Alla inlägg under september 2017

Av Kaela - 16 september 2017 10:11

 


Har du tänkt på att allt vi tänker och säger har en positiv eller negativ inverkan på vårt liv.
 

 Jag har hört sägas att vi har c:a 65.000 tankar varje dag och att de flesta av dem är negativa.

 Kropp och själ hör ihop.

Det vi tänker om oss själva  påverkar oss.

 

Många gånger- kanske de allra flesta är vi inte medvetna om att vi har negativa tankar som vi matar vårt eget inre med.

Vad tänker du till exempel när du står framför spegeln?

"Vilken ful uppnäsa jag har" "Oj så mitt hår ser ut"

"Så fet jag är" 

 

 

 I stället borde du tänka: "Vilken pikant liten uppnäsa jag har"

"Mitt hår är vackert!"

"Jag har en härlig kropp-en rundning på magen som visar att det vandrar omkring människor som börjat sitt liv inne i min mage"

" Bröst som visar att det är någon/några som ätit frukost, lunch och middag där många gånger"

"Jag har låtit livet ta mig och min kropp i anspråk - och det är livets tecken jag ser i mitt ansikte."

 

Tänk så nästa gång du står i spegeln och förargas över en rynka.

Jag lovar att det känns på ett ett helt annat sätt än när du tänker - uj så många rynkor jag har fått.

Le mot livet och livet kommer att le emot dig.

Banalt låter det kanske - men det ligger mycket visdom i det!

 

Du är den allra bästa finaste du!

Av Kaela - 16 september 2017 09:23

 

 

 

 

I den stilla skymningen 
upptäcker jag 
att inget vilar i allt 
och allt i inget 

låter livets alla dimmor vika 
för att sakta låta undret ske 

blir stilla och lyssnar 

till mitt nu ...




som bär tankar 

från längesedan 

på sina vingar 

 

Kaela

Av Kaela - 16 september 2017 08:09

   

 

 

Solen mötte mina nyvakna ögon när jag drog ifrån sovrumsgardinen idag.

Helt klart påverkas jag av solen och jag tror vi alla gör det. 

Dag och Daga som har namnsdag idag kanske tycker det är lite extra roligt att solen skiner över deras dag.

Likaså tycker säkert DU som har födelsedag idag -lördag 16 september.

Jag gratulelerar födelsedagsbarn och namnsdagsbarn så varmt!

Ha en riktigt fin firardag!

* Dag är ett gammalt nordiskt mansnamn som helt enkelt kommer av ordet dag. Det betyder 'den som bringar ljus'. 
Namnet var vanligt i Götaland under medeltiden, men föll sedan i glömska tills det åter igen började användas i mitten på 1800-talet.
4 288 män och 2 kvinnor heter Dag i vårt land. 305 personer bär namnet som efternamn.


*En kvinnlig motsvarighet är namnsdagsgrannen Daga  bildat av substantivet dag, men också en kortform av Dagmar och Dagny. Betydelsen av namnet är densamma som för Dag.
Daga är ett ganska ovanligt namn.
729 kvinnor bär namnet Daga. 5 personer bär det som efternamn.

 



Av Kaela - 15 september 2017 16:43

        

 

 

 

Visst känner du dig ibland som att du inte åstadkommer något.

Kanske ganska kraschad,ganska vissen och oduglig!
Rentav som en sprucken vattenkruka.
De flesta av oss känner s¨ibland -

Läs då detta och inse ditt oerhörda , fantastiska värde!!!


"Det var en gång en man som hade två vattenkrukor. 
Krukorna fäste han i vardera änden på en bärstång som han bar på sina axlar varje morgon när han gick för att hämta vatten från floden.

Det ena krukan var i perfekt skick medan det andra hade en spricka som gjorde att krukan var halvtom efter promenaden från floden till huset. 

En dag när mannen höll på att fylla på krukorna i floden 
kunde den trasiga krukan inte vara tyst längre.

Jag skäms så förskräckligt sade krukan.

Jag gör ett uselt jobb. 
På grund av min spricka får du bara hälften så mycket vatten 
av mig som du borde få. 
Jag känner mig så misslyckad!


Jag visste inte att du kände så här svarade mannen bekymrat. 
Men gör mig en tjänst.
På vägen tillbaka till huset titta då noga på vägen. 
När de kommit tillbaka till huset frågade mannen:
Lade du märke till de vackra blommorna vid vägkanten?
Ja, svarade krukan

Lade du märke till att de bara växte på din sida av vägen? 
Du förstår att om du inte hade haft din spricka så hade jag inte kunnat
plantera blommor vid vägkanten. 
Och som du har vattnat varje dag. 

Om du inte varit som du är skulle jag inte varje dag kunnat plocka blommor att sätta på bordet. 
Utan din spricka skulle både vägkanten och huset saknat denna blomsterprakt!" 


Av Kaela - 15 september 2017 12:45

 

 

 

”Dröm som om du lever för evigt, lev som om du kommer dö idag.” – 
James Dean

Av Kaela - 15 september 2017 10:58

 

 

 

Det är snart helg och på helger blir maten viktigare än vanligt.

När vi har tid att sitta länge och bara vara tillsammans utan snabba tittar på klockan för att vi måste iväg eller för något vi måste hinna.


Detta är en rätt som blivit superpopulär hemma hos oss.

Detta behöver du ha hemma:

500 ml krämig kokosmjölk

500 g varmrökt lax

0,5 g saffran (1 pkt)

2 vitlöksklyftor

Gör så här:

Blanda kokosmjölken tillsammans med saffran. Pressa i vitlöksklyftorna och koka i några minuter. Blanda ner laxen några minuter före servering .

 Du måste inte göra blomkålsris till detta - men det höjer faktiskt rätten gentemot vanligt ris som man också kan använda.


Blomkålsris

2 blomkålshuvuden

Havssalt

Riv blomkålshuvudena grovt och koka med lite havssalt i 3 minuter.


Man kan också göra blomkålsmos som jag personligen föredrar om det ska vara festligare - men det blir lite mera kalorier.

Så här gör du om du vill pprova blomkålsreceptet: Då behöver du också ha 4 dl matgrädde och200 gram färskost hemma

Ansa och skär blomkålen i buketter  Slå över grädden. Koka upp och låt småkoka utan lock tills blomkålen är mjuk.

Mixa blomkålen med gräddentill ett mellangrovt mos i matberedare eller med stavmixer. Blanda ner färskosten. Smaka av med salt och peppar

En tomatsallad till detta och det blir succé kan jag lova.

Av Kaela - 15 september 2017 07:46

Bildresultat för Hur en pärla blir en pärla

Lånad bild från Google

 

Jag har en vän som gått igenom en lång och svår tid i sitt liv.

Hon har kämpat mot cancer och vunnnit - mist sin make i en olyckshändelse.

Drabbats av brand i sitt hem.


 Allt detta svåra har hon lyckats vända till något konstruktivt.

Jag vet få som är så snabba att gripa in för att finnas för en medmänniska - som hon är.


Under samtalet sa hon en sak som har stannat i mina tankar sedan dess:

 "Vet du hur en pärla blir en pärla?
Varje pärla bildas av ett ostron som svar på  sår som orsakats av kanske ett irriterande sandkorn. Då rusar resurser till det skadade området.

Slutresultatet är en glänsande pärla.

Något vackert skapas som skulle ha varit omöjligt utan såret.

Om vi accepterar motgångar,tar emot varje smärta,  i insikten om att detta har hänt - inte  för att jag förtjänade något svårt - utan för att jag förunnas gå på djupet - för det är djupt ner som man hittar pärlorna."

M
ed de visa orden från en mycket vis kvinna önskar jag DIG en härlig fredag!

Av Kaela - 15 september 2017 07:15


 




Ännu en grå dag utanför mitt fönster. Lite kyligt är det nu i arla morgonstund.

Sigrid och Siri har namnsdag eftersom det är den 15 september!

Gratulerar er som bär något av de fina namnen så varmt.

Gratulerar också DIG som har födelsedag idag lika varmt!

Ta had om dagen - det är DU värd!

 

Sigrid, är ett fornnordiskt namn ursprungligen var namnet Sigfrid som är sammansatt av orden sig, seger och frid som betyder vacker, skön.
Namnet var ett modenamn kring förra sekelskiftet

. Har ökat något lite de sista åren.

13 946 kvinnor o h 1 man bär namnet Sigrid i vårt land.

 

Siri är kortnamn av Sigrid vilken i sin tur ju  är en förkortning av det fornnordiska kvinnonamnet Sigfridhr, vilket betyder"Segerskön".
Även Siri var ett modenamn kring förra sekelskiftet, har däremot inte alls ökat o popularitet sedan dess.

9 120 kvinnor och 7 män bär namnet i Sverige.

Dessutom bärs Siri som efternamn av 25 personer.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards