Alla inlägg under juni 2011

Av Kaela - 30 juni 2011 09:49


 

Den som inte tycker om någon är olyckligare än den som ingen tycker om.


Francis de la Rochefoucauld

Av Kaela - 29 juni 2011 07:59

 


Säg inte att du är fattig därför att dina drömmar inte har gått i uppfyllelse.

Verkligt fattig är bara den som aldrig drömt.


Marie von Ebner-Eschenbach

Av Kaela - 28 juni 2011 10:42

På åtta år har det skett en stor ökning av antalet hundar som attackerar människor så svårt att de måste uppsöka sjukhus.

Detta är förstås inte hundarnas fel.


Det är alltid matte och/eller husse som har det totala ansvaret för vad deras hund gör.

Ibland kan man kanske också tänka sig att det är fel matte/husse valt en hundras som de inte klarar av.

Så viktigt att lära känna den ras man vill skaffa en hund av!


Till artikeln i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 28 juni 2011 10:32

I Apladalens djurpark i Värnamo är det någon hjärtlös och rå person som skjuter pilar mot getterna.

Det har lett till både dödsfall och skador.


En gammal "hästman" jag kände för länge sedan sa ofta: "Det finns bara ett straff för såna som plågar djur - att få gå med ändan bar genom stan med ett plakat om halsen - djurplågare!"


Nu vill jag ju tro att detta är ungdomar som inte förstår vad de gör och då får man nog börja med samtal och undervisning om att ett djur känner smärta minst lika mycket som vi människor gör.


Till artikeln i Dagens Nyheter


Av Kaela - 28 juni 2011 08:08

 



Idag är min första semesterdag och det känns som en oändlig rikedom.

Även om jag har svårt att riktigt koppla bort alla underbara människor - alla människor i svåra situationer - och alla kärleksfulla handlingar jag dagligen möter och får se i mitt arbete.


Just nu går tankarna tillbaka till ett samtal jag hade igår eftermiddag med en av våra frivilliga.


Hon har gjort enorma och betydande insatser de senaste tre åren som en del i ett nätverk runt en kvinna med tre barn som lever under skyddad identitet.


Anledningen till samtalet var att vi gemensamt skulle försöka hitta en väg till att ge denna mamma och hennes barn någhra dagars semester - och hur vi skulle kunna finansiera det.
Nu har jag fått en möjlighet genom en annan frivillig som just nu inte kan göra praktiska insatser på grund av sjukdom.

Hon ringde mig i går morse och sa: "Jag har ett sommartorp vid havet som du vet. Och jag undrar finns det någon som skulle må väl av några dagar i min stuga. Det skulle göra mig så glad!

Jag tänkte genast på denna mamma, för jag vet att  framför allt barnen i familjen längtar bort från sten och betong.

Här låg lösningen.

Men - ännu fanns det saker att lösa....vem...vilka skulle vara med henne och barnen? Och hur skulle vi få pengar till resan dit?


Ett kort samtal till hennes "nätverk" löste allt.

Här satt jag nu med denna kvinna som fungerar som en mormor i familjen och hon sa: "När du ringde visste jag med en gång att det här måste vi fixa- kom att tänka på sonen och hans fotbollslag. Skulle de inte kunna göra en insamling?
Sagt och gjort - hon pratade med sonen som ringde runt till sina kompisar - och här kom hon nu - med elva femhundralappar i handen - och sa.
Jag och min son följer med henne och barnen. Vi ser verkligen fram emot det.


Mina tårar bara strömmade....denna lilla familj som gått igenom så mycket och som inte haft möjlighet att åka någonstans på tre år kommer att få en underbar vecka vid havet.


De åker om två veckor och kommer faktiskt att stanna i tio dagar.

Även om jag behöver lite långsamlunk ett tag i mitt liv - är det otroligt svårt att ta semester från så mycket kärlek.......

Av Kaela - 28 juni 2011 07:35


 


Det är inte tillräckligt att ha ideal.

Vi måste omsätta dem i handling.

Vi måste rensa upp i vårt eget lilla hörn av skapelsen.


Toyohiko Kagawa

Av Kaela - 27 juni 2011 17:02

Titta noga på din sons flickvän.

Enligt expertisen ska hon likna dig.

Det är så våra söner väljer livspartner enligt en avhandling från Stockholms Universitet.


Men - det visste vi väl - alla vi mammor med söner - eller hur?


Till Dagens Nyheters artikel

Av Kaela - 27 juni 2011 10:45



 



Människan formas av den jord hon växer i - stenig och karg
eller varm och generös
Den kärlek du ger ett barn kommer att knoppas av sig,
blomma och ge frukt under lång tid framöver.


Anne Swärd

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards