Alla inlägg den 17 januari 2018

Av Kaela - 17 januari 2018 19:07

      

Hade ett telefonsamtal idag!

Med en fantastisk vän som fyllde 93 år i höstas.Hon cyklar upp emot en halvmil om dagen.
Även sådana ruskig dagar vädermässigt sett som idag!
Dessutom gör hon fortfarande frivilliginsatser.
Hjälper "de gamla" som hon säger.


Vi pratade om ditt och datt som vi brukar och innan vi slutade sammanfattade hon: "Ja du, livet är en sång i både moll och dur - men alltid en sång...."

Bar med mig hennes ord in i matlagningen.

Och visst är det så att livet består av olika ögonblick som kedjats ihop av den flyende tiden.

Lyckliga ögonblick och tunga ögonblick!

 

Mitt liv har spelats i både moll och dur och jag är tacksam över att få vara en del av det  jag skulle vilja kalla för livets symfoni!

Tänk att du och jag är en mänsklig ton som spelas av livets stora orkester. 

Medan jag lyssnar inser jag att upplevelser  kan vara både enkla och nära;
Och ändå vara så oerhört betydelsefulla de oftast är det!

Tonerna berättar också  om att  allt vi hoppas på och längtar efter  - aldrig, nästan aldrig, - blir som vi hade tänkt oss!

Det blir bättre - mycket bättre.

För det allra mesta!

 

 


Av Kaela - 17 januari 2018 16:30



 


Kallt och blåsigt med halvsnö/halvregn.

Ändå en skön känsla av att "slåss med elementen.

I liten skala. Anpassat till min verklighet!

Men genomfrusen blev jag av promenaden.
Känner att jag längtar efter soppa till middag!

Så nu plockar jag fram de här ingredienserna


1 gul lök
4 vitlöksklyftor
en klick Smör
200 g broccoli, färsk eller fryst
1 liter grönsaksbuljong
2 dl crème fraiche Franska Örter
salt och peppar   

Och sedn fram med soppkastrullen:

Finhacka lök och vitlök.
Fräs detta i en kastrull med en klick smör.
Lägg i broccolin och häll på buljongen.
Låt alltsammans puttra på låg värme i 20 minuter.
Mixa soppan med stavmixer.
Späd med lite vatten och rör ned hälften av crème fraichen.
Vispa soppan slät.
Värm och smaka av med salt och peppar.
Servera soppan varm med en klick kall crème fraiche.
Dekorera gärna med klippt gräslök.Miin man lägger gärna några räkor i  sin tallrik när vi äter denna soppa.

Det gör dock inte jag för då blir jag sjuk

 

Denna soppa mättar perfekt men är man extra hungrig så är det gott med rostade bröd med färskpst till.
Det ska vi göra:
Och dessutom äta en liten ostkakebit till kaffet!



Av Kaela - 17 januari 2018 11:46





   I eftermiddag ska jag vara på min gamla arbetsplats för att försöka stödja den nya samordnaren i shennes viktiga uppdrag så här i början.

Ser fram emot att lära känna henne lite mera.
Och kanske få lyckan att möta en och annan av de härliga frivilliga där.



Av Kaela - 17 januari 2018 07:31

 


Ny dag!

Som vi så här i början inte vet mycket om.

 

Visst är det saker antecknade i våra almanackor och våra telefoner - och det ger oss en ram för vad som ska hända.

 

Men det egentliga skeendet varje dag - det är betydligt svårare att  fånga.

Vi försöker kanske!
Vi funderar hur det och det kommer att blio!

Men vi vet inte!

Spännande!

G in i DIN nya dag med förväntan!

Då blir den allra bäst!

Av Kaela - 17 januari 2018 06:49

        




Igår var Norrköping vitt - men det varade inte ens hela natten - idag är det svart på gator och torg igen.

+1 grad och lite blåst och molnigt förstås är det idag! Regn..

Idag - den 17 januari har Anton och Tony namnsdag!

Jag gratulerar DIG som bär något av de namnen och likas¨DIG som har födelsedag idag!

Önskar er en dag som blir som ni vill!

*Anton är en tysk version av latinets Antonius  som betyder den ovärdelige.
Namnet har förekommit i Sverige sedan början av 1600-talet.
En engelsk variant av namnet är Antony (eller Anthony), på franska
Antoine och den spanska versionen är Antonio..

I Sverige finns det 37 630 män som heter Anton/Anthon. 21 kvinnor bär dessutom namnet.
199 personer har namnet som efternamn.

Medelåldern på namnbärarna är 18 år.


* Tony är en kortform av Anton, eller det engelska namnet Antony (eller Anthony), på franska Antoine och den spanska versionen är Antonio. Anton är i sin tur en tysk version av latinets Antonius som betyder den ovärderlige..
I vårt land finns 15 316 män och 55 kvinnor som bär namnet Tony/Thony. Som efternamn bärs namnet av 16 personer.
Medelåldern på namnbärarna är 44 år.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards