Alla inlägg den 2 september 2017

Av Kaela - 2 september 2017 20:54

Linnea nio år-tiden har gått så snabbt nyss var hon ett liter knyte



Linnea checkar om det finns mera tårta kvar. Många hungriga kusiner åt en hel del - men jodå - en extra bit fanns det...


Lördagkvällen gick snabbt med stoj och mat och kramar!

 

Idag på förmiddagen styrde mormor och motfar kosan hem till Norrköping igen - i hällande regn.Regnet följde oss hela vägen hem!

 

 

Hoppas det inte regnade på Linnea och hennes 20 klasskompisar som hon höll fest för idag!

 

 

   

 

Av Kaela - 2 september 2017 10:59

 


Ett par år innan jag slutade arbeta som frivilligsamordnare gjorde jag en förmedling som jag undrade lite över hur den skulle gå.

Det skillde 74 år på de båda som förmedlades med varandra.
Mycket ovanligt!

Asimah var 17 år och Stina var alltså 91 år.

Båda var pigga och levnadsglada.


I går låg det ett mail i min mailbox....

Jag vill gärna dela det fina Asimah skriver....och har fått hennes tillåtelse.


"....där sitter jag i Stinas sammetssoffa och ser mig omkring.

Rummet berättar att hennes liv och mitt liv ser väldigt olika ut.

Inte  bara för att vi är i två generationer och från olika kulturer....
Kan inte riktigt ta på vad det är...tills jag kommer på att hela Stinas liv finns här på väggarna.

Mitt liv ligger strött efter flyktvägar....utom de sista fina åren i detta fantastiska land som jag älskar.

Stina är en ovärdelig tolk och guide. Jag älskar henne och jag älskar Sverige."


Detta är bara en kort bit av en lång berättelse om de promenader de gör, om resan till Öland de gjorde i somras, om möten för Asimah med andra svenskar via Stina....

 

Det rann glädjetårar nerför mina kinder när jag läste brevet

Så otroligt fint hon skriver...och så fantastiskt väl hon behärskar svenskan efter 5-6 år i Sverige.



Av Kaela - 2 september 2017 04:30

u  

 

 

 

Grå dag är det idag - den 2 september!

Justus och Justina har namnsdag och gratuleras så varmt.

DU som har födelsedag får också varma gratulationer!

Ta hand om dagen - den är DIN - du som har bemärkelsedag!


*Justus är ett latinskt mansnamn med betydelsen rättvis som använts i Sverige sedan 1600-talet.
Namnet är mycket ovanligt.
Sedan mitten på 1990-talet får dock en handfull pojkar varje år namnet som tilltalsnamn

491 män  bär namnet.


*Justina är ett latinskt kvinnonamn, femininformen av namnsdagsgrannen Justus. Den franska formen är Justine. Justina har funnits i almanackan länge, till minne av en from kvinna som dödades av hunnerna.
Enligt legenden var Justina en jungfru som dödades i Mainz år 451 just när hon tog nattvarden.
894 kvinnor bär namnet!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards