Direktlänk till inlägg 11 april 2018

En papperslapp som lyfter fram ett fint minne

Av Kaela - 11 april 2018 08:42


        


En stor bunt med texten "Osorterat från Frivilligcentralen" har nu legat i snart ett och ett halvt år på min nedersta garderobshyllan.

Häromdagen stupade jag över packen igen  - och jag insåg att med min snabbt avtagande syn börjar det bli riktigt bråttom att sortera.
Medan jag fortfarande ser att göra det.

Så blev det äntligen av!

Mycket var skräp och blev slängt.


Men där fanns en klenod- en dyrbar skrynklig lapp som gjorde den gamle mannen som lämnade oss för några år sedan - mycket levande i mitt minne.,


Det sista mötet med Erik  - då han kom ledande sin cykel uppför backen till Frivilligcentralen , Plirande frågade han om han kunde få en kopp kaffe och en pratstund.

Visst....även om skrivbordet svämmade över var det min självklara inställning att en m'nniskas behov alltid gick före.



När vi satt där och drack vårt kaffe sa han: Ja du flicka,(vem ska nu kalla mig flicka) jag vet ju att du gillar dikter och jag har totat ihop en här.


Jag läsete genom tårar - på en skrynklig papperslapp som han nog tummat många gånger på medan han skrev.


Här kommer den:


Nog är livet ganska skönt

när våren återvänder

gräset blir så härligt grönt

små blommor komma en i sänder


Små blommor jag velat plocka

och sträcka mot dig fram

så jag till skratt dig lyckas locka

och kanske få en riktig kram


Så många år jag vandrat här

på denna sköna jord

men snart så ska jag vara där

så gott - det finns ej  så sköna ord


Och möta åter min sköna Vera

som gick ifrån mig till andra strand

för tio år sen och lite mera

då räcker hon mig sin mjuka hand


Visst är jag gammal och lite dum

men våren spritter i gubbens ben

och jag är alls inte tyst och stum

så här en vårdag i solens sken


Så visst kan väl en kram jag få

fast jag är gammal och kroppen sliten

och huvudknoppen är vit och grå

och på jorden jag är så liten


Och snart så är jag ett minne bara

en sliten skugga i någons tankar

men då sjunger jag med Guds himlaskara

på evig strand där jag kastat ankar


Eric  Ericson

 

Visst dfick Eric en jättekram.....och det känna gott att uppt'cka att han vandrar i mina tankar-......




 
 
Ingen bild

Stina

11 april 2018 21:44

Vilken fin vers! Kan se den gamle mannen komma gående med sin cykel, fin bild! Kram Stina

Kaela

11 april 2018 22:09

Ja du Stina, den bilden bär jag i mitt hjärta - så läbge jag lever, det tror jag!

Hoppas du får en god natt!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards