Direktlänk till inlägg 6 september 2017

Det finns barn som har massor att berätta....

Av Kaela - 6 september 2017 07:39


 


Många av de barn som för ett par veckor sedan kom tillbaka till dagis  (jo jag vet att det heter förskola idag men mina barn gick på dagis så det ordet är etsat i mig)och till sin skola har massor att berätta, många nya upplevelser och erfarenheter.
De flesta - ja - men inte alla.


Många barn hade häftiga saker att berätta.

Resor till exotiska platser. Segelturer i familjens båt. Hundvalpen som anlände en dag. 
Kanske någon till och med berättar om saker och hndelser som ingen annan varit med om.

Exklusiva upplevelser som kostar massor av pengar.


Så finns där också en liten unge som inte har något alls av detta att berätta om.

Men som ändå vill försöka- som berättar om badutflykterna med mamma. Cykelturerna och picknickarna, glassen på Halvards kiosk......


Vilka upplevelser berikar mest.

Det tror jag inte går att säga.....både de dyra utlandsresorna och cykelturerna med mamma är underbara upplevelser för ett barn.


I allra värsta fall satt det också något litet barn i skolsalen och lyssnade med blicken genom fönstret och ansiktet slutet.

Det barnet skulle kunna berätta om fyllefester i hemmet, om en pappa i fängelse, om en mamma som är sjuk Riktigt svårt sjuk. Det skulle kunna berätta om syskonet som inte längre finns....


Jag mötte ett sådant barn häromdagen.

Tillsammans med sin extramormor.

Hon var ledsen efter den dagen i skolan - den allra första dagen på den nya terminen...dagen då alla berättade....men inte hon....hennes upplevelser gick inte att berätta-....


 
 
Ingen bild

Stina

6 september 2017 15:04

Läste för ett tag sen någon uppmaning till lärare att inte fråga
barnen vad dom gjort på sommarlovet, just p.gr, av att en del helt enkelt inte
har haft råd eller av olika anledn, inte kunnat göra så mycket.
Det borde finnas fler läger för familjer, som inte kostar så mycket, eller gratis i vissa fall, men då ska det finnas folk som ställer upp där, det är inte enkelt idag, alla har så mycket redan./ Stina

Kaela

6 september 2017 17:09

Ja ibland går det ut sådana råd till lärare.
Och det är säkert bra.
Men barn sätter ju ibland igång och berättar innan man har hunnit stoppa dem - och så kan det vara igång.
Familjeläger för dem som saknar medel att göra något själva det vore toppen.
Många människor har allt för mycket.
Men jag tror det finns kapital av villiga händer fortfarande. Gäller att nå just dem!

Kramar om dig och önskar dig en skön onsdagskväll!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards