Alla inlägg under juni 2009

Av Kaela - 9 juni 2009 05:09

Intressant kommentar dessa mina minsta bröder.

Verkligen glädjande om denna anmälan till EU-domstolen leder till en förändring för judar och romer i Bosnien.

Jag rekommenderar alla att läsa denna kommentar och också besöka

dessa mina minsta bröders hemsida.


Allt gott till dig!


http://kaela.bloggagratis.se/2009/06/08/1743688-bosniens-grundlag-anmald-till-eu-domstolen/



Av Kaela - 8 juni 2009 12:28



Riktiga höjdardagar är för mig när solen skiner och det är

varmt och behagligt ute. Då går humöret upp i topp, och

det mesta blir ganska lätt. Kanske känner du igen dig i

detta.


Nu är ju inte alla dagar sådana i vårt klimat. Hur blir

det då när regnet hänger tungt på himlen från tidiga

morgon tills mörkret infinner sig? Eller kanske inträffar

det att dagen börjar med ett missförstånd med en person

som står dig nära, och det berör dig illa? Vad händer då

med ditt humör?


Humöret är det yttre tecknet på den energi du besitter i

stunden. Dåligt humör - dåligt med energi. Gott humör -

gott om energi. Det förekommer att jag vid mina

föreläsningar i kundbemötande får höra att "Det är ju inte

alltid så lätt att vara trevlig mot kunderna. Man kan ha

en dålig dag ibland."


Självklart är det så. Men frågan är i vilken omfattning

den dåliga dagen ska få påverka ditt agerande mot andra.

Det är inte ovanligt med en tro att "Bara jag får pysa ut

mitt humör, så blir det bättre sedan."


I verkligheten är det faktiskt tvärtom. Ju mer ett dåligt

humör får utlopp, desto sämre blir humöret! Och vi tar

även bort energin från de i vår omgivning som får möta

konsekvenserna av det.


Mycket av allt det här sker på en undermedveten nivå.

Gliringar, korta svar, menande blickar , surmulen mineller

ett tonäge som är sarkastiskt. Försöken att maskera

baktanken lyckas sällan. Det undermedvetna har hela sitt

fokus på det negativa, varför känslan oupphörligt förstärks.


Så hur kan du vända på sådana dagar? Det handlar om hur du

väljer att se på situationer, och hur du talar till dig

själv.


I mitt arbete som föreläsare har jag inte råd med dåliga

dagar. Jag möter människor som tagit av sin värdefulla tid

för att få en mental kick i kombination med nya synsätt

och praktiska verktyg. De har kommit för att stärka sig i

sin professionalism och växa som människor.


Att se på dig själv som att du finns till för andra är en

insikt som skapar möjligheter för nya synsätt och

alternativa tankar.


Våren 2007 gick min bror bort i en hjärntumör, och ett år

senare gick min mor bort av hög ålder. I familjen hade vi

vid bägge tillfällena haft tid att ställa in oss på vad

som skulle ske. Likväl var det lite overkligt, och så

definitivt, när det väl inträffade.


Bägge gångerna hade jag föreläsningar dagen efter. Då

funderar jag igenom situationen, och tänker på hur de som

gått bort skulle önskat att jag gjorde. Eftersom både min

bror och min mor var starkt engagerade i sina arbeten, var

det var inte svårt att komma fram till tanken att de även

i en sådan stund ville kunna vara stolta över mig. Så jag

beslöt mig för att tillägna deras minne mina insatser vid

de föredrag jag stod inför.


Att fokusera sig på att göra något för andra skänker

mycket kraft och inspiration, även i motiga stunder. Det

handlar inte om hur du har det, utan hur du tar det.

Uppdragen gick bra, och det var nog ingen som kunnat ana

vad som hänt dagen innan.


Att vara på dåligt humör är helt ok. Att sörja är också

något som vi alla måste få göra. Men frågan är i vilken

omfattning vi behöver involvera våra jobb i sådana

situationer. Se situationer ur nya synvinklar. Tänk

tillbaks på sådant som varit tidigare, där du lyckats

bemästra situationer genom att vara medveten om hur du

talat till dig själv.


Du är inte ett "offer" för händelser i livet, det finns

alltid vinklingar som ger ett positivt ljus på de flesta

situationer om du går runt det som är i några varv. Det

finns gott om studier som visar att de som är positiva i

sina tankar, och som bemödar sig om att göra gott för

andra, har större möjligheter att nå sina mål än andra.


Frivilligcentralen, har du hunnit så här långt i mina Kaffe-brev så

vet jag att du har en positivt grundinställning till

livet. Fortsätt att befästa den vid alla tillfällen du

kan. Låt inte dagsformen avgöra dagen, utan överlåt det

till din karaktär och förmågan till självkontroll. Skapa

energi i stället för att förlora den!


Tomas Barth Ur "Kaffe med Tomas

Av Kaela - 8 juni 2009 06:12

Inte ens den frommaste människa kan leva i frid, om hans elake granne inte vill.
          Schiller

Av Kaela - 8 juni 2009 05:43

En ung flicka i Nyköpingstrakten har utsatts för hedersvåld.

Hennes klädstil bland annat var inte vad föräldrarna önskade.

Hon har slagits, skurits och hotats.

Skolpersonal som såg att flickan mådde dåligt och också såg hennes skärsår gjorde anmälan till sociala myndigheter.

Att någon som br i vårt land ska vara utsatt för detta kan vi ju absolut inte acceptera.

Det är ett fruktansvärt övergrepp mot en ung människa och ett lagbrott enligt vår lagstiftning.

Vi vet att över 4000 unga bara i Stockholmstrakten utsätts för eller hotas av hedersvåld.

Hur vi ska komma till rätta med det är svårt att säga.

Men jag tror att vi får arbeta på alla vägar.

Upplysning, samtal och genom anmälan och dom.

Det svåra är ju att bevisa det.

Ofta har man ju bara den unges berättelse att gå på.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=171775


Obs. videon handlar om hedersrelaterat våld i allmänhet i Stockholm och inte om detta enskilda fall.




Av Kaela - 8 juni 2009 05:37

Jakob Finci, överhuvud för Bosniens judiska befolkning och Bosniens ambassadör i Schweiz, och Dervo Sejdic, medlem av Bosniens romska råd har anmält Bosnies grundlag till Europadomstolen på grund av att den förbjuder judar och romer att inneha toppbefattningar inom politiken.

I september väntas utslaget som man bara kan hoppas blir så som anmälarna vill.

Diskriminering måste vara absolut uteslutet i lagstiftning inom EU.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=171903


http://www.dn.se/nyheter/varlden/judar-och-romer-nekas-politiska-topposter-1.886152


Av Kaela - 7 juni 2009 19:35

Hittade ett spännnade personlighetstest på nätet.

Tror nog jag svarade exakt så som det är...


Pröva du också - det är kul....


http://se.41q.com/



 Visar vad mitt resultat blev med en viss bävan.

Skulle vara kul om du som känner mig (några av er gör det- även i det "verkliga livet") gav en kommentar.

Tycker du att det stämmer?


Så här blev mitt resultat:

Din personlighetstyp:

Entusiastiska, kreativa och idealistiska. Kan göra nästan allt som intresserar dem. Socialt begåvade. Måste leva sitt liv i enlighet med sina värderingar. Entusiastiska inför nya idéer, men blir uttråkade av detaljer. Flexibla och öppna för argument. Många och varierade talanger och fritidsintressen.

Karriärer som skulle kunna passa dig:

Skådespelare, journalister, skribenter, musiker, konstnärer, konsulter, psykologer, entreprenörer, lärare, personalvetare, politiker, diplomater, TV-reportrar, marknadsförare, forskare, säljare, artister, präster, PR-ansvariga, sociologer, socialarbetare.









Tips: Placera musmarkören på rubrikerna för förklaringar av begreppen.


Av Kaela - 7 juni 2009 11:31

 Att möta ondska med vänlighet är svårt.

Känslan av ”rättigheten” att bemöta ondska med motsvarande mått, infinner sig starkt.

Känslan av rättfärdigandet av hämnden gör sig starkt gällande.

För att förhindra att använda sig av den ”rättigheten” krävs en stark närvaro.

En stark medvetenhet om att det är en ”rättighet” som skadar mer än den tillför.

Den kan ge en tillfällig tillfredsställelse. Men den visar sig snart vara just tillfällig.

Den leder inte framåt, på det sätt som omsorgen, vänligheten och kärleken gör.

Av Kaela - 7 juni 2009 11:11

Och så går vi förstås och röstar i EU-valet.

Många säger att de inte vill rösta för att de inte förstår hur.

Jag tror att man kan göra det ganska enkelt för sig och rösta på en kandidat från det parti man vanligen röstar på.

Det viktiga är att rösta!

Det är en demokratisk rättighet som vi ska slå vakt om.

Går du in på den här länken har du också möjlighet att lära dig lite mer om EU genom att klicka dig vidare på länkarna som ligger precis till höger om artikeln.


http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/eu-valet-pa-dnse-minut-for-minut-1.885417


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards