Alla inlägg den 9 augusti 2017

Av Kaela - 9 augusti 2017 22:53


 


Har du svårt att sova.....jag vet ett bra knep som jag själv använder många gånger.

Deyt är en aftonbön som min farmor lärde mig.


"Det går en ängel kring vårt hus
som bär på två förgyllda ljus
han bär en bok uti sin hand
nu somnar jag i Jesu namn"


Jag lovar att du somnar som ett barn när du bett den bönenEtt varmt godnatt
från mig till DIG!

Av Kaela - 9 augusti 2017 20:11

 

Du frågade "hur mår du"?

När jag svarade tårades mina ögon.
Du såg bort och började genast prata igen.
Uppmärksamheten du givit mig rann iväg.

Hur mår jag?.. Jag mår bättre när folk lyssnar
men det kan hända att jag gråter en tår eller två.


Den här smärtan är obeskrivlig.
Om du inte känt den, kan du inte till fullo förstå.
Trots det behöver jag dig.
När du ser bort,
när jag blir ignorerad,
är jag åter ensam med den.
Din uppmärksamhet betyder mer än du någonsin kan förstå.


gentlligen är tårar inte ett dåligt tecken, vet du!
De är naturens sätt att hjälpa mig att läka
De lättar lite på det tryck sorgen skapar.

Jag vet att du är rädd för att jag ska bli ledsen när du frågar hur jag mår,
..men så är det inte.
Minnet av min älskades död kommer alltid att vara med mig.
Blott en tanke bort.
Mina tårar gör smärtan mer synlig för dig, men det var inte du som gav mig den.
Den fanns redan där.

När jag gråter, kan det vara så att du känner dig hjälplös,
när du inte vet vad du skall göra?
Du är inte hjälplös,
Och du behöver inte göra något annat än att vara där.
När jag känner att du tillåter att mina tårar rinner,
då har du hjälpt mig.

Du behöver inte säga något. Din tystnad när jag gråter är allt jag behöver.
Var tålmodig.. var inte rädd.

När du lyssnar med ditt hjärta till "hur jag mår"
lättar smärtan,
för när tårarna kan komma och gå som de vill, känner jag mig lättare.
Att tala med dig släpper fritt vad jag har önskat att få säga högt,
och gör rum för en gnutta glädje i mitt liv.


Jag gråter en minut eller två..
och sen torkar jag mina ögon.
och ibland kanske du kan se mig skratta en stund senare.

När jag håller tillbaka tårarna, får jag en klump i halsen
mitt bröst värker och min mage knyter sig.
Därför att när jag försöker skydda dig från mina tårar,
då skadar det oss bägge .. mig, för att min smärta hålls inombords,
en sköld mot din närhet.. och du,
för att vi plötsligt är så långt ifrån varandra.
Snälla, ta min hand och se mig genom mina tårar..
Då kan vi vara nära igen.

Fritt översatt efter "Please se me through my tears" av Kelly Osmont

 

Av Kaela - 9 augusti 2017 18:48

     

Rast på väg bort från mormor men hem till sig själva...mamma skickade fotot

 

Efter ett par dagar med barn och barnbarn så går tvättmaskinen hela dagen idag.

Mycket lakan och handdukar.

Men det är en slags förväntansglädje i att bädda och ställa iordning.

Nu var de sex stycken så det blev en del annorlunda lösningar.

Sex fantastiska gäster....underbart...

Det är faktiskt roligt att tvätta efter dem ocksp....och minnas hur det var- ---då det var fem barn hemma.

Då gick ju verkligen inte tvättmaskinen hela dagen någon gång ibland.

Den gick ett par gånger minst varje dag"""

Men så fina stunder....

Att växa ifrån....

Livets gång- precis som det ska vara- men jag kan inte hndra ett stilla vemod.


Att ha huset fullt av barn var ju lite sömn, ont om pengar. Inga karameller (eller mycket få) till sig själv. Oro och rädsla för hur de skulle klara livet.

Förunderlig lycka över att de var mina!


Att vara farmor/mormor med barn på annan plats på jorden gör lite ont ibland.

Hör ofta andra prata om ett nära umgänge, barnbarn som tittar in....underbart.


Läste en studie om att faroch morföräldrar är viktiga för barnen som avslutades med de här orden:

"Inga kan se på barnen med ögon så fyllda av kärlek som deras far- och morföräldrar, och inga kommer att lämna lika stora hål."

Av Kaela - 9 augusti 2017 08:41

 

 

 

Tillit - ett ord jag gillar.

Det andas trygghet....att våra lita på...lita på att vännen finns kvar imorgon också, att isen bär...

Tillit till livet tror jag faktiskt är något man tränar upp genom att leta efter det positiva i varje situation man hamnar i och att avbryta negativa tankar  som gör oss ledsna eller oroar.
Tillit är också en övertygelse om att livet vill oss väl, om att allting som händer leder till något bra- ger växt åt mitt liv -  även om det inte alltid är den väg man skulle valt om valet funnits.


Tillit är inte något som föds i samma ögonblick som man släpper in en ny människa i sitt liv,.
Tillit måste förtjänas .

Har man blivit besviken tidigare kan det vara svårt att lita på människor igen.

Men det är som att bli avslängd av en häst.

Enda sättet att bota rädslan för att bli sviken på nytt är att utsätta sig för risken.

Ha nu en fin onsdag - och du - träna tillit genom att förvänta dig goda saker från dem du möter.

Påfallande ofta får man ju det!

Av Kaela - 9 augusti 2017 07:30

 
 

Heter du Roland är det din dag idag.Du och  44 211 män och 1 kvinna är dagens namn i vår almanackar.Dessutom har 63 personer i vårt land namnet som efternamn!

Varmt grattis till namnsdagsbarnen!

Och varmt grattis till DIG som fyller år.

Ställ till med fest - sommaren är kort och namnsdag har man oftast bara en gång om året!

Födelsedag har man säkert bara en gång varje år!


Roland är ett mansnamn med gammalt tyskt ursprung (Hroudland). Bildat av hrod - "ära" och land som betyder just land, m.a.o betyder namnet Ärans Land.
Roland (även benämnd Orlando) var namnet på en mytomspunnen härförare hos Karl den store om vilken det skrivits flera dikter och epos - se Rolandsången.Namnet förekom i Sverige redan på 1300-talet

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards