Alla inlägg den 6 mars 2018

Av Kaela - 6 mars 2018 20:42

 


Gudrun Sjö´dn gör vackra kläder och jag har ett par dsaker hängande i garderoven av hennes design.

Men jag kommer aldrig mera att köpa något designat av heme.

Om hon inte gör en ordentlig avbön för sitt uttalande om att fattipensionärer och lågavlönade kvinnor kan skylla sig själva.-

Hon har alldeles säkert jobbat hårt för sin framgång.

Men hon borde ha förstånd och insikt nog att inse att många kvinnor jobbat välsdgt hårt utan att få en sådan utdelning i som hon i ekonomiskt välstån
Men hon har också haft tur!

En viss ödmjukhet vore mera klädsamt än denna hjärtlöshet!


Läs i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 6 mars 2018 16:56

    



Igår var det närapå  barmark men med vissa isfläckar - såg fram emot mildare väder som skulle få bort isfläckarna.

Istället föll snön och gjorde vinter igen.
Vilket bjuder på ännu farligare halka eftersom de nya snömängderna döljer isfläckarna

Jaja - det finns inget annat att göra än ta emot.

Så är det med väder!

Av Kaela - 6 mars 2018 15:00

 



Det är otroligt viktigt att vi är i i vårt NU!

Jag vet att jag skrivit om det förr - mer än en gång.

Men det beror på att jag vet att vi mår bättre om vi klarar av det!

Och vi behöver påminnas.!


Egentligen lever vi ju alltid i nuet. Vi kan inte leva någon annanstans, men det märkliga är, att vi på ett annat plan nästan alltid strävar mot ett då eller  ett sedan.

 

Det har blivit ännu viktigare för mig ,med en avancerande synnedsättning - att vara i mitt nu.

Ett effektivt sätt för mig att att öppna tvärdrag av oro och sorg är att glänta på framtiden s dörrgenom att tänka: "Hur mycket mindre ser jag om ett år...kommer jag att kunna gå på mina egna långa åromenader....kommer jag att klara av datorn-.....

Där måste jag stoppa mig själv med insikten om att jag vet inte - och upptäcka att NU har jag det ganska bra.

Visst har jag kanske bara halva min syn....men den räcker för det mesta jag vill göra! 
I nuet är allting bra.


Ännu viktigare är det för min vän som vet att den sjukdom hon drabbats av kommer att ta hgennes liv inom en inte avlägsen framtid.

Satt i telefon med henne en dag....och hon började prata om hur hon varje vecka bestämmer ett program där hon har saker hon vill göra - innan det är för sent..

Hon berättade också om många och långa samtal med sinälskade man.

Hur de försöker ta ut allt hon bara orkar i nuet. Och hir de heöt fokuserar på - att nu är de två!


Visst är det tråkigt att vi måste få en sorglig anledning till att verkligen klara av att finnas i nuet?
Att leva i nuet är inte något vi klarar av genom att vara duktiga, Det är en insikt vi tar emot från det livet - från något en medvandrare vill ge oss.

Därför kommer jag nu och då att fortsätta tala om hur mycket bättre vi mår när vi kan ta emot vårt nu - och inte bara sträcka oss framåt.

 

 


Av Kaela - 6 mars 2018 11:01

 

 

 

 

 

Jag är innerligt glad över att ha upptäckt möjligheten att lyssna på böcker.

Jag som alltid hade en eller två böcker på gång före min synskada, saknade detta mycket.

Det är inte riktigt samma sak - men det är en god ersättning och har faktiskt fördelar ibland för dig som har möjlighet att  välja.

Man kan lyssna medan man går,  ut på en ensam promenad medan städar kylskålet eller dammar. (Lite svårt att dammsuga, för även om man har uppläsarens röst i örat så stör dammsugartjutet.

Har hört talas om Maria Gustafsdotter  /Maria Gustavsdotter är utbildad tandläkare men arbetar sedan 2001 som författare på heltid/ och hennes historiska romaner och jätteglad över möjligheten att stifta bekantskap med en av hennes böcker. (För dig som vill läsa i ordning är det inte den första boken om prästens döttrar.) 

Ulrika är prästdotter och lever på Orust vid 1600-talets mitt.
På den tiden var Orust danskt.

 

Det var ett hårt och strängt  liv för en tonårsflicka.
När storebror Magnus tar hem en studiekamrat -  Andreas -  lyckas denne lura sig in under omedvetna Ulrikas kjolar.

Det får till följd att brodern piskars och hans kamrat körs på porten.

Ulrika isoleras helt i familjen och det var inte svårt för henne att besluta sig för att följa med Andreas.

Väl ute på landsvägen överger han den unga flickan.

Hon står ju nu helt ensam i världen och tcingas bli vandrerska och försörja sig genom att bland annat utöva kvinnans äldsta yrke. Men också genom att använda sin vackra sångröst för att underhålla på marknader som  förekom mycket tätare då  än idag! efter vad jag kan förstå av boken!


Du som är intresserad av livet på 1600 talet kommer att uppleva hur din insikt växer genom att följa den unga Ulrika I romanens form fördjupar du dina historiska kunskaper.

Hur går det då för Ulrika?
Det vill jag inte avslöja - för då försvinner en del av spänningen för dig då du ska läsa eller lyssna på bo på boken.


Du kan köpa denna bok och Maria Gustafsdotters övriga böcker på Bokus


Lyssnar du mycket på böcker s¨är Storytel ett bra ställe att ladda upp och läsa istället för att köpa ljudböker.

För 169 kronor i månaden kan du lyssna på precis hur mycket du vill.


Av Kaela - 6 mars 2018 07:30

 


Bara ett vänligt leende,
en hälsning, varm och god,
kan vara nog att skänka
en livstrött levnadsmod.


Bara en knuten näve,
och några bittra ord
kan släcka en människas glädje
och begå själamord.


Ett bud på ett enkelt ark papper,
en enda fattig rad,
kan göra en mycket sorgsen
så obeskrivligt glad.


Bara två stränga ögon,
en tystnad, isande kall,
är nog att bringa en ensam,
förtvivlad själ på fall.


O, slösa med varma blickar
och tala så milt och mjukt!
Bara ömhet kan rädda
det som är rolöst och sjukt.


Endast den kärlek som brinner
het av människotro,
kan få ett vilset hjärtas
evighetsdröm att gro.


Nils Bolander

Av Kaela - 6 mars 2018 06:25

         

         




Nu går temperaturen lite uppåt - det är -2 grader nu på morgonen

och dagen sägs ska bjuda på någon plusgrad.

Det blåser måttligt - har snöat inatt och det är en viss liten risk för mer snö.


Ebba och Ebbe har namnsdag!

Grattis till DIG som bär något av de namnen
DU som har födelsedag gratuleras också varmt!
Skapa en dag att minnas!


Idag är det officiella temat:

*Europeiska logopeddagen


*Ebba  är en feminin kortform av Eberhard (som betyder stark själ)
eller andra forntyska namn på Eber-(enligt vissa källor
också Ebbe som betydergudarnas björn). 
Ebba var ett vanligt namn bland adeln på 1700-talet,.
Det finns 27 270 kvinnor i Sverig som heter Ebba.
Cirka två tredjedelar bär namnet som tilltalsnamn.
2 män bär också namnet

4 personer stavar namnet Ebbah.
Medelåldern på namnbärarna är 20 år.

 

Ebbe är ett namn med flera möjliga ursprung.Dels är det en gammal dansk kortform av Esbjörn eller Asbjörn, där förleden es- eller as- betyder 'gud',
dels är det (liksom Ebba) en forntysk kortform av det gamla tyska namnet Eberhard som är sammansatt av orden Eber 'vildsvin' och hard 'hård', 
6 027 män heter Ebbe i vårt land, Cirka en tredjedel
har namnet som tilltalsnamn.
Dessutom finns det 2 kvinnor som bär namnet Ebbe..
5 personer har namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är också här 20 år!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards