Alla inlägg under april 2018

Av Kaela - 12 april 2018 20:32

   

            

 

En underbar dag med blå himmel och slösande sol ligger bakom.

Visst har det kanske varit lite för mycket av vårvindar friska. men det här till våren det också.


Enligt SMHI står vi ju på tröskeln till fina fantastiska dagar med +grader upp emot 20 +

Det får gärna komma liiite saktare....våren och all den förväntan den rymmer är ju en karamell vi vill suga på ett tag ...innansommaren  dyker upp!


-Vi
sst skulle man kunna säga att många ord är liksom  laddade-  positivt eller negativt.

Och ordetförväntan är oerhört positivt laddat!

 

Förväntan påverkar  också upplevelsen av  det vi väntar på.

 

Visst förväntar vi oss en underbar vår och sommar i år!
har vi gjort det varje år och ofta har det  ändå mest regnat.
Sant är att vi gjort det år efter å

ändå visat sig att förväntningarna slagit fel.

Men det ska vi absolut inte tänka på nu!

Vi går en underbar tid till mötes - eller hur?

 

 

Av Kaela - 12 april 2018 20:24

           "

 

 

 

Det är i nuet som all kraft och energi finns.
Det är då som en förändring kan ske i tankar, känslor och sinnesintryck. "
 Susanne Zachau

Av Kaela - 12 april 2018 15:45

   
          
 
 
”Vi är så tillgängliga dygnet runt, alla dagar i veckan.
Vi är så tillgängliga för världen, men inte för oss själva.
Meditation är som att ringa till sig själv.
Hej, är du där, känner du dina andetag,
känner du solen i ansiktet, kommer du ihåg
varför du lever idag – kan du komma ihåg
vad som är viktigt och inte bara vad som är bråttom.”
Jon Kabat Zin
 
Jag älskar de här raderna.
De tar upp en viktig sak.
Så många av oss idag lever ett liv  där bråttom är Gud!
 
"Jamen" svarar du nu -"det är ju så det är _ alla har ju så förfärligt mycket att göra.
Jobba, tvätta, städa, hjälpa gamla föräldrar, ta hand om barn. och barnbarn.......
Ja nog är det så....
Men - mycket att göra betyder inte att jag behöver sätta bråttom i högsätet i mitt liv.
Det betyder att haf måste vara noggrann med vad kag lovar och binder upp mig för....och det5 handlar m att jag har andningspauser inlagda - korta och l'ängre,
Fem mnuter ibland.
Avstämgd mobil en kväll nu och då...
Att ta en helg ensam eller tillsammans med den man älskar.
Det ger ro i själen, hälsa i  kroppen  - och håller kärleken vid liv.

Ta hand om ditt liv och lev det så som du vill!
 
Bilden är tre år - men snart har vi grönskan här!
 
Så låt oss drömma......
 
 

Av Kaela - 12 april 2018 07:11






       

 Kärlekens innersta 

hemlighet 
och den oändliga 
rymden 

möts i en fest 
med bröd och vin 

i en man 
från Golgata 

och aldrig har jag sett 
så sorgsna ögon 

och inte har jag mött 
en så skärande sorg 
som där 
vid korsvägen 

över människors förmåga 
att göra varandra illa 

och deras vilja 
att missförstå ...

Kaela

Av Kaela - 12 april 2018 06:17

 

        

 




Kall morgon i Norrköping idag -1 grad.
Men solen skiner och det blir alldeles säkert en ganska skön dag.

Svag vind.

 

*Idag har Liv namnsddag och jag gratulerar varmt!

Gratulerar DIG som har födelsedag idag lika varmt!
Önskar er en glad och minnesrik firardag!

 

Två officiella temadagar som  båda handlar om något man stoppar i munnen:

*Lakritsdagen
*Linssoppans dag

 

*Liv är ett nordiskt (norskt) namn. 
Namnet härstammar från det isländska ordet hlif som betyder värn eller skydd. 
Liv förknippas oftast med ordet liv ilket också är riktigt.
I den nordiska mytologin var 
Liv en av de två som överlevde ragnarök.

 

Av Kaela - 11 april 2018 19:04

 

 

 

 

En mycket speciell liten person som kommer att berika ditt liv om du ger berättelsen om honom en halvtimme.
Tolvåriga Hugo öever med Alströms syndrom
- en ista på symtom som ger framtiden  ganska mörka toner.

Hans ögons förmåga att se varierar kraftigt beroende på på dagsform och  ljusförhållanden  med mera.

Inom tre år är han troligen helt blind.

Hugos föräldrar säger att deras stora utmaning ligger i att leva här och nu.

Försöka undvuka att ta ut det svåra i förskott-

 för just nu är det drägligt - just här idag går det att leva.


Lär känna Hugo genom den här artikeln.Han är en mycket speciell person om vilken hans mamma säger att "han ser med fingrarna och hör med hjärtat"


HÄR kan du hitta Hugo

Av Kaela - 11 april 2018 18:00

 



"Folk som säger att de sover som barn är som regel barnlösa."

Okänd tänkare

Av Kaela - 11 april 2018 08:42


        


En stor bunt med texten "Osorterat från Frivilligcentralen" har nu legat i snart ett och ett halvt år på min nedersta garderobshyllan.

Häromdagen stupade jag över packen igen  - och jag insåg att med min snabbt avtagande syn börjar det bli riktigt bråttom att sortera.
Medan jag fortfarande ser att göra det.

Så blev det äntligen av!

Mycket var skräp och blev slängt.


Men där fanns en klenod- en dyrbar skrynklig lapp som gjorde den gamle mannen som lämnade oss för några år sedan - mycket levande i mitt minne.,


Det sista mötet med Erik  - då han kom ledande sin cykel uppför backen till Frivilligcentralen , Plirande frågade han om han kunde få en kopp kaffe och en pratstund.

Visst....även om skrivbordet svämmade över var det min självklara inställning att en m'nniskas behov alltid gick före.



När vi satt där och drack vårt kaffe sa han: Ja du flicka,(vem ska nu kalla mig flicka) jag vet ju att du gillar dikter och jag har totat ihop en här.


Jag läsete genom tårar - på en skrynklig papperslapp som han nog tummat många gånger på medan han skrev.


Här kommer den:


Nog är livet ganska skönt

när våren återvänder

gräset blir så härligt grönt

små blommor komma en i sänder


Små blommor jag velat plocka

och sträcka mot dig fram

så jag till skratt dig lyckas locka

och kanske få en riktig kram


Så många år jag vandrat här

på denna sköna jord

men snart så ska jag vara där

så gott - det finns ej  så sköna ord


Och möta åter min sköna Vera

som gick ifrån mig till andra strand

för tio år sen och lite mera

då räcker hon mig sin mjuka hand


Visst är jag gammal och lite dum

men våren spritter i gubbens ben

och jag är alls inte tyst och stum

så här en vårdag i solens sken


Så visst kan väl en kram jag få

fast jag är gammal och kroppen sliten

och huvudknoppen är vit och grå

och på jorden jag är så liten


Och snart så är jag ett minne bara

en sliten skugga i någons tankar

men då sjunger jag med Guds himlaskara

på evig strand där jag kastat ankar


Eric  Ericson

 

Visst dfick Eric en jättekram.....och det känna gott att uppt'cka att han vandrar i mina tankar-......




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards