Alla inlägg under februari 2018

Av Kaela - 15 februari 2018 06:26

        

 

Norrköping kan hoppas på sol mellan varven idag. Det är -6 grader och svag vind.

Inget snöfall aviseras.


Det är den 15 februari och Sigfrid har namnsdag!

Gratulerar DIG som bär det fina namnet  - och - förstås - DIG

som har födelsedag idag!
Gör en minnesrik dag!


Idag har vi två officiella temadag:
*Internationella barncancerdagen
*Geléhallonens dag

Sigfrid är ett germanskt  namn, och bildat av två ord som betyder seger och fred.
Namnet har använts som dopnamn i Sverige sedan 1200-talet.
Sankt Sigfrid etablerade kristendomen i Växjö.
Hans tre medhjälpare och systersöner Unaman, Sunaman och Vinaman
halshöggs av den hedniska befolkningen under Sigfrids frånvaro.
När han återvände till platsen vid sjön där vägarna möts, Vägsjö,
fick han till sin fasa se sina vänners huvuden flyta på sjöns yta.
Sigfrid räddade deras kvarlevor och de tre gravsattes i mittskeppet på Växjö domkyrka.
3 360 män bär namnet Sigfrid ( 168 har namnet som tilltalsnamn.
Dessutom 7 kvinnor.
44 personer har namnet som efternamn.

Medelåldern på namnbärarna är 61 år

 



Av Kaela - 14 februari 2018 17:15

  

 

 

 

 

Djupt, djupt inne i sorgens
mörker, glimtar en annan
sorts glädje fram,
en allvarligare glädje,
i grunden besläktad med sorg.

Se magnolian! Den blommar nu!

 

Barbro Lindgren


Av Kaela - 14 februari 2018 10:42

 


   Även om det är fullständigt galet så jämför vi oss medvarandra....
Vi upplever det ofta som om just jag vandra i motvind medan alla andra....ja du vet....
Något man möter - inte minst på de sociala medier där många av oss tillbringar en hel del tid
Och där vi ibland kan tycka att det ena inlägget efter det andra är som skyktfönster för ett lyckligt liv....med en suck stänger vi ner  sajten...och hänger oss åt att tycka synd om oss själva...

Livet är varken enkelt eller på ytan sett- rättvist.
Men det är liv - och därför fantastiskt.

 

Med de orden vill jag verkligen inte säga att det alltid känns fantastiskt.

För vem kan ha tandvärk och samtidigt tycka att livet känns toppen?

Livet är helt enkelt oerhört tufft ibland - varje dag är en vandring i motvind.
Vi känner oss illa behandlade av livet och de känslorna projocerar vi då lätt på vår omgivning.
Så att vi tycker att det är andra människor som behandlar oss illa.

Det är mycket sällan så - men när vi upplever det så blir vi igelkottar och våra medmänniskor tar försiktigt avstånd och kanske drar sig undan.
Så blir det alltså en självuåppfyllande profetia....helt i onödan.

Vi kan sällan ändra förutsättningarna för vårt liv.
Om vi är födda med  eller förvärvar sjudomar eller skador som sätter oss i rullstol- kan vi förstås hoppas på under och mirakel- men det sker sällan.

Men vi kan skapa vårt eget mirakel genom att förändra vårt eget sätt att se och att reageras.

Inte enkelt!!
Nej absolut inte.
Men det är den enda vägen till ett bättre liv.

Vi argumenterar och resonerar ofta med oss själva  - eller hur - och det gäller att vi blir medvetna om vilka resonemang som är framgångsrika när det gäller att förändra vår syn på livet - ge oss en positiv syn

När vi insett detta kan vi faktiskt använda dessa resonemang för att komma ut på ny mark - även fastän livet tar emot och kanske visar avigsidan..


 

 

Av Kaela - 14 februari 2018 09:42

 

 

"Kärlek är dårarnas vishet och de klokas dårskap."

Samuel Johnson

Av Kaela - 14 februari 2018 07:37


 





Om jag talar alla språk, både i himlen och på jorden, men inte har kärlek till andra människor, så är jag med mina tomma ord bara en pratmakare som för oväsen.

 Om jag kan profetera och känner till alla Guds hemligheter och allt som ska hända i framtiden, men inte älskar mina medmänniskor, vad gör jag då för nytta med all min kunskap? Om jag har trons gåva, så att jag kan flytta på berg bara genom att säga ett ord, men inte har tillräckligt med kärlek till andra så är jag ingenting värd.

 Om jag ger allt jag äger till fattiga människor, och är villig att dö i min tjänst, men inte älskar dem jag är kallad att tjäna, så kommer mitt arbete inte att ha något som helst värde.

Kärleken är tålmodig, god och hänsynsfull, aldrig misstänksam eller avundsjuk, aldrig skrytsam eller stolt,

 och aldrig överlägsen, självisk eller fräck. Kärleken kräver inte att få sin egen vilja fram. Den är inte irriterad över andra, inte lättretad och den lägger knappast märke till när andra handlar fel.

 Den är aldrig glad över orättvisan, men gläder sig när sanningen segrar.

Kärleken är trogen vad det än kostar. Den förväntar sig alltid det bästa, hoppas i det längsta och är beredd att uthärda allt.

 Alla de andliga gåvor som Gud ger kommer en dag att ta slut, men kärleken lever vidare i evighet. En dag kommer gåvan att profetera att upphöra, de många språken att tystna och kunskapen att ta slut.

 All vår kunskap och allt vårt profeterande är bara detaljer i en underbar helhet och har därför sin begränsning.

När vi en gång ser den fullkomliga verkligheten, behöver vi inte längre dessa gåvor, som trots att de är underbara ändå är otillräckliga.

 När jag var barn talade och tänkte och resonerade jag som ett barn, men sedan jag blev vuxen sträcker sig mina tankar mycket längre och jag har lagt av det som är barnsligt.

 På samma sätt kan vi bara se och förstå en del av Guds storhet nu. Det är som spegelbilden i en orolig vattenyta. Men en dag ska vi se honom i hans fullhet, ansikte mot ansikte. Allt det som jag nu vet är ofullkomligt, men då ska jag veta allt precis som Gud vet allt om mig nu.

 När allt annat går under finns tre saker ändå kvar - tron, hoppet och kärleken - men störst av dem är kärleken.

Ur Levande Bibeln 1 Korintierbrevet 13:1-13


Av Kaela - 14 februari 2018 06:55


 


En molnig dag gryr sakta över Norrköping!

-1 grad och mycket svag vind.


Idag är det Askonsdagen - den första dagen av påskfastan)  som heter som den gör efter en katolsk sed att strö aska över sig vid inledningen av fastan.
Dessutom har Valentin namnsdag vilket betyder att det är Alla hjärtans dag!
Gratulerar DIG som bär detta namn och DIG som har födelsedag idag! Många firar idag - men ni måste fira lite extra!
Det råder dock lite mystik kring vem Valentin egentligen var eftersom det kan ha funnits flera Valentin som traditionen kan ha kommit ifrån. Den mest kända berättelsen handlar om en Valentin som levde för över sjuttonhundra år sedan. Han var en kristen man som fängslades och led martyrdöden i Rom den 14 februari omkring år 269. Hans brott var att han mot kejsare Claudius vilja, vigt unga älskande par. Under tiden i fängelset träffade Valentin fångvaktarens dotter som kom med mat och meddelanden till honom. Innan Valentin avrättades skrev han ett avskedsbrev till henne, undertecknat med “din Valentin”. Detta skulle vara det första Valentinkortet och början på traditionen att skicka varandra kort.

 

Förutom att det 'r Askonsdagen och Alla hjärtans dag finns ytterligare ett tema för denna dag - 14 februari.

*Alla Hjärtebarns dag

*Valentin är ett internationellt namn som har använts i Sverige sedan 1400-talets mitt.
Namnet, ursprungligen Valentinus, kommer från latinets valens sombetyder "stark" eller "frisk".
Namnet var populärt för ca. 100 år sedan.
I vårt land finns 7 900 män som bär namnet Valentin /788 som tilltalsnamn) 1 kvinna bär också namnet.

Och som efternamn bärs namnet av 231 personer

 

Av Kaela - 13 februari 2018 20:30

       

   


Ibland talar vi om barn med särskilda behov.

Kanske gör vi detsamma om vuxna ibland.


Jag tänker ofta då jag hör det uttrycket att jag tror att alla människor har särskilda behov.

Ibland!

Visst har vi alla en del basbehov gemensamma som mat, hus och hem, kläder, känna att vi 'är älskade - men så har vi kanske här och där ett behov som vi i varje fall delar med en mindre grupp än "alla".


Läste den här någonstan och tycker den är bra.

Jag kallas ett barn med särskilda behov....
Särskilda behov inte särskilda - bara större,
och större behov har väl alla ibland


Ibland kan vi - fastän vi är vuxna - känna en stark längtan efter att få vara liten och svag oavsett att vi vanligen klarar mycket.

Just då har vi ju ett särskilt behov.

Och barn kanske har det ännu oftare än vi vuxna.


Ett annat begrepp som florerat på sistone är funktionsvariation.

Det tycker jag är ett bra begrepp då det jämställer alla människor värdemässigt eftersom allas funktioner varierar.


Att få säga att idag är en dag med funktionsvariation för mig!


Oavsett vad vi kallar det!

Ibland är våra behov större än annars!

 
Om du känner så ikväll vill jag skicka en stor varm kram till DIG!


Och önska DIG en skön kväll och en god natt!



Här kommer också ett citat till kvällstankarna:


"Jag längar för att det är ett sätt att bli förd genom liv med liv.
Hade jag i min famn allt som går att få, hade jag då längtan?"


Okänd tänkare

Av Kaela - 13 februari 2018 08:52

 

 

Bilden lånad av google

 

"Det finns människor som inte bara kastar av sig sitt ok
utan också snidar något vackert av det."


Stig Johansson

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards