Alla inlägg den 11 augusti 2017

Av Kaela - 11 augusti 2017 20:50


 


 

När vardagens många sysslor
blir svåra att hinna med
när stressen tar överhanden
och humöret går ur led,
då måste vi ta det vackert
och sätta oss ned en stund
och sluta att gå på tomgång
var eviga sekund

Vi springer ifrån oss själva
vårt innersta lilla jag,
vi glömmer snart bort adressen
och meningen med vår dag.
Runt stigarna växer blommor
och fåglarna hörs i skyn,
men vem tar sig tid att stanna
och njuta av denna syn?

Vårt hjärta behöver stillhet
vår ande behöver ro,
som plantan behöver näring
för att växa och kunna gro.
Vad dagarna kan förljuvas,
få mening och stimulans
när hjärtat får tid att leva
och komma i balans.


Sören Jansson

Av Kaela - 11 augusti 2017 17:06

 

Inte så här gott om dem i år tror jag. Bilden är ett par år

 

Sommaren börjar få lite dovare toner i sitt strängaspel.

De flesta blommor har vissnat och gräset börjar se bättre begagnat ut.
Men sörj inte
Nu finns det underbara saker att se fram emot.

Som en svamp-plockarutflykt med efterföljande kulinariska trevligheter


Om du är lycklig nog att ha hittat kantareller får du ett gott recept här.


Fläskfilé med kantarellsås.


Detta behöver du ha hemma:

500 g fläskfilé
2 liter rensad svamp (helst gula kantareller)
2 burkar färskost med kantarellsmak
ca 4-5 dl vispgrädde
Smör till stekning
Salt och sv.peppar


Och du gör så här:

Skär fläskfilén i en cm tjocka skivor, bryn köttskivorna i smör och krydda med salt och svartpeppar. Smöra en ugnsfast form och lägg i det stekta köttet.
Smörstek svampen och salta lite lätt. Häll den stekta svampen över köttet. Klicka över färskosten och häll sist över grädden så att den nästan täcker.
Sätt in formen mitt i ugnen i 200 grader ca 20 minuter.

Gör en fräsch sallad och hoka ris medan ugnen gör jobbet med fläskfilén.


Ursprungligen hittade jag detta recept hos någon bloggare som jag tyvärr inte hittar igen.

Det är nog två-tre år sedan och under den tiden har detta blivit en favorit på vårt bord!

Av Kaela - 11 augusti 2017 10:19

 

 

 

 

Du har säkert hört om den eller den som har gjort en klassresa.

Jag berörs illa av uttrycket.

För mig finns bara en klass - människor.


Jag är smärtsamt medveten om att det inte ser ut så.

Nej tvärtom

En underklass av hundratals miljoner maktlösa, arbetslösa människor – och ett fåtal miljardärer med det totala inflytande som pengar ger är nog en sannare bild av vår planet och av oss som befolkar den.


Idag sitter vi på första parkett och ser två personer som ska föreställa världsledare skrävla och hota varandra med atomkrig - som om två småpojkar skulle stå och skrika till varandra: Jag är starkare än dig....eller min pappa är starkare än din....
Kanske är det pengar och vapen som ger makt.

En värld som nästan ingen av oss vill ha.

Utom de som drar enorma fördelar av det på olika sätt.

De allra flesta av oss vill ju leva i lugn och ro med dem vi älskar.

Se till att få världen lite bättre imorgon än igår.


Jag vill ändå - trots att det ser mörkt ut....fortsätta tro på det klasslösa samhället och på kärlekens och livsvisdomens seger över skrävlande penningpåsar och muskler!


Förlorar vi den tron tappar vi allt hopp - och hoppläsa blir vi viljelösa och faktiskt inte riktigt livsdugliga!


Jag tror många - faktiskt de allra flesta -  tänker som jag -eller jag som dem   och jag vill tro att vår längtan sprids över världen som ett motstånd till våldshot och penningkungar.

Och åstadkommer det enda möjliga för mänskligheten!

En värld där sunt förnuft får råda!

Där kärlek regerar och omsrog sitter i maktens korridorer.







Av Kaela - 11 augusti 2017 07:14

 


 

Idag är det den 11 augusti - och Susanna har namnsdag!

En vacker sol lyser över morgonen - och jag hoppas det fortsätter så för alla som heter Susanna och för DIG som har födelsedag idag - så ni får en vacker inramning av dagen!
Gratulerar så varmt!


13 161 kvinnor och 2 män heter Susanna som är ett namn med grekiskt ursprung och i sin tur går tillbaks till ett hebreiskt namn som betyder "lilja".
Namnet har använts i Sverige sedan 1200-talet, och kom in i almanackan i början av 1700-talet.
Under 1900-talet blev den franska formen av namnet, Susanne, istället allt vanligare och är idag fyra gånger så frekvent som formen Susanna.
Namnet hade en viss uppgång under 1960- och 1970-talet, men är nu på väg nedåt igen.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards