Alla inlägg den 6 mars 2017

Av Kaela - 6 mars 2017 11:45

   


En gammal legend säger att om du inte kan sova på natten så kan det bero på att du är vaken i någon annans drömmar.

Sant eller inte - men visst är det trevligt att tänka sig där man ligger och kastar sig av och an i väntan på en försenad John Blund att den väntan beror på att man är i någon annans dröm

Jag har haft tre sådana nätter nu - så även om det är trevligt att vara i någons dröm (om det inte är en mardröm förstås) så ser jag fram emot en natt så småningom när andra drömmer andra drömmar.


Nu är min fina lilla svärmor på sitt boende....

I min tanke kom Karin Boyes diktrad när jag såg rädslan, oron - och modet...."rustad, rak och pansarsluten gick jag fram...."

Lilla modiga Margareta...


Jag kan bara viska denna irländska bön innan jag efter en kram där hon inte riktigt var med och med gråten i halsen skyndar därifrån...


Må din väg gå dig till mötes,
och må vinden vara din vän,
och må solen värma din kind,
och må regnet vattna själens jord,
* * * * *
och tills vi möts igen
* * * * *
må Gud hålla dig i sin hand...








Av Kaela - 6 mars 2017 10:55

 


Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt.

En dag då jag tar mitt första steg och vet att steget är mitt.

Jag vill vakna upp i ett eget rum

och resa mig upp, och stå

på golvet en stund, och fråga mig själv

åt vilket håll jag vill gå.

Ett steg i sänder!

Sedan ett steg till!

Det blir härligt att se vad som händer

när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste fråga mig själv vem jag är

och varför jag gör det jag gör.


Jag kan inte leva med dörren stängd

om mitt liv står därutanför.

Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: – Vänta en stund!

Idag vill jag följa min egen röst. Idag är jag ingens hund!

Ett steg i sänder!

Och sedan ett till!

Det blir härligt att se vad som händer

Kent Andersson

Av Kaela - 6 mars 2017 06:30

I   I



Idag är det måndag 6 mars och Ebbe och Ebba har namnsdag!

Stort grattis till er Ebbe och Ebba - och stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

Se till att fira ordentligt nu - man ska aldrig missa sådana tillfällen!


5 341 män i Sverige heter Ebbe som är ett namn med flera möjliga ursprung.
Dels är det en gammal dansk kortform av Esbjörn eller Asbjörn, där förleden es- eller as- betyder "gud", dels är det (liksom Ebba) en forntysk kortform av det gamla tyska namnet Eberhard som är sammansatt av orden Eber "vildsvin" och hard "hård", "stark".
Namnet har använts i Sverige sedan 1300-talet.


26 042 kvinnor heter Ebba som  är en feminin kortform av Eberhard eller andra forntyska namn på Eber-(enligt vissa källor också Ebbe )
Ebba var ett vanligt namn bland adeln på 1700-talet, då det också fanns i almanackan.
Det försvann men blev åter populärt i samband med att Sveriges prins Oscar Bernadotte gifte sig med Ebba Munck af Fulkila år 1888 och spreds då även i resten av samhällsskikten.

Ebba är en av 1990-talets stora kometer på namntoppen

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards