Direktlänk till inlägg 9 september 2017

Det krävs en by för att fostra ett barn

Av Kaela - 9 september 2017 16:03

Bildresultat för three boys on the street

   



Det finns ett afrikanskt ordspråk som säger "det behövs en hel by för att uppfostra ett barn".

Och det är sant.

Den anonymitet som är i våra större städer- kanske mindre också för den delen är verkligen inte den by som ett barn egentligen behöver för att växa upp till en trygg och ansvarstagande vuxen.

Det lägger också en ganska tung börda på föräldrar idag. 

Som dessutom ofta bor långt från sina egna föräldrar.

Förskolan och skolan är en hjälp när den fungerar bra i att fostra de små busungarna till människor som klarar det sociala samspelet och som mår bra själva.

Så finns det förstås barnidrott med ledare som också kan bli förebilder.


Så visst finns det vuxna runt barnen.

Det som kan oroa mig är att jag kan se en hel del ganska unga barn göra saker som de inte borde göra när jag rör mig i stan.

Häromdagen stod tre-fyra 10-11 åringar och blossade i en liten avvikning på gatan där de inte syntes så bra.

Om man inte - som jag - undrade var doften av cigarett kom ifrån trots att jag inte inom synhåll såg någon som rökte.

Och känner man doften utomhus vet man att rökaren finns ganska nära.

Via näsan fick jag alltså syn på dem och kunde förstås inte låta bli och gå fram och säga att det inte är så bra att röka. Och framför allt inte då man är så ung.

Och vad skulle deras föräldrar säga om de visste?

Ja men ingen känner igen oss på stan sa den mest talföre av barnen.
Det är inte bra att ingen känner igen ungarna på stan tänkte jag och då dök detta uttryck upp i hucudet.

Tänk en trygg by där grannen berättar för mamma > att jag såg din son med en cigarett eller vad det nu var för mindre kloka saker som barnet gorde.

Som sagt läggs en tung börda på föräldrar idag - och den som diskuterar att barn är olydigare, bråkigare med mera säger ibland också: "Det är föräldrarnas fel".

Vilket det alls inte behöver vara.
I väntan på den byn - eller i avsaknad av den ....får vi alla se till "lägga oss i" och vara föredömen och varma famnar föär de som växer upp omkring oss.

Alla dåliga beteenden beror inte på dålig uppfostran bara för att det är barn som uppvisar dem.



 
 
Ms. W

Ms. W

9 september 2017 18:25

Kan ju säga att jag pryade i en trea ett par veckor när jag gick i åttan. Jag var ju 13 då och barnen 9-10 b beroende när på året de var födda. Minns att jag var med en tjej hem, men... det jag också märkte var att hon rökte. Minns inte om jag sa nåt, men var ju ett barn själv... Men jag kommer också ihåg att jag tyckte att jag kände mig så "gammal" i jämförelse, men idag är ju 5 år åt ena eller andra hållet inte mycket.

Var också med om nåt obehagligt i åttan. Några tjejer (kanske ett par) sa att de ville bjuda mig på salmiak. Gillade salmiak, men när jag fick det i munnen började jag "spotta och fräsa som en vildkatt". Det var nämligen inte alls salmiak utan tuggtobak... Verkligen taskigt och elakt av dem.

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

9 september 2017 20:18

Ja det var riktigt elakt av de flickorna. Sånt göt man bara inte.
Men både det och värre saker förekommer mellan barn idag.
Jag hör ofta om det eftersom jag har en man som arbetar i skolan.
Det gäller att alla som har med barn och unga att göra är uppmärksamma.

Fin lördagskv'll önskar jag dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards