Alla inlägg den 31 augusti 2017

Av Kaela - 31 augusti 2017 16:12

     


"Sann kärlek är inte känd för vad den ber om, utan för vad den ger.”
–Jacinto Benavente

Av Kaela - 31 augusti 2017 12:07

 



Hade ett samtal idag på förmiddagen med en ung kvinna som drabbats av ohälsa.

Hon har under några år varit engagerad som frivillig och vi har haft en hel del samarbete under mina sista år som samordnare på Frivilligcentralen.

Detta är en tjej som löptränat mycket.

Inte för att vinna tävlingar utan för att hon upplever det som återhämtning . rekreation och vila.

Nu har hennes ohälsa satt stopp för detta.


Hon startade vårt samtal med att berätta om hur djupt hon saknar löpningen.

Frihetskänslan och naturupplevelsen det gav. Känslan av att vara stark och fri.

Jag kan mer än väl förstå henne.


Löpning har aldrig varit min väg till rekreation och återhämtning - snarare långa promenader.Och jag vet vad det betyder för mig.

Jag kan fortfarande ta mina promenader även om jag får lov att röra mig lite saktare och med större uppmärksamhet eftersom min syn inte är vad den varit.

Jag kände oerhört starkt med denna unga kvinna - och det gjorde ont i mig när hon sa: "Jag kommer aldrig att hitta glädjen igen"

Vi vet ju egentligen alla att förändringar är något som sker hela tiden under vår livsresa.
Det är det absolut enda vi kan vara riktigt säkra på. . det vi älskar idag finns kanske inte imorgon.
Kände hur viktigt det var att ge henne redskap att hantera rädslan att inte hitta glädjen igen.


Jag försökte uttrycka det ungefär så här: "Hur svårt det än låter så måste vi famna och ta emot förändringarna som möter oss .

Jag säger inte att du kommer att älska alla dagar som du har framför dig - men detta är en utmaning av livet självt.
Du gillar ju utmaningar- så ta emot den om inte med glädje så utan protester som bara skadar dig själv.
Försök leva med inställningen att det här ingår  - det är en gåva - hur konstigt det än låter -. 
Du kommer att ta dig igenom och möta livsjublet och glädjen igen!
Du kommer att bli otroligt frustrerad, ledsen, besviken och modstulen men  glöm inte - du lever - du har många dagar kvar på jorden - och glädjen bor där bakom förlusten och sorgen och modstulenheten på samma sätt som solen finns även en molnig dag - bakom molnen. Och snart visar sig för oss igen!

Du möter just nu kanske den största förlusten hitintills i ditt liv. Försök tänka att det sker för att  ge plats åt någonting helt nytt - i din utrustning som människa.
Det tomrum du känner nu kommer att bli ett utrymme för ditt nya livsinnehåll.

Med en ljus syn på livet hjälper vi oss själva att hålla ögonen öppna för glädjen som faktiskt också finns där.

 

För en stund sedan kom ett sms från henne - hon satt och skrev på sin mobil såg jag medan vi talade - med ovanstående text och orden: "Lova mig att du skriver detta på din blogg. Jag kommer att kolla!

Därför gör jag nu det och hoppas att det finns någon som läser det som också kan uppleva att detta hopp - om glädjem innanför det svåra finns också för henne eller honom.

 

 





Av Kaela - 31 augusti 2017 10:50

       

 

Bildresultat för regn på blad

         

   

 

Tyst hörs ett sus i natten
tyst hörs en droppe regn falla mot ett blad
tyst hörs en blomma växa
tyst hörs din viskning i hjärtat

tysta steg hörs ,stilla
vinden smeker en tårad kind
jag hör din röst
i natten
hör dina ord
i mitt hjärta


okänd poet

Av Kaela - 31 augusti 2017 05:59

Våt morgon men ganska varm är det idag på min plats på jorden.

 



Arvid och Vidar har namnsdag och jag gratulerar varmt.

Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag den 31 augusti!

Låt dagen komma till er med glädje!


*22 791 män och 4 kvinnor heter Arvid som är ett kungligt mansnamn som är sammansatt av ord med betydelserna "kung" och legend Detta är ett namn som är vanligast bland de äldsta och de yngsta.

Man vet ingen klar betydelse av namnet.

Men på vikingraqnas språk betydde vidr skog eller träd.


*4 571 män och 10 kvinnor heter Vidar vilket är ett gammalt nordiskt namn.
I den nordiska mytologin är Vidar Odens son och näst starkast efter Tor. Vidar är sammansatt av ord för träd och man och kan betyda "skogsman".
Namnet har ökat i popularitet sedan mitten på 1990-talet och börjar nu närma sig 100-i-top-listan.

81 personer bär namnet Vidar som efternamn.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards