Direktlänk till inlägg 14 maj 2018

Ett mejl - om att tala för mycket om tacksamhet

Av Kaela - 14 maj 2018 08:07

   

 




Det kom ett brev -  eller rättare sagt ett mejl.

Från en läsare som tyckte att jag talade lite för mycket om tacksamhet.

Det kan självklart kännas så när livet visar avigsidan och snålblåsten viner och ingenting som skulle kunna uppmuntra sker.

Jag har full förståelse fär det!


Ja mer än så, jag har själv varit där - förstås.

Jag tror nog alla varit det under kortare eller l'ngre tid.
När sallting varit fört svårt och för tungt!

Nu på morgonen då jag läste mejlet kom tanken.
Man måste få möte något gott också - för att kunna känna tacksamhet.

Man kan ju aldrig någonsin befalla fram tacksamhet - varken från sig själv  eller andra.
Inte ens insikten om hur viktig tacksamhetn är för att kunna klara en svår situation kan hjälpa oss att känna tacksamhet om vi inte får möta något som föder tacksamhet i oss..


Man måste få möta kärlek och omtanke - då svarar ens inre med tacksamhet - och så lyfts man upp ur depressionens och självmedömkans träsk.


Så oerhört viktigt att vi möter alla med omsorg, med vänlighet och kärlek.

Vi vet ju inte alls vad den person vi möter går igenom just nu!

Vi kan få bli medarbetare till att skapa under genom att möta även "igelkottsmänniskan" med kärlek och omtanke.

Tankar av tacksamhet lyfter oss.

Ger ny bäring åt en situation som vi nyss såg som hopplös.


Acvsutar dessa spridda tnaker om något mycket viktigt med ett klokt ord!


  • “Tacksamhet förklarar det förflutna, ger frid till nuet, och skapar en vision för morgondagen.”

    Melody Beattie

 
 
Ingen bild

Stina

14 maj 2018 09:11

Tycker du beskriver tacksamheten väldigt fint, kanske inte alltid enkelt,många har det ju jobbigt, men om man försöker brukar man kunna leta upp lite "tacksamhetstankar".
Jag brukar börja tänka efter ibland vad man är tacksam för, det blir en hel del, till att börja med att man kan stiga upp om mornarna, öppna fönster o höra fågelkvitter, härligt!
Hoppas du får en fin dag, kram från Stina

Kaela

14 maj 2018 15:25

Ja du har helt rätt Stina!
Hur illa man än har det - hur tungt det är så kan man leta upp något att vara tacksam för.
Inte i de allra svartaste stunderna kanske - men de ersätts ju så småningom av lite ljusare tankar.
Tacksamheten är också en väg att bekämpa de svarta tankarna..

H'r i Norrköpim

Hoppas du har en fin dag idag Stina Kramar!!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

15 maj 2018 07:09

Klart att man ska vara tacksam men ibland får man minsann gräva djupt och leta länge för att hitta något att vara tacksam för.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kaela

15 maj 2018 16:38

Ja skogsnuvan!
Så är det för oss ibland.
Tårar och sorg och ledsnad har en tendens att skymma blicken- ofta när vi skulle behöva få syn på tacksamheten som allra mest!
Önskar dig det bästa av det bästa!!

 
Ingen bild

Eva

15 maj 2018 13:29

Det kan aldrig bli för mycket av tacksamhet ! <3
Sååå tacksam över din blogg
Kraaaam Eva

Kaela

15 maj 2018 16:30

Åh vilken härlig kram Eva!
Precis vad jag behövde just nu!
Och tack för dina fina ord om min blogg!
Tacksamhet är ett sätt att må bra.
Ingen plikt.
Men man kan ju behöva öva!

Stor kram tillbaka till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards