Alla inlägg den 25 augusti 2017

Av Kaela - 25 augusti 2017 18:28

 



Låt mitt ljus få brinna,
för hopp och frid.
Låt mitt ljus få brinna,
i all evig tid.

Brinn för mörkrets kalla timma,
brinn för ljusets varma glimma.


Låt mitt ljus få brinna,
för de finaste av gåvor som finns.
Låt mitt ljus få brinna,
för det fina jag minns.

Brinn för alla världens mirakel,
brinn för jordens alla spektakel.

Låt mitt ljus få brinna,
i regn och i sol.

Låt mitt ljus få brinna,
i livets stora swimmingpool.

Brinn för allas lycka,
brinn för allt vi ska tycka.


Låt mitt ljus få brinna,
för hopp och frid.
Låt mitt ljus få brinna,
i all evig tid.


Louise Myrén




Av Kaela - 25 augusti 2017 17:03

 

 

 

 

 

Vaknade upp i dag och såg  ut över ett landskap som var insvept i dimma.

Och det var det ganska länge - en bit över lunch.

Märkligt så mjukt allting blir när dimman tar bort de hårda konturerna.

Jag tror att vi alla har någon slags förhållande till dimma.

Många upplever den nästan lite otäck.

Men jag älskar den.

Den liksom flyter fram och för med sig en trolsk och spännande stämning.

Hela landskapet  får mjuka gråtoner.

Buskar, träd och hus får sällsamma skepnader som, när jag var barn, verkligen stimulerade min fantasi.

Tystnaden blir näst intill total när dimman sveper in allt i sin  famn.


Nu måste sinnesintrycken tolkas annorlunda
Dimman döljer och skapar om.
Avstånd förlängs, föremål förstoras upp och ser ut att vara närmare eller längre ifrån än vad de verkligen är.

Kanske är dimman ett sätt att minska våra intryck

Dimman är tät och minskar vår sikt.

Kanske för att du och jag ska samla våra tankar och vara där vi är.

Vet inte om dimman sveper in också din morgonutsikt med sitt florstunna grå.


Av Kaela - 25 augusti 2017 10:34

 

Fotografiet lånat här

 

De sista dagarna har det pågått en offentlig avrättning i Sverige!

Hur vågar jag säga så.

Vi har väl inga offentliga avrättningar.?

Inga avrättningar alls över huvud taget.


Det stämmer  - om man avser fysiska avrättningar.


Men det som skett i Moderaterna är inget annat än en slags avrättning och har berört mig och många med mig riktigt ordentligt illa.

Det gäller bara att hoppas att Anna - den avgående moderatledaren  - är så stark  att hon inte går alltför brusten, bruten  och sönderslagen som människa ur denna förföljelse.

Jag kan inte bedöma hur duktig eller inte duktig hon är som partiledare.

Men vad jag vet valdes hon för en period och det har inte varit några skandaler runt henne.

Även om hon gjort mindre lyckade val ibland.

Det kan jag förstå att man tycker.

Men - jag tror att Moderaterna förlorar mera på den offentliga process som mest av allt liknar en avrättning av en persons kunnande, omdöme och vilja - än vad de skulle gjort om hon fått sitta kvar den tid hon valts för!


Jag har hört en hel del säga att de aldrig kommer att rösta på Moderaterna efter detta...till och med hört moderater som säger att de kommer att rösta på annat parti nästa höst.

Även i politken - mot politikerna - måste det finnas en viss omsorg och hänsyn!
Vem vågar annars ställa tid och krafter till förfogande för att bli en av dem som leder landet?


Av Kaela - 25 augusti 2017 07:25

 


En titt genom fönstret säger att det har regnat inatt. Himlen är mörkgrå, så det kan nog komma mera.

Det är fredagen den 25 augusti och Louise och Lovisa har namnsdag!

Varmt grattis till er och varmt grattis också till DIG som har födelsedag idag!

Ta hand om denna dag - den infaller bara en gång om året!


*54 226 kvinnor och 14 män i vårt land heter Louise som är ett kvinnonamn med franskt ursprung.
Motsvarande maskulina form är Louis, som i sin tur är en fransk form av Ludvig.
Louise betyder "hjältinna" eller "berömd kämpe" eller "kämpe i strid".
I andra timoteusbrevet 1:5, i bibeln, omnämns Timoteus´ mormor som Lois.
Louise blev det 19:e vanligaste tilltalsnamnet 1993. Det var kulmen på en modevåg som gjorde Louise populärare än någonsin tidigare.

3 personer bär namnet Louise som efternamn.


*33 410 kvinnor i vårt land bär namnet Lovisa vilket har sitt ursprung i namnet Ludvig och har använts som dopnamn i Sverige sedan 1600-talet.
Det fick en plats i almanackan år 1750 när kung Adolf Fredrik gifte sig med Lovisa Ulrika av Preussen (1744).
Särskilt populärt var namnet under 1890-talet.
Kortformen Lova har sin grund i namnet Lovisa.




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards