Alla inlägg den 18 augusti 2017

Av Kaela - 18 augusti 2017 20:31

 

 

 

 

 

 

 

Ibland
förvandlas lögner
till sanningar

vitt blir svart
och svart blir vitt


modet sviker
rädslan regerar

hämmar allt
förminskar livet

droppar sitt gift
i vår glädjebägare



ibland måste man ta risken
att bränna sina vingar

för att hitta porten
till ljuset

som reflekterar  sina färger
i vår mörka spegel
 
så vi minns
att evigheten bor
i nuets ögonblick.


Kaela

Av Kaela - 18 augusti 2017 12:45

 




När det känns kallt och grått ute börjar man längta efter en riktigt läcker gryta.

Den som du nu får receptet av här av mig har jag gjort många gånger och den blir alltid lika uppskattad.

Den hamnar allt på vårt bord på söndag! 

 

 

DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

800 g fläskytterfilé i skivor
smör
2 skållade tomater i bitar
1 dl soltorkade tomater som du har skär i små bitar
2 dl färsk skogssvamp,vilken sort du vill eller har i frysen
3 dl grädde
3 dl mjölk
3 msk viltfond
1 vitlöksklyfta
salt och peppar

persilja


SÅ HÄR GÖR DU:

Bryn köttskivorna i smör.

Tillsätt de skållade och de soltorkade tomater låt dem fräsa en med en stund.

Tillsätt grädde, mjölk, viltfond och pressa i av vitlöken.

Låt allt småputtra i 10 min.

 Smaka av grytan med salt och peppar.

Bryn svampen i en stekpanna till den börjat "låta".

Salta och vitpeppra.

Strö den nystekta svampen över grytan tillsammans med riktigt mycket persilja.

Servera med nykokt potatis eller ris och en salla fräsch sallad.


Nu är det dags att ropa: Maten är färdig!



Av Kaela - 18 augusti 2017 09:41

 

 

 


En promenad i Folkparken.

I regn.

Frånsett mannen med tre hundar och en och annan joggare var jag ganska ensam i hela stora parken.

Så långt jag kunde se i alla fall.

Kändes nästan lite märkligt att vara mitt i en medelstor stad och knappt se en människa.

Dropparna som föll var ganska ljumma- trots att det kändes som en höstdag eftersom dagen bjöd på en så mörk himmel .

Ändå var det helt klart ett sommar-regn.


Tankeverksamheten mår bra av regn ibland tror jag.

Det är som att varsebli sin omgivning i en helt ny dräkt.Och man blir blöt  - och  jag njuter av regnet mot huden.
Njuter av ljudet från regnets droppar och trivs i det grå ljuset.

 

Tankarna uppehöll sig mycket runt den fina frivilliga som jag precis fått veta,slutat sina dagar ibland oss.
En fantastisk kvinna!

Så ständigt beredd att göra något för någon annan.

Innan hennes hälsa svek för ett par år sedan  gjorde hon cirka hundra ledsagningsuppdrag om året. Även då - i friskare perioder -  fortsatte hon att ge ut av sig själv i frivilliguppdrag-under de bra dagar hon hade. Ända in i det sista
Ända till dagen för några månader sedan då hon föll på spårvagnsspåret  -  men då någon som tur var, hann dra undan henne i tid innan spårvagnen kom.


Ledsagning kan ta många timmar. Det handlar om att stödja till och vid besök i vården, kanske en promenad eller en shoppingrunda med någon som inte kommer ut på annat sätt.Det kan handla om att följa med på sopplunch till kyrkan, eller kanske till och med på barndop, bröllop eller begravning.
Tänk er hur många som känt trygghet och gemenskap genom hennes insatser under de nästan femton år hon fanns på Frivilligcentralen.

Dessutom gjorde hon besök hos en gammal ensam dam ett par timmar i veckan.

Att hon hade tid att göra så här mycket berodde på att hon arbetade halvtid - fram till pensionen - och resten av tiden under den tid hon var anställd som undersköterska på VIN

hade hon sjukersättning. 


Jag kände en sådan saknad  och sorg där jag gick - och jag frågade mig varför det så ofta är de goda människorna som oss för tidigt.

Tårarna av saknad blandades med regnet - fina Berit med sin långa fläta på ryggen, sin goda varma blick och sitt leende.

Men så kom några ord i min tanke som hon sa vid ett tillfälle när jag sa: "Fantastiskt fint av dig att göra allt du gör, men att du bara orkar. Du är ju inte riktigt frisk själv?"  Berit svarade: "Vet du- efter att ha sett hur stort behovet är så orkar jag inte låta bli!!"


Glad att fått lära känna Berit och samrabeta med henne i många år i det godas tjänst.

Men tomrummet efter henne ekar i mina tankar just nu.

Det kommer en dag när det går över och jag bara känner tacksamhet för att fått dela många fina stunder av livet med henne.

Till dess njuter jag av den underbara doften från alla kärleksfrön hon sådde ut under sin vandring på jorden!


Nu vill jag önska DIG en riktigt fin fredag!




Av Kaela - 18 augusti 2017 07:10

 




En mörk himmel idag - fredag den 18 augusti då  - då Ellen och Lena har namnsdag!

En liten Ellen ,min yngsta sondotter gratulerar jag ...och alla andra som bär det vackra namnet.

Lena gratulerar jag förstås också.

Och DIG som har födelsedag idag!

Gör något extra av dagen-det är den och DU värda!



*26 479 kvinnor och 3 män heter Ellen i vårt land. Och 1 person heter Ellen i efternamn.

Ellen betyder den lysande/strålande eller Guds ljus, fackla.
Kvinnonamnet Ellen har flera ursprung.
Dels är en engelsk form av Helena (kvinnonamn) Helena som är ett grekiskt namn med betydelsen "lysande", "strålande" eller "fackla".
Dels är det en dansk form av Elin som också kommer från Helena.
Ellen är på väg att bli ett av 2000-talets stora modenamn.



*83 310 kvinnor och 2 män i Sverige heter Lena har förekommit i Sverige under minst 600 år. 16 personer bär namnet som efternamn.
Lena kan uppfattas som en kortform av Magdalena eller Helena (kvinnonamn) Helena.
Båda namnen är grekiska; Helena (ursprungligen Elena) betyder "vackra" och Magdalena betyder "kvinna från Magdala". Magdala är en by vid Genesarets sjö.
Andra betydelser av namnet än de ovannämnda finns.
Namnet förekommer också i dubbelnamn som till exempel Anna-Lena.
Den finska formen av namnet är Leena.
Man vet att namnet fanns i  Sverige år 1481.
Lena betyder även ljus. 
Namnet var mycket vanligt på 50-,60-och 70-talet, men ligger just nu nedanför 200-strecket på topplistan



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards