Alla inlägg den 19 september 2017

Av Kaela - 19 september 2017 22:14

 



Ingen stund är såsom denna,

kvällens sista tysta timma.
Inga sorger längre bränna,
inga stämmor mera stimma.

Tag då nu i dina händer
denna dagen som förflutit.
Visst jag vet: i gott du vänder
vad jag hållit eller brutit.

Ont jag tänker, ont jag handlar,
men du läker allt och renar.
Mina dagar du förvandlar
så från grus till ädla stenar.

Du får lyfta, du får bära, j
ag kan bara allting lämna.
Tag mig, led mig, var mig nära!
Ske mig vad du sen må ämna!

Karin Boye

Av Kaela - 19 september 2017 18:35


 




Jag har sett det första fågelsträcket för i år dra sig mot söder...

Jag har sett dem.
Jag har hört dem.

Deras vemodiga avskedssång

Det är dags nu.


Vad hjälper solsken, och en och annan person som ännu går i shorts mot att det känns i luften att hösten redan är här.

Mot att löven börjat falla och äpplena ligger och lyser i gräset.

Ett av höstens färggranna ankomstsignaler.

Jag är här nu....dra jackan tätare om dig

Frosten och de iskalla vindarna väntar runt knuten

Och  klockan tickar mot höst - obönhörligen.


Vad hjälper det att rönnens gyllenröda bär glöder som rubiner i solen som försöker inbilla mig att det nog är en liten bit sommar kvar.


När jag vet att snart är bladen borta, bara ett och annat halvruttet bär för svultna fåglar på de snötyngda grenarna.


Vad hjälper det att jag ännu kan gå i mina lätta sommarskor när jag vet att det om några veckor kommer att krävas kängor med tjocka sulor så jag inte halkar på isen som lurar under snön.
Vad hjälper det....

Nej - vi får nog lov att följa med...in i hösten...mot vinter och is.

Och börja längta till våren igen....för det gör vi ju!

Så snart sista sommarvinden dragit söderut så börjar vi sträcka oss mot våren som kommer - som alltid kommer.

Och som aldrig skulle vara densamma underbara upplevelse om vi inte vandrat genom vinterlandet för att komma dit.






Av Kaela - 19 september 2017 10:41

 



Nu är det dags för cafè idag på eftermiddagen -  på min gamla arbetsplats - och även om jag lämnar mer  och mer till andra så är jag fortfarande en av de ansvariga för caféet.

Jag vet ju att de underbara frivilliga som jag samarbetat med i många år skulle bli besvikna om jag inte kom.

Alla av dem känner sig inte så bekväma med "nymodigheterna" som någon sa till mig....så gör jag mig då till bro för dem att gå in i den nya tiden genom.De behövs i Frivilligcentralens arbete i framtiden också....och en del känner sig lite övergivna.

Gör vad jag kan för att överbrygga!!!


Ha en fin eftermiddag du också!

Vad du än befinner dig!

Av Kaela - 19 september 2017 10:37


 

Om jag inte vill det jag gör

då är det inte jag som gör det.
Om jag gör det jag gör
för syns skull
för skams skull
för att vara till lags
och slippa kritik
då är det inte jag som handlar
utan fruktan som bor i mig.

Om jag inte vill
då är det inte jag.

Om jag tvingar min kropp
att tala kärlekens språk
när jag inte vill
då är det inte jag som talar.
Då skiljs jag från kroppen
och står hemlös utanför.
Och varje rörelse
utan min närvaro
smakar tomhet.

Om jag inte vill
då är jag inte där.

När jag gör det goda jag vill.
När jag vill det jag gör
då är jag ett med mig själv.
Då är jag sann
då är jag fri
då är jag JAG.

_  _  _


Margareta Melin

Av Kaela - 19 september 2017 07:34

 



Att längta är att leva.

att längta är att vilja mer.
 Längtan är nog en av våra största drivkrafter.

Den kan få oss att uträtta underverk.

Om den har sin grund i kärlek till det vi är och vad andra är...

 

Längtan är tron på kärleken  på människans potential -  förståelse för vår existens och en urkraft inom oss.

Efter att att bryta mönster som bryter ner och istället få vara med och bygga upp.

 

Längtan är en livsnerv. Utan längtan blir vårt liv bara en exiztens.

 Vi måste vårda de ömt, beskyddaden -  bevara den -  nära den -  hålla den kvar!

 

Längtan är liksom  sammanvävd med självaste livskraften inom oss!

 

Av Kaela - 19 september 2017 06:30

 



Idag är det Fredrika som har namnsdag, eftersom det är den 19 september.

Vädret är svårt att säga vad det blir. Just nu härskar mörkret utanför mitt fönster.

Önskar Fredrika en fin namnsdag - och till DIG som har födelsedag - en fin födelsedag.

Gratulerar bemärkelsedagsbarnen så varmt.

Gör en fin dag!


*Fredrika är den feminina formen av Fredrik.
Det är ett forntyskt namn sammansatt av ord som betyder fred och härskare.
Första gången det bevisligen fanns i Sverige var år 1680. 

6 753 kvinnor i vårt land bär namnet Fredrika!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards