Alla inlägg den 18 mars 2018

Av Kaela - 18 mars 2018 20:23

 



Söndagkväll!

Mörkret sänker sig och man känner hur helgen gör en långsam inlandning emot natt till en ny vecka.


"Det kvällas" sa min mormor och drog schalen lite tätare kring sig....

Pappa eldade i kakelugnen och medan den sista glöden falnade till aska ropade han: "Kom nu ungarm vi skakura skymning....Ungarna- jag och mina syskon ville hellre titta på TV - men då blev vi handfast hämtade.

Det är jag innerligt tacksam för idag!

Härliga minnen om en tid som byggde trygga barn.

Jag tror många små oroliga själar idag skulle behöva lägga Iphone och Ipad åt sidan....och sitta vid en vuxens sida och låta den flammande glöden värma både kind och fantasi.


Men - det är en ny tid.

Vilket inte kan hindra mig att säga att det var bättre att vara barn då än vad det är idag!
Kanske kan vi hitta någon slags ersättning  - något som kan ge samma ro i själen hos våra växande framtidshopp!


Av Kaela - 18 mars 2018 12:15

   

För många av oss är det kanske en överraskning att Lasse Berghagen inte bara är trubadur (vilket ju inte är så bara) utan han är faktiskt också poet.Kanske i akt och mening att skriva eegna sånger och en och annan av hans sånger (ganska många till och med) är ju skrivna av honom själv. Men dikten här nedanför har inte jag sett eller hört tonsatt! Den känns nära och vemodig!

 

 

 

 

 

 

 

Det känns så konstigt att tänka
att mitt liv en dag ska ta slut
att den stund jag vandrar på jorden
är en blink, högst en kort minut.
De nätter jag gått med min undran
och dansat den ängsliges vals
betyder för universum
förmodligen inget alls.


Det känns så konstigt att tänka
att mitt liv en dag ska ta slut
till den tysta majoriteten
förpassas jag resolut
Alltför kort är vår stund i livet
men kära, vår kärlek består
våra namn har jag ristat i eken
den lever i minst tusen år.

Lasse Berghagen

Av Kaela - 18 mars 2018 10:03

Billden lånad Personerna på bilden har inget med texten i inlägget att göra.


Jag talade för en tid sedan med kanslisten i den funktionshindersförening där jag sitter i styrelsen som ordförande.

Hon berättade om en flicka hon kände som drabbats av en muskelsjukdom.

Före sin sjuldom var hon tävlingscyklist och det hon saknade mest av allt i sin nya llivssituaton var att hon inte längre kunde cykla och inte delta i gemenskaen.

 

Flickorna i hennes cykelklubb beslutade sig då för att köpa en tandemcykel.

De turas om att dela den med den funktionsnedsatta vännen.

Sådana vänner som mer eller mindre elininerar följderna av att drabbas av funktionsnedsättning borde alla ha - som drabbas.

Heder åt tjejerna i cykelklubben.


När /Om hon blir sämre kommer man att diskutera inköp av en så kallad vårdcykel!
Kärlek och vänskap är uppfinningarnas största drivkraft tänker man när man hör detta!




Så här ser en vårdcykel ut:

 

 

Lånad bild


 

Av Kaela - 18 mars 2018 09:18

 

 

 

"Det underbara med kameran är inte dess förmåga att förvandla fotografen till konstnär,
det är ingivelsen den ger honom till att fortsätta se."

Atkinson

Av Kaela - 18 mars 2018 08:04

            




Det är solen som dominerar idag - söndag 18 mars.

En måttlig vind och ingen nederbörd i sikte. - 7 grader.
Vintern består.

 

Det är Jungfru Maria bebådelsedag. 
Edmund har namnsdag och jag gratulerar varmt 
DIG som bär det namnet.
Lika varma gratulationer får DU som har födelsedag idag!
Önskar er en fin dag att fira på!

 

Idag ska vi le stort mot busschaufförerna.
Eller varför inte säga grattis på din dag till den som 
rattar bussen du åker med.
Temat idag är:

*Bussförarens dag

*
Edmund är ett namn med brittiskt ursprung,
sammansatt av ord med betydelserna rikedom och beskyddare.
Namnet har använts i Sverige sedan 1620-talet.
Edmund är mycket ovanligt bland de yngsta i dag
1 897 män i Sverige heter Edmund. 
Men bara en knapp 20 del har namnet som tilltalsnamn- dvs 197 personer.

Två kvinnor bär också namnet.

Som efternamn är det 24 personer som har namnet Edmund.
Medelåldern på namnbärarna är 39 år.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards