Direktlänk till inlägg 6 september 2017

Möblera med växter för att må bättre...

Av Kaela - 6 september 2017 11:01

 




Älskade denna  lägenheten från den stund vi flyttade in i den.

Men en sak var riktigt sorglig.

Blomma efter blomma bara dog och jag hade en hel del. Jag prövade alla tidigare väl beprövade och framgångsrika knep och åtgärder men inget hjälpte.

Lägenheten var ju nybyggd och av folk som kan sånt här fick jag veta att blommor inte trivs i nybyggen.

När det gått 2 år någon gång i vintras började nyinköpta plantor att sträcka på sig - och nu är det grönt i fönstren igen.

Inte så grönt i alla fönster som i det på bildewn. 

Men det är på väg.

Tigger skott av vänner och faller ibland för en växt i affären.

Gröna växter är de bästa inneboende vi kan fylla våra hem med.

Vi mår bra av dem.

Givetvis av att se dem, men också på m´ånga andra sätt.

Genom känslan av kontakt med naturen så hjälper de oss att slappna av.

DBlommorna är naturliga luftfuktare i våra alltför torra hem.

Genom den bladtranspiratiob de har.

Många säger att blommorna ger entusiasm, ork och energi.

Ampelliljorna står ut framför andra genom att rensa bort 90% av de giftiga ämnen som finns omkring dem.

Inte så dumt att tänka på om man misstänker radon i sitt hus.

Murgrönan renar luften effektivt - så låt den växa till sig och välla över.

Jag har stora förhoppning ar på min lilla planta.

Välj också gärna en och annan växt med färgade blad eller blommor.

Färgerna sägs höja vårt humör.


Visst är det gott att veta när vi faller för frestelsen och skaffar en växt till fast det egentligen är fullt.

För min käre var det fullt för ett tag sedan.....för mig är det ännu inte halvfullt.
Som vanligt mötd vi nog på halva vägen...



 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

6 september 2017 16:19

Jag låter de flesta av mina blommor flytta ut under sommaren men nu är det dags att ta in mina pelargoner efter farmor och min passionsblomma och blodsdroppe. Ett hem utan blommor är bra ödsligt tycker jag.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kaela

6 september 2017 17:05

Blommor mår ju jättebra av att få vara ute på sommaren.

Nu kan det ju snart bli en frostnatt till och med neråt mina trakter och då gäller det ju att de är inne.
Sant att ett hem utan blommor är ett ödsligt hem.
Önskar dig det bästa av det bästa - och du - var rädd om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards