Alla inlägg den 20 augusti 2017

Av Kaela - 20 augusti 2017 16:50

 


"Rädsla är orsaken till alla problem. Det är roten till alla fördomar och negativa känslor av ilska, svartsjuka och habegär. Om du inte hade rädsla, då skulle du vara fullkomligt tillfreds med att leva i denna värld"
Michael A.Singer

Av Kaela - 20 augusti 2017 16:47

 

 

 

För dig ser det ut som det är skymning mellan trädstammarna  - för mig ser det alltid ut så här

 

 

 

Allting som har en början har ett slut.
Det vet vi....men  nog är det svårt att bli riktigt medveten om att allt hela tiden är i förändring - och att det innebär att också allt tar slut.

Blommorna som lyste viid vägkanten i juni är nu bruna och torra...bebisen vi höll i våra armar för ett antal år sedan har förändrats till ett större barn eller kanske till och med till en vuxen.


Jag har ju verkligen lärt mig massor om detta de senaste två åren.


Jag gick till optikern - mina ganska nya glasögon var inte tillräckliga hjälpmedel för att jag skulle se bra.

En dörr öppnades....mot något okänt och skrämmande av orden...."jag kan inte hjälpa dig men skriver en remiss till ögonkliniken.

Eftersom man inte riktigt vet vad denna pågående synnedsättning beror på helt och hållet så kom det in en massa nya saker i min tillvaro.

Massor av prover, blodprover, MR-röntgen, med mera med mera....
Utan tvekan kom livet i gungning.


Jag visste inte mycket om hur det är att vara sjuk frånsett förkylningar,blindtarmsinflammation och andra odramatiska åkommor.

Så plöstligt- synen på väg att försvinna - ett högt blodtryck upptäcks som jag inte anat - osteoporos , allvarlig sådan) upptäcktes också.

Bifynd kallade läkarna det.

Det ordet - använt så - gjorde mig upprörd.

För mig är fynd något positivt och detta är ju verkligen inte positivt.

Jag var ganska förtvivlad....allt jag älskade höll på att tas ifrån mig.

En morgon vaknade jag och bestämde mig för att se detta som en intressant resa.
Med upplevelser jag inte gjort förut.

Att få nya insikter är ju alltid positivt.

Faktiskt - även när de nya insikterna har ett högt pris.

Och allt förändras

Det är den insikten som gör våra stunder så viktiga.

Att vara i dem - i nuet - istället för i nostalgins igår eller rädslans och orons imorgon.

För just nu är det alltid bra. Åtminstone nästan alltid!

 

Så därför vill jag bo i nuet!

Varje ögonblick som det bara är möjligt!!

 

 

Av Kaela - 20 augusti 2017 12:31

 



Läser i Aftonbladet


Den 18-årige Abdul Rahman från Marocko misstänks för det fruktansvärda knivdådet i Åbo.

Sorgen knyter till i halsen och gör det nästan omöjligt att andas....


Abdul Rahman  lär inte varit ensam och kanske användes han av andra som han ville ha erkännande ifrån. 

Oavsett - hela händelsen är så fruktansvärd så det finns inte or



Nu vårdas han på sjukhus och där får man lov att vidta extraordinära skyddsåtgärder då någon uttalat hot mot sjukhuset som vårdar .

Hur tänker man egentligen????

Är man själv beredd att döda kanske en hel massa andra som är patienter och personal för att komma åt den misstänkte.

Det är verkligen sant att det är farligt att bekämpa hat med hat - man riskerar att bli värre än det man bekämpar!

Av Kaela - 20 augusti 2017 09:02



 


Solsken men ganska kyligt under min morgonpromenad.

Det doftar nästan höst i luften.

Staden är lite "dagen efter".

Städbilarna och städarna som sopar dyker väl upp så småningom och tar hand om de  sopor, papper och annat, som augustifestens firare inte orkade bära till sopkorgarna.

Lite märkligt tycker jag det är att festyran ska ta över handen så pass att man missar det där med att inte slänga papper och annat skräp på marken.

Eller kan man ha suttit i öltältet lite för länge så omdömet grumlats.


Några som nog är pigga idag är de barn som sprang barnloppet på två kilometer . Det var upp emot tvåhundra barn i tre åldersgrupper som sprang.

De vuxna som tog det lite lugnare och sprang fem kilometer  var inte riktigt 500 personer.
Tio kilometer sprang bort emot 600 personer.

Däribland mannen i mitt liv - som vanligt!


Eftersom jag själv var i Linköping som representant för DHR i Norrköping och grattade DHR Linköping på deras 75 års jubileum kunde jag inte heja på min käre och inte ta några kort. Lånar ett fint kort istället från Atea som var arrangör


Vet inte hur det är med vädret där du bor.

Men jag vet att du precis som jag fått en helt ny dag att ta hand om.

Gör det på det bästa sättet!

Ditt bästa sätt!



Av Kaela - 20 augusti 2017 04:45

n  



Berhard och Bernt - -idag får ni bjuda på tårta - och fira era vackra namn.

Man måste ju ta vara på alla tillfällen till fest!

Gratulerar så varmt gör jag....er som har namnsdag och också DIG som har födelsedag idag - söndagen 20 augusti!


*5 147 män i vårt land och 3 kvinnor heter Bernhard  - och 195 personer har namnet som efternamn. Bernhard är ett forntyskt namn med betydelsen "stark som en björn".
Namnet förekommer också med den engelska stavningen Bernard. Namnet finns i almanackan till ära för Bernhard av Clairvaux som dog den 20 augusti 1153.Bernhard var något av ett modenamn i början på 1900-talet


*17 870 män och 1 kvinna heter Bernt och 16 personer har namnet som efternamn.
Bernt är en äldre lågtysk form av Bernhard.
Bernt var ett adelsnamn sedan 1600-talet.
Det var ganska vanligt före 1960 med har sedan avtagit i popularitet och numera får endast enstaka pojkar namnet som tilltalsnamn


*


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards