Alla inlägg den 3 mars 2018

Av Kaela - 3 mars 2018 17:06

        

 

 

Jag ser dina tårar

de som du inte visar
över det som ödelagt din dröm

Jag hör ditt tysta rop på hjälp

ropet utan ord
ekar i min inre rymd


Jag upplever kaoset inom dig
tankarna som korsar i mörkaste svart

och längtan som spirar därunder


Där - ser jag guldet
det som är du 

ditt verkliga jag


Kaela

Av Kaela - 3 mars 2018 15:13


 



 

 

"Det finns tre perioder i livet: ungdomen,
medelåldern och 'vad du ser pigg ut'.

Nelson Rockefeller 

Av Kaela - 3 mars 2018 11:37


 

Bilden lånad från E. L.s blogg

 


Du som brukar läsa mig minns  kanske att jag i början av veckan berättade om mitt möte med en för mig helt ny författare - Eva Ludvigsen - och hennes roman "Här och  nu"


Mötet med den boken gav mig "blodad tand" och jag började söka efter flera böcker av Eva Ludvigsen på Storytel

Hittade boken >Lova< som jag förstår är författarens debutbok.

Även i denna roman delar huvudpersonen Lova hemstad med författaren - Uppsala- som också är min älskade barnoch ungdomsstad.


Klart är att jag berörts lite extra av det.

Lova hamnar i den otroligt utsatta situationen att bli övergiven av sin blivande man i princip vid altaret.


Hon åker hem till lägenheten och hämtar sin egen packade ryggsäck (paret hade en beställd bröllopsresa om skulle påbörjats direkt efter bröllopet.

Hon hamnar på andra sidan jordklotet- i Australiens vildmark mer eller mindre.

Lova mår bra av det hårdsa livet på den gård där hon hittar en fristad och också gör en arbetsinsats. Hon lär sig också upptäcka ridningens tjusning.

Och hästryggen blir en plats där hon både upptäcker den plats i det stora landet hon nu bor i - och ger henne lite ro i tankarna.


Jag vill inte avslöja mer om vad som händer Lova- men jag kan varmt rekommendera den till dig som gillar "snäll" spänning.


Själv ska jag söka efter flera böcker av Eva som det är möjligt att lyssna på!

Men - däremellan ska jag läsa en annan bok - för att dra ut lite på äventyren med Eva Ludvigsen

I allra sämsta fall får jag invänta att Eva skriver en ny bok - men det är å andra sidan något som verkligen är värt att vänta på!

Av Kaela - 3 mars 2018 08:50

         

Lördagen i Norrköping är just nu lite molnig - 7 grader och något blåsigt.

Gunborg och Gunvor har namnsdag. 
Varma gratulationer till er och till DIG som har födelsedag idag!

Gör en glad och minnesrik dag!

Två officiella teman har vi idag lördaen 3 mars:

*Nolltaxedagen

*Music Freedom Day


*Gunborg är ett fornnordiskt namn.
Namnet är sammansatt av orden gun(r )=strid  och borg(h) =beskydd
vilket tillsammans 

troligen ska uttolkas som skydd i strid
Namnet förekommer ofta på runstenar, men blev sedan under medeltiden ganska ovanligt.
 almanackan almanackan 1901 mycket populärt under några decennierI slutet av 1800-talet
fick det dock ett uppsving och blev efter att det kommit in i almanackan 1901
mycket populärt under några decennier.
Det finns i vårt land 8 839 kvinnor som heter Gunborg, men endast cirka en tredjedel

har namnset som tilltalsnamn.

Gunvor är 0ckså ett fornnordiskt namn, med delvis oklar betydelse.
Gun betyder ju strid', men det tvistas om vad som avses med vor,
Möjligen betyder det 'försiktig'.
Namnet förekommer på runstenar (Gunvar) och återupptäcktes på 1800-talet.
Namnet Gunvor bärs av 15 438 kvinnor i Sverige- ungefär hälften av dessa har namnet som tilltalsnamn.

Medelåldern på namnbärarna är 78 år.


*

 


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards