Alla inlägg den 4 mars 2018

Av Kaela - 4 mars 2018 20:33

 

           

 

 

 

"Natur är en nådegåva, 
en möjlighet till växande 
som har skänkts allt levande."

Peter Höeg

Av Kaela - 4 mars 2018 17:49


 



Ingen sol som lockade ut oss till Yxbacke  (Norrköpings stora skidbacke) eller rättare sagt Hults bruk  som ligger precis bredvid idag.

Bara en liten notis hos en Facebookvän om att första söndagen i varje månad är det öppet hus mellan 11-00-15.00 i  bruketsgamla lokaler-

God soppa med gott bröd samt kaffe och kärleksmuns för 70 kronor är ju verkligen prisvärt dessutom gott!

I Norrköping vet nog de flesta vad Hults bruk är för något men om du inte har förmånen att bo i denna fina östgötastad så kanske du undrar vad det är för något.

Här kan du få alla upplysningar du behöver om Hults bruk 


Hults bruk har nog alltid  helt tillverkat yxor

Och det har man gjort sedan slutet av 1800- talet.

Arkeologiska utgrävningar på platsen visar att redan på ´stenåldern tillverkades yxor på samma plats.

 

Av Kaela - 4 mars 2018 12:42

 


På våra brevlådor kan vi sätta en liten skylt: "Ingen reklam" och det respekteras !

Men på nätet är det reklam överallt.

Just nu här på bloggplasen hoppar det upp en reklam från sweptail som jag dessutom hört innehåller virus. Vilket självklart kan vara en skröna. Men för säkerhets skull följ inte uppmaningen att trucka på den!!

Jag har fått upp den minst 50 gånger på morgonen.Dessutom fyller den hela skärmen!!!

Den stör mitt skrivande och min navigering genom att slänga sig över det jag arbetar med .

Gång på gång hpå gåmng änder detta.

Den dyker inte upp på andra sidor på nätet  utan enbart här på Bloggplatsen.

Det gör mig faktiskt både arg och ledsen,.

Jag betalar en summa varje år för att slippa reklam på min blogg.

Det borde självklart innefatta reklam som stör mitt navigerande och mina försök till inlägg på Bloggplatsen.

Jag hoppas det är en tillfällighet och att det inte är något som man ska behöva slåss med hör på bloggplatsen.

Iså fall är det nog dags att byta plats för min blogg.


Lit sur Kaela idag tänker du kanske.

Kan verka så - men jag är inte sur - men otroligt störd av denna reklamen.


Vill önska DIG en fin söndag!
Jag tänker se till att min blir det!Det måste vi ju bara göra!


Av Kaela - 4 mars 2018 10:45

        




Idag har den värsta kylan släppt sitt grepp om min stad - men fortfarande är det -4 grader, men det blåser inte och det snöar inte.


Adrian  och Adriana har namnsdag och gratuleras så hjärtligt.

Det gör också DU som fylller år idag!

Önskar er bemärkelsebarn en fin dag att fira på!


Temat idag är

*Bananens dag


Adrian är en modern form av det Latinska namnet Hadrianus, vilket betyder "man från staden Adria". Från början var det ett efternamn som bars av människor bosatta vid Adriatiska havet

I Sverige finns det 11 607 män som heter Adrian. Två tredjedelar ungefär har namnet som tilltalsnamn.

Det finns också 27 kvinnor. Medelåldern för kvinnliga namnbärare är 22 år och för männen 15 år.

Som efternamn bärs namnet av 206 personer.

Adriana är ett latinskt kvinnonamn, ursprungligen Hadriana, som betyder en kvinna från staden Hadria. Den manliga motsvarigheten är Adrian. Adriana har funnits som namn i Sverige sedan cirka år 1500. Andra varianter av namnet är Adrianne och Adrienne.

Det finns 1 571 kvinnor och en man som heter Adriana. Medelåldern på namnbärarna är 30 år

Det finns 32 kvinnor och en man som heter Adrienne.

Och 305 kinnor heter Adrianne,


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards