Alla inlägg under januari 2018

Av Kaela - 21 januari 2018 12:29



 
På  väg till  min gamla arbetsplats häromdagen  hörde jag någon bakom mig o spårvagnen ställa en fråga som satte igång  min a tankar; "Är drömmen om lyckan en dröm om en myt?"


Kan det vara så att det finns en massa myter om vad lycka egentligen är.

Och att just dessa myter hindrar oss att uppleva lycka.

i mina funderingar har jag kommit fram till att det FINNS myter.


En myt som jag är absolut säker på finns - är lite av en Alfons Åberg tanke...ska bara.

Och jag undrar om vi inte tänker på möjligheten att livet ska bli riktigt bra och att det är det som ska göra oss lyckliga.

 

.....OM jag träffar rätt kille...OM jag vinner på lotteri....OM jag får högsta betyget i matte... OM ag får det jobbet jag sökt och så gärna vill haosv...osv...osv

Att lyckan inte är mera pengar börjar vi  kanske inse idag!

Trots att vi stadigt fått det bättre materiellt i alla fall här  västvärlden har vi inte blivit särskilt mycket lyckligare.

Frågan är om vi alls blivit lyckligare?
Eller om vi kanske till och med blivit olyckligare eftersom vi avslöjat en myt: Lyckan satt inte i pengar och ägande?

När våra grundbehov är tillfredsställda är det annat än högre lön och ökad konsumtion som blir viktigt - då blir det den mest fantastiska resan....det finaste huset....en ny bil...

Visst  - lyckan ökar hos de människor som kan ta sig från svår fattigdom till medelklass, men därefter spelar pengarna inte så stor roll för att öka lyckan.


Om det är en myt att lyckan finns i ägodelar - var kan man då hitta den.


Jag tror att människor som har flera goda vänrelationer är lyckliga.

Och jag tror att den som lever i ett gott äktenskap är lycklig.


Jag tror att tacksamma människor är lyckliga.

De som är glada för det de har och inser att det ärett gott liv de lever.


Alltså ligger lyckan i relationer och i tacksamhet.

Så tror jag det till stor del är.


Jag mötte väldigt mån

ga lyckliga människor i mitt arbeter

Människor som ger en stund av sitt liv för att glädja en annan.

Människor som tar ansvar för en annan människa.

Som inte drar sig för att utföra en kärleksfull gärning för en annan.


Den insikten ledde till denna dikt:


Lycklig


Jag har mött

världens lyckligaste människa

....hon bar ingen specialdesignad kappa

och hennes skor var nötta


hennes fingrar saknade juveler

men bar djupa valkar av hårt arbete


Inte med bästa vilja i världen

kan jag påstå att hon hade en drömfigur

snarare lite för mycket på fel ställen


och ingen anti-rynk-creme

hade varit i närheten av det ansiktet


Men när hon såg på mig

och log


var det en ängels leende

jag mötte
Kaela

 

Av Kaela - 21 januari 2018 10:41

 




Idag blir vi påminda om att kramas.

Det är ju kramdagen!

Kramas ska man göra helst varje dag och gärna flera gånger om dagen.

Men inga snabb-kramar!

Minst 20 sekunder lång ska den vara för att ge maximala effekter.
En kram från en kär vän kan helt och hållet vända din dag - eller hur?
Visst har du upplevt det?

Att krama om någon - tillr'äckligt länge -kan vara det bästa vi kan göra för varandra ibland.

En varm kram  är ett av de mest effektiva sätten att lindra fysisk och psykisk smärta

En kram gör både givare och mottagare tryggare!
Och det om något behöver vi alla i denna oroliga värld.

En riktig kram ökar syrehalten i blodet och harmöjlighet  att skydda hjärtat genom att hjälpa det kontrollera sin rytm och blodflöde.
Behöver duännu flera skäl till varför du ska kramas mycket?

Då vill jag bara säga att det är ju ett av de innerligaste sätten att säga: "Jag tycker om dig! Du är betydelsefull för mig!

 

 

Av Kaela - 21 januari 2018 09:28

     

 

 

En föriktig sol bjuder söndagen på. -6 grad ochmycket svag vind. 

Perfekt          

Varma gratulationer får också DU som  fyller år idag - 21 januari.
Önskar en  riktigt härlig firardag!
Två teman delar på utrymmet idag:

*Kramens dag*
"Världsreligionsdagen


*  Agnes är ett knamn av grekiskt ursprung, som använts i Sverige sedan 1200-talet. Det kommer från grekiskans agnós med betydelsen "ren" eller "kysk".
Betydelsen kan också vara "lamm". Det kan även betyda hjärta, en kärleksfull och glad person.
Det finns 22 517 kvinnor och 10 m'n som heter Agnes i vårt land. 1 person har namne6t som efternamn,
Medelåldern på de som bär namnet är 18 år.

Agneta eller Agnetha är en svensk form av det grekiska kvinnonamnet Agnes.
Den danska och norska formen är Agnete.
Namnet Agneta har använts i Sverige sedan slutet av 1300-talet. 
Det finns 35 046 kvinnor i Sverige som heter Agneta/Agnetha.
Medelåldern på dessa är 58 år.



Av Kaela - 20 januari 2018 14:20

 




I sökandet efter något helt annat  - så som det ofta är när man googlar - snavade jag över en underbar liten dikt.

Dikten heter Nåd och poeten kallar sig Myy.
Jag har printat ut den och har den insatt på första sidan i min kalender som jag dagligen öppnar - och de allra flesta dagar stannar jag  till ett tag inför budskapet i dikten.

Ett stort tack till för okända Myy - som genom sina ord fått en stor plats i mitt hjärta.


Det händer
att vingar bär

när isen brister

Det händer
att knutna nävar

öppnas

milda

Och ibland
andas livet

varsamt


Som en kyss
till ett älskat barn


Av Kaela - 20 januari 2018 10:49

 



"There is a crack in everything, that’s how the light gets in", sjöng Leonard Cohen:
Vi som lyssnade till sången lärde oss förhoppningsvis någonting.

Vi människor har den här verkligheten .. Den kan se lite olika ut för olika människor på olika platser.
Världen är ofullkomlig och det finns ingen väg vare sig ut ur sorgen eller ”udenom” svårigheterna som Peer Gynt sa.

Vi är inte fullkomliga - ingen enda av oss!

Men det är bra det!

 

Minns att min mor sa någon av de sista dagarna hon fanns hos oss: "Jag har verkligen inte varit en fullkomlig mamma¤"och jag svarade henne: "Mamma, vilken tur - om du hade varit fullkomlig hade vi haft ett omöjligt ideal!"


Ibland ropar vi efter fullkomliga människor.
Som ska komma och rädda världen - rädda oss!

Men det ropet har alltid och kommer alltid förklinga ohört!
Det finns inga fullkomliga människor!

Men det finns underbara, osjälviska . härliga människor.
Och när vi möter dem anar vi ljuset!

I det ofullkomliga- där bor det!
Och vi är alla en del av det!

Både ofullkomligheten och ljusglimtarna!

Det är våra villkor - och det är gott så!

Av Kaela - 20 januari 2018 09:08

        


Lördagsmorgonen bjuder på dimma i Norrköping..

Mycket svag vind och - 3 grader.
Lite småhalt idag också troligen, det var det igår.
Idag ska du byta lösenord om du har funderat på det för temat idag är just
*Lösenordsbytardagen

 

Fabian kommer av det romerska namnet Fabius och betyder "en som hör till Fabius hus" eller "från staden Fabia".

En annan tolkning är att namnet är bildat av ordet faba som betyder "böna". 
Det finns 6 053 män och 5 kvinnor i Sverige som heter Fabian.
Dessutom bärs namnet som efternamn av 117 personer.
Medelåldern på namnbärarna är 17 år.

 

Sebastian är ett namn med grekiskt ursprung och med betydelsen de vördade. 
Namnet finns i vår almanacka till minne av det katolska helgonet Sankt Sebastian.
37 278 män och 12 kvinnor i vårt land heter Sebastian, 
Dessutom bärs namnet som efternamn av 10 personer.
Medelåldern på namnbärarna är 22 år.

 

Av Kaela - 19 januari 2018 19:30

 
 
 
"Förundras över allt, även det vardagliga”

Carl von Linné

Av Kaela - 19 januari 2018 18:20


 



Stod vid hållplatsen och väntade på att spårvagnen skulle komma.

Där stod bland annat också två mammor med varsitt barn i fyra fem års åldern.


Hörde att de två unga förmågorna diskuterade om det brukar snöa i Afrika.
Den ena säger plötsligt : "Muhaj på min förskola ,han ...han brukar cykla med sin mamma till förskolan - men idag gjorde han inte det för det snöade....och han är från Africa.....

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards