Alla inlägg den 21 maj 2018

Av Kaela - 21 maj 2018 18:00

     

 

 

 

 

Genom  livet har vi mött en hel del människor, både du  och jag!
'En del har stannat kvar inom oss - och ibland dyker de fram.

Jag tror det framför allt är människor som vi lärt oss något igenom som vi bär med oss i årtionen, ja kanske hela livet.


Inte så att vi varje dag tänker på dem.
Det kan gå långa tider emellan dessa inre möten med någon vi mötte en gång äger rum.

Idag fick jag oförmodat minnesbilden av en kvinna som jag lärde känna på en tillfällig arbetsplats i tidig ungdom.

Jag minns inte l'ngre hennes namn
Men jag minns henne tydligt.

Hon städade på denna arbetsplats.
Jag märrkte att folk ansåg hennegrinig och tvär.
Och det var hon absolut.
Ingen sa till henne när det var kaffedags.
Vilket jag gjorde en dag (och insåg smabbt att det inte var populärt bland de
övriga)
Jag tror dock att det blev en dörröppnare i min kontakt med henne.

Efter dagens arbete stötte jag på henne då hon tog loss sin cykel.
Hon stannade och undrade om jag var på väg hem.
Ja visst svarade jag. 
Har du tid en stund kom nästa fråga.
I nästa stund satt vi båda på en bänk,

Hon började berätta om att hon nu hade tre timmar som hon skulle hem och se till att de t fick middag och gjorde sina läxor innam hon skyndade vidare till kontorsstädning som skulle pågå till klockan ett på natten.
Klockan sju nästa morgon skulle hon sedan vara tillbaka på vårtgemensama arbetsplats.
Så såg hehhes dygn ut.
Ett städ hade hon också på lördagen men söndagen var fri till hemmajobb och umämge med de tre barnen.

Hennes man hade övergivit henne för en ennan kvinna då hon väntade det tredje barnet.
Utan utbildning som hon var fick hon ta de jobb hpon kunde få.
Oftast städning.
Inte märkligt att hon kunde bete sig buttert. 
Hon måste alltid varit dödstrött.

Det var min första lektion i att det alltid finns en anledning till att människor kanske är tvära och lite argsinta.

Jag är innerligt tacksam för henne och kan bara hoppas att det gick bra för hennes  barn och att  hon själv fått del av lite livsglädje.

Av Kaela - 21 maj 2018 10:52

 

                  

 

 

En kort förmiddagspromenad.
Mera morgon än förmiddag kanske!
Ganskka svalt.
En gömd sol som leker tittut.:::

Ett kort möte.
Em kram och några hastigt utbytta ord.
Som lät oss konstatera att vi båda mådde br.

Före mötet hade jag känt mig en aning nedstämd.
Kanske lite orolig inför en oviss framtid.
Efter mötet var mina steg lätta och tankarna ljusa.

 

Visst  är det någon som har sagt: Växla ett ord eller två
gjorde det lätt att gå:
Alla människors mötr borde vara så.............

Av Kaela - 21 maj 2018 07:45

 


Endast de som slösar med sig själva lever.

Ellen Key



Av Kaela - 21 maj 2018 06:53

        



Lite svalare morgon idag - ?13 grader, men utsikterna sägs vara att dagen även i dag kommer att bjuda på upp emot +25 grader.
Soligt och måttlig vind.

Idag är det ju måndagen 21 maj.

En måndag som en gång i tiden var annandag pingst.
Konstantin och Conny har namnsdag!

Jag gratulerar hjärtligt namnsdagsbarnen och

-förstås även DIG som har födelsedag idag!
Skön och rolig bemärkelsedag önskar jag!

Udag har vi endast en officiell temadag!
*Världsdagen för kulturell mångfald för dialog och utveckling*

Konstantin/Cobstantin  -  ett namn bildat på latinets constans som betyder ståndaktig, karaktärsfast, besinningsfull.
Flera romerska och bysantinska kejsare och grekiska kungar har haft namnet.
Namnet är ovanligt i Sverige.
Bland de yngsta får endast ett fåtal namnet som tilltalsnamn varje år.
1 156 män i vårt land bär namnet Konstantin.
Av dessa har 375 personer namnet som tilltalsnamn.
Dessutom bär 1 kvinna namnet.
Och 16 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern bland namnbärarna 'är 32 år.
846 män stavar namnet Constatin.
Av dessa använder 407 namnet som tilltalsnamn.
Dessutom bär 1 kvinna namnet
118 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern på de som heter Constantin med C är 40 år

Conny och Konny är en engelsk kortform av Konstantin som ju betyderd en ståndaktige.
Namnet kan också vara en smekform av Konrad.
Den vanligaste stavningen är med C.

14 465 män i Sverige bär namnet Conny.
A
v dessa bär 8 452 namnet som tilltalsnamn.
Dessutom heter 68 kvinnor Conny,
men bara 1 av dessa bär namnet som tilltalsnamn.
Medelåldern på dem som heter Conny är 56 år.
335 personer stavar namnet med K, Konny.
Av dessa bär 185 namnet som tilltalsnamn.
Även 4 kvinnor bär namnet.
Namnbärarnas medelålder är 60 år.




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards