Direktlänk till inlägg 22 januari 2018

Djupt inne i dig och mig bor friden

Av Kaela - 22 januari 2018 10:40


         


Något som genomsyrar hela mitt sätt att tänka och vara är hur viktigt det är att lära oss att lyssna till vår inre känsla.

Så många röster finns det i vår tillvaro, så det är inte underligt om den mjukta stilla rösten inom oss blir överröstad så pass så vi tror att den inte finns.


Ibland är det de små, nästan obetydliga signalerna som är de viktigaste. .

Din kropp eller ditt inre vill säga dig något. 

Och har man då inte lärt sig lyssna till denna inre röst då är det inte bara möjligt utan faktiskt troligt att man inte uppmärksammar den.


Jag tror vi har l i t e lättare att lägga märke till kroppens signaler än till den inre rösten.

Kroppen är dessutom betydligt mera envis än rösten i vårt hjärta.

Den ger sig inte- utan talar högre och högre.

Ända tills vi stannar upp och ger den det den behöver.

Om du är mat, sömn, en dusch - eller kanske flera dagars vila.


Vi lever i fel tempo, matas med för mycket på en gång.

Inget hinner smälta, inget hinner mogna.


Så har många av oss det!


Djupt inom dig finns en fristad, där friden är det förhärskande. 

Kanske känner du dig som flykting i ett främmande land.

Glöm då inte att du bär hemlandet inom dig.


För mig är Guds rike  här och nu, och inte sedan och inte någon annanstans.

Och han som säger om sig själv att han är ordet - han vill komma till tals med mig - och med dig också.


När han ser att vi är trötta och slitna vill han ge oss vila.

När vi är ledsna vill han ge oss tröst.

När vi är svaga och rädda vill han ge oss skydd och styrka.


Så barnsligt enkel är min tro.


Att lyssna är en konst över huvud taget.

Om vi ska lyssna till en annan människa.

Våra tankar vill lätt flaxa hit och dit - och medan vi "lyssnar" (utåt sett alltså) är vi ofta fullt upptagna med att fundera på vad vi ska säga när den som just talar har tystnat.


Ännu svårare är det att lysssna inåt  oss själva.

Då blir vi lite av Alfons Åberg...jag ska bara...det och det...och så det - sedan ska jag lyssna-.

Men då är vi ofta alltför trötta.


Gör tvärtom idag!

Sätt dig ner och lyssna inåt dig själv.

Någon som vill dig oändligt gott vill komma i kontakt med dig!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards