Direktlänk till inlägg 17 september 2017

Lyckan är idag - inte långt där framme

Av Kaela - 17 september 2017 12:10


 



Där framme- när jag får det och det - när det eller det har ordnat sig - då kommer jag att vara glad!

Hur ofta tänker vi inte så.

Men glädje, lycka, att må bra är inte bara beroende av hur vi har det utan  av vår livsinställning.


Vi brukar säga att det finns optimister och pessimister - och så realister förstås


Optimism är ett ord för att tro utan att veta, att låta sig själv vara öppen utan att döma, känna oro eller rädsla.


Någon har sagt att optimisterna har fel lika ofta som pessimisterna.

Det är mycket möjligt att det är så.

Men optimisten mår absolut bättre.

Kan man bestämma sig för att vara lycklig!

Det kanske är att ta till starka ord.

Men om jag bestämmer mig för att le mot min spegelbild varje morgon och säga: Idag är en bra dag - ja då är jag helt övertygad om att dagen blir bättre än om jag startar den med att klaga.

Har du ingen annan som kan krama dig - så krama dig själv godmorgon!

Istället för att klaga.
På vädret, arbetskamraten eller vad det nu kan vara som känns som ett ständigt skoskav.

Vädret kan vi ju definitivt inte förändra med ett leende.

En surmulen arbetskamrat kan vi möjligen ge en chans att få en bättre dag.
Och framför allt få du och jag en bättre dag!


Många har sitt fokus på vad de inte har snarare än vad de har.   

Att sätta fokus på allt det vi inte har leder sällan till att man mår bättre.

Det odlar vår avundsjuka och tycka synd om mig själv för att jag inte har det eller det som jag så gärna vill ha.


Titta runt lite grand.

Jag är säker på att det finns en massa saker nära dig att vara glad för.

Så vi bestämmer oss eller hur?

Detta blir en bra dag!


Dagens citat:

"Hemma är inte där du bor utan där man förstår dig."
-C. Morgenstern

 
 
Ms. W

Ms. W

17 september 2017 19:22

"Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder"... Ja, kan ju stämma ibland. För även den gråaste dag kan bli fin till slut Även regn behövs ju och vi vet ju att det alltid kommer sol efter solsken☀️

"Tack för en underbar, vanlig dag" heter en sång som Agnetha Fältskog spelade in en gång. Försöker verkligen tänka optimistiskt och hoppas att jag inte möter nån "pessimist i kvadrat".

Man kan ju förstås glädjas åt nåt längre fram, men man det är ju viktigt att leva så gott det går där emellan också.

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

18 september 2017 06:23

Visst finns det en förväntans glädje.
Som handlar om att man ser fram emot något som ska hända.
Men den stilla glädjen över den stund som just är inne är bra på att ge oss mening med tillvaron.

Bra om man har någon sång som hjälper en minnas att även vanlig dag har sina gläntor av ljus!

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Ms. W

18 september 2017 13:47

Ja, du förstår nog att det ska stå att det alltid kommer sol efter regn. Men sol efter solsken kan ju bli ett helt nytt sätt att tänka...☀️

Kaela

18 september 2017 14:21

Ja det kan bli ett riktigt superpositivt sätt att tänka. Inte så dumt kanske://

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards