Alla inlägg den 29 augusti 2017

Av Kaela - 29 augusti 2017 20:20

 

 

 

Att vi går mot höst känns mycket tydligt då mörkret börjar falla i åtta-tiden på kvällen.

Insikten ger mig ganska så dubbla känslor.

Dels är det faktiskt lite mysigt med mörkare tid och tända ljus.

Dels får jag lite ångest över att hösten bara är förstugan till vintern som kan kännas sååå lång och svår att stå ut med.

 

Sommaren har gått så otroligt snabbt.

Häromdagen under en promenad i Folkparken - (Norrköpings lunga som vi har den stora turen att bara behöva skutta över gatan för att befinna oss i) så gick vi förbi platsen för Valborgselden - och det kändes plötsligt så nyss.

Spraket från gnistorna - kylan på ryggen och hettan i ansiktet- talet - sången.....
Så är vi redan på väg in i hösten.

Nog är vårt liv en stund på jorden.

Det gäller att vara i varje stund.

Leva i nuet.

Och inte i framtiden - men inte heller i minnena.


Just NU - är allting gott - och nuet är fullt med saker som pockar på vår uppmärksamhet och vill bli upplevda-

Upplev dem nu.

Jag vet att du precis som jag från tidig ålder har vuxit uppmed uppmaningen att skjuta upp det roliga.

Ta det tråkiga först - så får det roliga bli en belöning.

Tänk om du aldrig hinner till det roliga.


Hörde talas om en kvinna som fick ett mycket vackert nattlinne av sin man.

Det packade hon in i det silkespapper som låg i kartongen. Lade i byrålådan för att användas vid någon speciellt tillfälle.

När hon  ett par år senare var död hittade mannen nattlinnet i lådan där det låg ett par år innan hon insjuknade i den cancer som snabbt tog hennes liv.

Inte för att vara domedagsprofet - utan bara för att påminna om att vi inte vet om vi får en massa speciella tillfällen.

Se till att skapa dem!

Ha en skön tisdagskväll!

 



Av Kaela - 29 augusti 2017 07:44

 

 

En kort morgonpromenad gav luft åt trötta tankar.

Det är ganska varmt ute men mulet.

Lite märklig känsla att röra sig i stan tillsammans med alla superstressade - på väg till jobb eller skola.

Märkligt nog blir min dag ganska fylld trots att jag inte har något av det numera.

Jag har haft i överflöd - och då trodde jag att det skulle vara skönt att vara "ledig".

Att bestämma mera över sin dag.

Och visst är det skönt.

Men också en märklig känsla som jag inte riktigt hittar ord för.

 

Jag har olika förtroendeuppdrag - och det tycks kunna ta betydligt mera tid än jag trodde.
Vilket jag faktiskt är glad för. Det ger mig en känsla av att göra en insats - om än inte på samma sätt som tidigare när arbetsdagarna var långa för de allra mesta.

Dessutom ger det mig nya möten med nya människor.

Möten - som ständigt lär mig nya saker


Ofta med personer  i utsatta situationer på grund av funktionshinder, eller anhörigs funktionshinder.

Ibland när jag möter dessa vänner tänker jag att alla som är friska och har en kropp som de kan använda som de vill och sinnen som fungerar, borde jubla varje morgon 

Men så är det ju inte.

Vi kan ana  - medan vi är friska och allt fungerar som det ska - att förlusten skulle vara tung.

Men hur tung - det vet ingen av oss innan vi är där!

Och därför kan vi då inte heller känna den där riktigt översvallande glädjen.


Själva det stora viktiga livsinnehållet ligger nog till stor del i mötet med varandra!

Vi behöver varandra!

Alla behövs och alla behöver!


Önskar DIG idag en dag när DU får DITT behov av möte tillfredsställt och där du får fylla någon annans behov!


Ta hand om dig och din dag!






Av Kaela - 29 augusti 2017 07:02


 

Idag är det åter en gråmulen morgon, men varmare än igår.

Solen kommer säkert att visa sig av och till också idag - tisdag 29 augusti.

Hans och Hampus har namnsdag och jag gratulerar varmt!

DU som fyller år idag får också varma gratulationer!

Ställ till med fest idag - just den fest DU vill ha!


*119 037 män och 25 kvinnor i vårt land heter Hans, som är en ursprungligen tysk kortform av Johannes som i sin tur är en grekisk variant av det hebreiska namnet Jochanan som betyder Gud är nådig. ! Sverige vet man att namnet funnits sedan år 1356.

Som efternamn bärs namnet av 20 personer.


*12 823 män i vårt land heter Hampus vilket är ett mansnamn och betraktas oftast som en smeknamnsvariant av Hans, som ju är en tysk kortform av Johannes.
Det är emellertid troligt att Hampus är en latinisering av det forntyska namnet Hampo, som i sin tur är en kortform av det lågtyska Hamprecht (högtyska Heimbert); "hemmets ljus".

76 personer bär namnet Hampus som efternamn.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards