Alla inlägg den 12 augusti 2017

Av Kaela - 12 augusti 2017 11:14

t  


I allas våra liv kommer det ibland dagar som känns som en vandring i lera  eller en isande vind att ta sig igenom.


Jodå- jag har också sådana dagar ibland....

Tror ingen helt och hållet slipper undan dem.

De hör till livet.

Det handlar mera om att skaffa sig redskap för sin vandring under de dagarna än att försöka undslippa dem.


Jag hade en gång en vän.

Hon drabbades av en bilolycka och låg sedan de sista 20 åren av sitt liv i respirator.
Hon var 22 år när olyckan skedde....

 

Vi var ungefär lika gamla.

Rädd och ledsen gick jag för att hälsa på henne första gången efter olyckan....

Vad säger man....vad gör man....min livsvandring ditintills hade inte givit mig någon insikt eller träning i hur man bemöter den som förlorat så mycket.

När jag kom in i hennes rum låg hon med slutna ögon och massor av sladdar och slangar....

Satte mig på yttersta kanten av en stol som stod i rmmets hörn och sa: Elisabeth, jag är här.
Såg att det ryckte lite i hennes ögonlock.

Och kände en oemotståndlig längtan att röra vid henne.

Reste mig och gick fram till sängen och lade min kind mot hennes....där fanns åtminstone ingen slang.
Hörde en suck och kände att hon slappnade av.

Vet inte hur länge jag stod så....

 

De första åren följde jag henne tätt.

Sedan tog livet mig till en annan stad. Men inte längre bort än jag kunde se henne ganska ofta.


Vi kunde så småningom föra samtal.

Genom den kommunikatör /ungefär som en dataskärm med bokstäver som hon kunde bygga ord av genom ett "rör" i sin mun.


En av de allra sista gångerna jag fick förmånen att tillbringa ett par timmar med henne sa hon:

"Det är god utsikt när man kommit upp på berget...."
Orden förvånade mig - hon låg ju där hon låg...

Men jag insåg så småningom att hon hade en inre bergsbeklättring att göra..och det var det berget hon hade nått toppen på.

 

Hon levde inte så länge efter detta....
Men jag har burit minnet av henne som en av livets dyrbaraste gåvor - och orden har jag sagt många gånger till mig själv: "Det är god utsikt när man kommit upp på berget...." och de har hjälpt genom livets grålera och isvindar....så är hon ännu med mig....för alltid...


Av Kaela - 12 augusti 2017 09:36

 


Finns det en skog

i din himmel Gud

där man kan vandra
en vacker kväll

jag har hört
om gröna ängar
och gator av renaste guld

men jag hoppas det finns
en gammal skog
där liljekonvaljen gror

och om en enda stare
ber jag
som förkunnar

att

den himmelska våren

är här

Kaela

Av Kaela - 12 augusti 2017 08:55


 

Idag är det den 12 augusti och Klara har namnsdag!

Gratulerar dig som bär detta fina namn så varmt - och lika varmt gratulerar jag förstås DIG som firar födelsedag i dag!

Fira ordentligt - både DU och dagen är värd det!


14 838 kvinnor och 1 man i vårt land bär namnet  Klara eller Clara ! Dessutom bärs namnet som efternamn av 1 person!
Namnet har många olika betydelser. En av dem är "framgångsrik" och "berömd" Klara kommer från det italienska ordet "caous" som betyder "klar"

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards