Alla inlägg under september 2018

Av Kaela - 25 september 2018 10:45

                  


Ljuger du ibland?


Ett nekande svar på den frågan är antagligen – just det – en lögn.

Jag tror inte den människa finns som aldrig någonsin sagt en liten osanning.
Av olika skäl.

Det kan ju bero på feghet. Att det är något vi inte vill stå för.

Men det kan faktiskt också vara hänsyn och omtanke.


Vad är då egentligen en lögn?
Som jag ser det - och tro mig, jag har försökt se det på annat sätt - så är det en medveten osanning.

Om jag tror att saker och ting är på ett visst sätt och säger det som den sanning jag är överygad om att det är - kan jag inte se det som en lögn.


Självklart tycker jag att man ska vara så ärlig som möjligt. 
Jag tror dock att jag talar för flera än mig själv  när jag påstår att människor som säger att de alltid är ärliga, att de alltid säger sanninengen skapar problem bland dem de talar med.

Kanske är det också så att sanning är något ganska svårbestämt.

Det som är sanning för mig på grund av mina livserfarenheter kanske inte alls är det för dig på grund av dina erfarenheter.

Då vill jag i och för sig kalla det för "upplevelsesanning".


Men är det alltid rätt att säga sanningen? Och kan ärlighet förväxlas med att vara en "skitstövlel"?

Har man en möjlighet att undgå att såra någon ska man nog vara noggrann med det.

Ett sår kan sitta kvar länge, länge.

Kanske kan vi ge en snäll lögn ibland istället för en vass sanning!

I avsikt att behandla någon varsamt förstås!


Det är inte lätt det här med lögn eller sanning!

Och en sak är jag absolut övertygad om.

Vi småljuger lite till mans och kvinns när det behövs - eller hur?


Ett citat av den enda kvinnliga regent vi haft....


"Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas. "   
Drottning Kristina



Av Kaela - 25 september 2018 09:49

           



¨'''Solen strålar från en blå himmel - neb värmen är inte vaqd den var i somras - bara +8 grader.

Loksom de gjort de senaste dagarna gör det idag - det blåser!

 

Dagens officiella tema:

25 September
Äpplets dag*

 

 

Tryggve har namnsdag och jag gratulerar !

DU som har födelsedag idag gratuleras också hjärtligt!

 

Du är en värld av möjligheter - dela med dig av den världen!  


Av Kaela - 23 september 2018 10:30


                  



Sändagsmorgonen har fortfarande en viss sommarvme kvar att bjuda på!
Grått. men kanske kommer somen senare - viss blåst.

 

 

Dagens officiella teman:

23 September
D-vitaminens dag
Hjälpmedelsdagen*
Bisexualitetens dag*

 

 

Tekla och Teah har namnsdag och får mina varma gratulationer.

Det får också DU som har födelsedag idag!

 

Varföt inte göra en verklig vilodag av denna söndag!

Det behöver vi alla!  

 

 

Av Kaela - 22 september 2018 09:18

 


Silverbröllop kräver förstås silverringar!

Av Kaela - 22 september 2018 08:39

  


Pengar ger dig välstånd, men goda vänner gör dig rik


Okänd tänkare

Av Kaela - 22 september 2018 08:03

 

              

 



B
låst och regn bjuder lördagsmorgonen i Norrköping på!

Öite svalare än under veckan - +12 grader- Blåsten är närmare storm än vi u

pplevt på lämge!

 

Dagens ifficiella teman:

23 September
D-vitaminens dag
Hjälpmedelsdagen*
Bisexualitetens dag*

 

 

Maurits och Moritz  har namnsdag idag och f¨r mina hjärtliga gratulationer!

Det f¨r förstås ocks¨å DU som firar födelsedag idag!

 

Glöm im inte att det inte är ovanligt att stormen bär välsignelse på vingen!  

Av Kaela - 21 september 2018 11:45

 

              

 

 

 

 

 

En ny dag o+11 grck e?11n ny vecka!

Det är lätt gråa skyar på himlen soch det blåser lite grand.

Kam tänkas att vi får n¨gon  regnskur!

 

Dagens officiella teman:

24 September
Hummerpremiären
Skiljetecknets dag*

 

 

Gerhard och Gert har namnsdag och gratuleras så hjärtligt.

Det gör också DU som har födelsedag idag (bland annat min äldste

 

IIdag är en dag som kommer att möta dig med vad du  förväntar dig av den!  
 

 

Av Kaela - 21 september 2018 07:30

 


En ny dag har just landat i vår famn!

Vad är det som kommer att göra just idag till en fantastisk dag?

Vår inställning.

Det är så märkligt att vi oftast får det vi förväntar oss.


Så låt oss vänta oss en underbar och fantastisk lördag med just de ingredienser som vi var och en vill ha i en toppendag!

För att ge oss lite hjälp med rätt inställning står Karin Boyes vackra och sanna dikt här nedanför.

Den mätta dagen, den är aldrig störst. :)
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.


 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards