje.

På promenaden i parken alldeles intill, faktiskt bara ett stenkast fylldes jag av en otrolig tacksamhet över att vi som flyttade från huset vid skogens rand till ett höghus hade en park just bredvid.

Tacksamheten i mig flödade!


I kväll är ja riktigt trött.

Vissa dagar är tunga.

En sådan dag har det varit idag!

Ett telefonsamtal - någon finns inte mera.

Någon som jag en gång stod nära......

Minnena flödade över mig. Och trots att vi inte setts så ofta på grund av långt geografiskt avstånd under många år bakåt kände jag tomheten breda ut sig.

Just nu är jag trött - många minnen- många tårar...och mycket tacksamhet!

Tacksamhet över att ha fått ha denna fantastiska människa i mitt liv!


Avslutar med dessa sanna starka och vackra ord:


"Jag har varit med om dig.

Jag kan aldrig förlora dig."

Jacques Werup




   

Av Kaela - 29 juni 2017 08:47


 




 

 

Utan smärta inget liv


Utan smärta
inget liv som lever
ingen växt.

Ingen kärlek
utan sårbarhet
och sår:

Ingen fullhet
utan saknad sen -
sol som går i moln.

Låt oss inte frukta
livets smärta:
den gör ont
men gör oss inte illa.

Låt oss ta det bittra
med det ljuva -
äppelblom
och vinterns nakna gren


Margareta Melin

Av Kaela - 29 juni 2017 08:15

     


Har du tänkt på att du och jag -   genom de val vi gör påverkar inte bara vår eget liv utan också andras.


Hur vi väljer att leva och hur vi  gör våra val i stort sett - skapar en  möjlighet eller svårighet  i andras liv?


Tänker man så - ja då inser man verkligen hur långt ifrån betydelselös någon enda av oss är!


Kanske har du just idag - eller imorgon-möjligheten att skapa en outplånlig och viktig upplevelse i en annan människas liv.
Ge någon en livslektion eller en gåva som du tidigare själv fått genom någon annans val!

Vi angår varandra...våra liv har liksom kugghjul som passar in i varandra....


Så låt oss gå försiktigt genom livet.

Med eftertanke och omsorg.

I våra spår växer rosor - eller tistlar.


Det ligger i din och min  möjlighet att skapa doftande spår  - till medmänniskors nytta och glädje - där vi går fram.


Det vi tänker det gör vi  - det du och jag tänker just nu har en avgörande betydelse för fortsättningen på resan genom livet för oss själva -  och andra.


Vi är sannerligen betydelsefulla!!


Av Kaela - 29 juni 2017 07:19

 






Torsdagen den 29 juni har grytt.

Lite grå än så länge men kanske solen tittar fram så småningom.

Kanske bara morgontrött- som vi!

Peter och Petra - ni har namnsdag idag och gör förstås en härlig dag oavsett väder!

Jag gratulerar namnsdagsbarnen och förstås också DIG som har födelsedag idag så varmt och önskar er en dag som skiljer ut sig och glittrar lite extra för er!


113 452 män och 21 kvinnor i vårt land heter Peter, som är en engelsk form av det latinska namnet Petrus som härstammar från det grekiska namnet Petros.

Petros är en översättning av det arameiska namnet Cephas som betyder "klippa". Jesus kallade sin lärjunge Simon för Petros. Han skulle vara den klippa på vilken den kristna kyrkan skulle byggas.
Namnet tar formerna Petrus på latin, Boutros på arabiska, Pierre på franska, Pedro på spanska, Petar på serbokroatiska, Peteris på lettiska,Petras på litauiska, Pjotr på ryska.

Tsarer med namnet Pjotr kallas på svenska Peter.


15 299 kvinnor och 2 män i Sverige heter Petra som är ett arameiskt kvinnonamn. Namnet är en femininform av det latinska namente Petrus, från grekiska Petros som är en direktöversättning av armeniska Cephas som betyder "klippa". Jesus kallade sin lärjunge Simon för Petros. Han skulle vara den klippa på vilken den kristna kyrkan skulle byggas. Namnet var populärt under 1970-talet men har sedan gradvis avtagit i användning.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards