Alla inlägg den 20 september 2017

Av Kaela - 20 september 2017 19:52

 

 

 

Det är så tomt... 

sa hon... 

........den gamla kvinnan 

när man märker 

att man inte längre 
behövs 



när drömmarna dör 

blöder mitt hjärta 

som en skugga 
av den jag var 

sitter jag här 

ensam 

förr var jag stark 

men nu är jag svag 

det känns 
som om tiden har stannat. 

Som en grå skugga 
sitter jag här 

hopkrupen i mörkret 

i denna min gråkalla 
levnadshöst.... 


och ingen anar 
och ingen ser 

att ett skimrande minne 
bor i mitt bröst 

av de ljuvliga år 

som försvann ....


Kaela

Av Kaela - 20 september 2017 17:20

     





Vi satt några kvinnor runt bordet.

Alla var vi i vår bästa ålder.

För vår bästa ålder är alltid just nu - eller hur?


Nåja- vi hade i varje fall alla passerat livets middagshöjd...50-årsdagen.

En av kvinnorna utbrister plötsligt:  "I morse när jag såg mig i spegeln såg jag plötsligt två nya rynkor.....

inte kul alls.


Någon log igenkännande...någon annan sa: Rynkorna - de är ju livets eget signum i vårt ansikte - som visat att vi levt och samlat erfarenheter"


Jag tyckte det var så vackert sagt - och mer än det.

Det är ju sant.

Men så svårt att se i alla lägen.

Särskilt då det gäller en själv.

Och särskilt i ett samhälle som ständigt och överallt sjunger ungdomens lov.

Men vi är många - och vi ska visa att det är stort och fint att bli äldre.
Att rynkor kanske förvandlar ett vackert ansikte till ett med karaktär - men det är inte så dumt.


Tänk om vi kunde få känna att vår mognad och våra erfarenheter 'r dyrbara-

Att det frågades efter dem.

Vi vet ju att vi bär på en stor kunskap


Nej det är sannerligen inte lätt att få lov att mogna i fred i ett samhälle som inte sätter något större värde på rynkor och de livserfarenheter som de vittnar om.


Med åldern har man samlat på sig erfarenheter, sina egna och andras, och detta blir en allt rikare källa att ösa ur när egenskaper och karaktärsdrag hos en komplex människa ska gestaltas.

Därför tar det lång tid för de flesta av oss att bli riktigt bra, lär skådespelerskan Mona Maln ha sagt vid något tillfälle.

Tänk om vi kunde se det så istället.

Vi är på väg att bli riktigt bra.

Istället för att se på de olika tecken på att födelsedagstårtans ljus ökar i antal för varje födelsedag.

 

Släppa rädslan för att bli exkluderade - utanför det verkliga livet.
För vad är egentligen det verkliga livet.


Det är ju först när rynkorna börjar komma ....och blir allt flera som vi har erfarenheter nog att ta tillvara det liv vi fått.

Livets mest magnifika efterrätt är ändå att få se hur det går för barnen, och barnbarnen.

Vara den visa och kloka i familjen.

Den älsta generationen - den som utgör skydd och kunskap för de yngre.

Jag vill njuta var sekund av festen "Livet"

Ända tills hovmästarn helt enkelt släcker ljuset och står där och skramlar med nycklarna.




Av Kaela - 20 september 2017 07:26

 

   

 

 

Denna dag - ja just idag -  är ännu ett härligt svar från livet på din längtan efter mer!


Den nya dagen som är gåvan till dig, och en gåva som fråntagits andra människor.

Kanske många som var betydligt yngre än dig men som av olika anledningar inte fick uppleva denna nya dag, inte fick möjligheter att realisera sina drömmar, inte uttrycka sin kärlek, inte möjlighet att uttrycka det vackra ordet "förlåt" till den person i deras närhet eller längre ifrån som längtade efter att höra just det ordet från den personen ...

Men du och jag är här!

Åtminstone just i detta ögonblick


Väl använd kommer denna skärva av tid ge dig en känsla av mål och mening.

Samtalet med en vän, blicken du fick av någon som visade på kontakt och förståelse - boken du läste, uppgiften du klarade av - barnet du tröstade ... stunder av möjligheter stunder av här- och närvaro.

Att du denna dag är på plats med alla dina sinnen, all din uppmärksamhet  i tacksamhet mot  livet som ger dig ännu en dag -  det ångrar du aldrig........

Av Kaela - 20 september 2017 06:22


 

 

Lite kylig och murrig morgon idag den 20 september när Elise och Lisa har namnsdag!

Gratulerar er som bär något av de namnen så gott och likaså gratulerar jag DIG som har födelsedag idag med värme!

Önskar er en fin firardag!


*  Elise är ett kvinnonamn med fransk ursprung, en kortform av  Elisabeth. 

med betydelsen 'Gud är fullkomlighet'.
1761 finns den första anteckningen om att namnet fanns i Sverige.
12 754 kvinnor och 3 män bär namnet i vårt land.

 

Lisa eller Liza är en svensk kortform av det ursprungligen hebreiska namnet Elisabet (Elizabeth) som betyder "Gud är fullkomlighet". 

Första gången man har bevis för att namnet fanns i Sverige var 1558.

32 151 kvinor och 2 män bär namnet i Sverige

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards