Alla inlägg den 23 maj 2018

Av Kaela - 23 maj 2018 17:08

978  
Bilden lånad av plusbok9

Om man löever i ett land där man förvägras alla rättigheter som fria människor anser som självklara kanske valet mellan att stanna och bara överleva
- eller riskera sitt liv med att fly detta land inte är så svårt som det kaN SE UT.

Hon har beskrivit detta i en bok som jag just nu lyssnar på
Jag har följt henne en bit på vägen nu.
Så spännande . men samtidigt nästan outhärdligt med tanke  på att det inte är fikyion utan smärtsam verklighet.

En bok som ger många inblickar hur människor har det i NordKorea.
Och som ger mig en otrolig tacksamhet över att vara född där jag är.

 

 

Jag rekommenderar verkligen denna bok.

Men jag har en mera lättsam bok som jag lyssnar på mellan varven.

Annars skulle jag knappast ta mig igenom detta som den 13 åriga flickan som bara väger 27 kilo delar med sig av om sin och mammans flykt.
Eller om hur mamman ber vakter som försöker våldta den unga flickan - bara ett barn - att de ska ta henne  istället.

Vad vinner man med att läsa den här bolen.
Insikter om människors enorma mod och kärlek i en ond värld.

Och en stor tacksamhet.

 

Här kan du köpa boken som pocket.

Av Kaela - 23 maj 2018 15:55

  

   

 

 

 

 

 

Leva i kärleken

och sprida den

Det är det enda

vi är här

för att göra

Allting annat

               är ingenting.

Av Kaela - 23 maj 2018 12:45


           

  



Det går aldrig att gå runt omkring

då sorgen möter oss på vägen
bara rakt igenom –

Detta är den enkla visdom
som jag vill lägga i din  hand
- och innerst inne
vill kanske sorgen oss bara väl
på sitt sätt
fast vi har så svårt att förstå
- men jag tror att den vill
bana väg för glädjen


Bortom natten finns alltid en dag
bortom molnen finns alltid en sol
bortom smärtan
finns alltid en fröjd

Det går aldrig
att gå runt omkring
bara rakt igenom
– rakt igenom


Birger Franzén

Av Kaela - 23 maj 2018 08:07

     




En dag ska jag dö - men alla andra dagar ska jag leva!"

 

Läste uttrycket någonstans för en tid sedan och sedan dess har det funnits inom mig - tittat upp ibland och påmint mig om att idag är en dag att leva!

Just idag vill jag se undren i det jag möter.
Glädjas åt att jag är här - en människa på jorden.

Just idag är inte en dag som alla andra dagar.
Det är idag - en alldeles speciell dag!

Så fantastiskt att vara människa!
Att få vara med i det stora äventyret Livet!
Just här!
Just där jag är!

 

Jag önskar DIG en dag av under - en dag när DU känner hur stort DITT liv är!

Och det är en viktig dag!
För det är idag vi skapar morgondagen!

 

 


”Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.”

 Kinesiskt ordspråk -







Av Kaela - 23 maj 2018 06:53

        

 


Det är ännu en av dessa osannolika underbara sommarmorgnar i min stad
idag.

Det är mu +9 grader men förväntas bli upp emot 25 grader även idag!

Svag vind.

Det är den 23 maj och Desideria och Desirèe har namnsdag!

Gratukerar DIG som bär något av de namnen så varmt!
DU - som har födelsedag idag får givetvis lika varma gratulationer!

Se till att få en firardag som ser ut som just DU vill ha DIN firardag!

 

Idag har vi en officiell temadag:
*Internationella sköldpaddsdagen*


*Desideria är en svensk form av Desirée som betyder den önskade/den efterlängtade. ...
Namnet skapades 1811 när kronprins Karl (Jean Baptiste Bernadotte), som senare blev Karl XIV Johan, gifte sig med Désirée Clary och hennes namn skulle försvenskas.Desideria är  ett ganska ovanligt namn.
ett ganska ovanligt namn.
Det finns 75 kvinnor i vårt land som heter Desiderpa. 345 av dessa bär namnet som tilltalsnamn.
Namnbärarnas medelålder är 29 år.

 

*Désirée eller Desireé är en fransk motsvarighet till Desideria som betyder den önskade eller den efterlängtade
.Desirée blev ett ganska vanligt namn under 1980- och 1990-talet.
Vissa år var det nära att komma in på 100-i-topp.
Populariteten verkar dock ha passerat sin kulmen i mitten på
90-talet.138 av dem bär namnet som tilltalsnamn.
Medelåldern på namnbärarna är 38 år.
Det finns en enda kvinna som stavar nammnet med apostrofen över det sista e:et i namnet.- Desireè


 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards