Alla inlägg under juli 2018

Av Kaela - 13 juli 2018 13:06

 

 

 

 

 

 

 

Två officiella temadagar idag 13 juli

 

 

Paltdagen*

*Internationella Rock 'N Roll-dagen*

Av Kaela - 13 juli 2018 10:04

 

           

 

Några fler molm på himlen idag men lika varmt och solen fins där - spm  oftast denna förunderliga sommar som kanske alla utom lantbrukarna älskar.

Det är just nu +26 grader och mycket svag vind.

 

 

 

 

****

 

Joel och Judit har namnsdag idag eftersom det är den  13 juli - och det är fredag!

Grattis till DIG som bär något a de namnen och till DIG som har födelsedag idag!

En härlig dag att fira på - använd den på bästa sätt!

 

 

*Joel har blivit vanligt i Sverige men är ett namn bed hebreiskt ursprung.

Namnet betyder:"Min Gud"

20 569 m'n bär namnet i Sverige.
Av dessa använder 14 743 personer namnet som tilltalsnamn.

24 kvinnor bär också namnet men endast 1 som tilltalsnamn.

18 personer bär namnet som efternamn.

Namnbärarnas medelålder är 22 å

 

*Judit är ett judiskt namn som betyder : "judinna" 

1 787 kvinnor i Sverige heter Judit.

Av dessa använder 902 kvinnor namnet som tilltalsnamn
Namnbärarnas medelålder 'r 47 år.
2 681 kvinnor stavar sitt namn Judith.

Ab dessa använder 1 218 namnet som tilltalsnamn.

Även 1 nman bär namnet.'
Namnbärarnas medelålder är 30 år

 

 

Av Kaela - 12 juli 2018 21:10

                  


 

 

 

Jag älskar den här tiden-- - när värmen får oss att öppna våra fönster och murarna mellan oss blir tumare.....

 

Det lilla spädbarnets kolikgråt skapar minnen av oändliga stegg i natten med nyfödd i famnen....en kvinna sjunger....

ågon skrattar....

 

Delat liv!

 

Pläötsligt blir man en deltagare i livet som pågår nära....runt omkring


Kanske sitter du på dim balkong...9ch dektar i livet omkring dig....

 

Kanske var det dig jag såg rakt över gården....

Kasnske inte...

 

Oavsett - jag önskar DIG en underbar julikväll och en god inte alltför varm julinatt



Av Kaela - 12 juli 2018 18:57

           







Jag mötte lyckan häromdan 
och jag blev rent förskräckt 
så allvarsamma ögon 
och en så sliten dräkt 

Man hade sagt att lyckans bild 
var ljuvhet utan gräns 
men hon som kom på vägen 
var inte vacker ens. 

Hon hade tärda anletsdrag 
och bar en börda tung 
men när hon talte till mig 
var rösten varm och ung. 

Hon talade om mänskors nöd 
och tjänst hos nådens Gud 
men om sitt eget öde 
hon sade ej ett ljud. 

Åh - nu förstår jag lyckans väg 
att ge med råge full 
att brinna fort och brinna ner 
för kärlekens skull 

Av Kaela - 12 juli 2018 17:16

            

 

 

 

 

 

Nyss gick en gamling förbi


han kom aldrig förbi igen



Så kort är den stund

som vi vandrar här

 

Dagarnas snabba flykt

'

'ett skratt som vinden tar

'

'ett barn som dansar

 

 


Nu står den tyst och tom

 

den gård där jag lekte

 

son barn.....

Kaela

Av Kaela - 12 juli 2018 16:32



 




En riktig högsommardaSolen gassar och kanske är skuggan den skönaste platsen.

 brisg bjuder Nottköping på idag.

Knappt ens någon svalkande bris!

Skönast i skuggan!

 

***

Det är torsdagen den 12 juli och dagens enda  tema är:

 


*Fulhetens dag*

Av Kaela - 12 juli 2018 09:50

 

 

              

 

Idag har vi två namnsdagsbar
Grattis Herman med ganska ovanliga namn!,

 

Grattis Herman och Hermine!

Önskar er en fin firardag!

 r"

* Herrman, Hermann är ett namn med tyskt ursprung och är bildat av två ord som betyder "här"-

 

8 507  män i vårt land heter Herman.

Av dessa har  2 551 män namnet som tilltalsnamn.
6 kvinnor  bär också namnet

124 personer bär namnet som efternamn.

Namnbärarnas medelålder är 20 år. 

 

 

Dessutom finns det 661 personer som stavar sitt namn Hermann.

Av dessa använder 138 personer namnet  som tilltalsnam125 personer använder namnet som efternamn

Namnbärarnas medelålder är 62 år

 

 

* Herminine är ett franskt namn som anses betyda "rening"

683 kvinnor i Sverige heter Hermine.
Av dessa använder 165 personer namnet som tilltalsnamn.
 Namnbärarnas medelålder är 32 år.

 

Av Kaela - 11 juli 2018 20:00

              



Visst har du läst och insett sanningen i Erik Axel Karlfeldts dikt: "En löskerkarl" där sista versen verkligen lyfter.....


Hur var ditt liv? –
Det var storm och nöd
och kamp i en enda veva;
det var gäckad längtan
och fåfäng glöd
och små glimtar ur molnens reva.


Jag är så glad att jag fått leva.

 

 

Jag känner igen mig i Karlfeldts dikt!


Lätt har inte mitt liv varoit.

Så långt ifrån en söndagspromenad som man kan komma under långa perioder.

Men det har alltid varit ett lyckligt liv.

 

Visst har jag gråtit och kämpat och slagits för rätten tatt få leva ett anständgt liv.

 

Men kamp ger mening och gråt renar böicken så att vi kan upptäcka när ljuset återvänder.

 

Det ˙rtänder i princip alltis!

Ljuset!


Om vi orkar vänta!!


Önskar DIG en skön kväll och en god natt ed ljusa drömmar!

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards