Alla inlägg under april 2015

Av Kaela - 30 april 2015 13:58

 


Solen skiner - och jag har vid ett hembesök för att förmedla en frivillig till en dam på 88 år så hon slipper sitta ensam hela tiden - känt att det blåser riktigt hårt.

Tillbaka på kontoret för ett par tre timmars dokumentationer.

Nu vill jag inte helst inte sitta begravd bland dator, pärmar och papper..men ni vet väl att -No job is completed before the paperwork is done -



Så det är bara att ta tjuren vid hornen och kasta sig in i dokumentationer och anteckningar.


Medan jag satt och tänkte på hur det ska bli vid alla eldar ikväll när det blåser så mycket kom jag att fundera över varför vi började tända eldar på sista april.

Svaret fick jag av wn av våra frivilliga som är folklivsforskare och som tittade in en stund och gav mig ett välkommet avbrott i arbetet.

"Valborgsmässoafton var förr vinterns sista dag och början på sommarhalvåret.

Då trodde man att onda krafter var i rörelse.
D
ärför tände man eldar för att skrämma exempelvis  häxor.

Dessutom var första maj dagen då djuren släpptes ut på bete och bönderna skyddade sin boskap från vilddjur genom att tända eldar."


Från Tyskland har vi lite halvt om halvt anammat att vi tänder eldar på det sätt vi gör för att det är dagen Valborg imorgon (i många länder är det den dagen man tänder eldar)

Hon lär ha fötts  på 1000-talet i Devonshire, som dotter till prins Richard och enligt legenden syskonbarn till Bonifatius, ärkebiskopen av Mainz.

Det sägs att det var Bonifatius som lockade Valborg till Tyskland för att hjälpa till att kristna tyskarna.

Och hon lha arbetat speciellt mot det häxeri som frodades på den tiden.


Oavsett - dra på dig vinterjackan och gå till en eld ikväll.

Det är faktiskt ganska mäktigt!


Själv ska jag gratta en god vän sedan snart 30 år ikväll - som fyller 57 år!

Oj vad gamla alla blir.


Alla utom jag - eller hur?






Av Kaela - 30 april 2015 07:55

 



Det finns en hel del märkliga uttryck som vi nog alla använder utan att vi riktigt reflekterar över vad de egentligen betyder.


Ett av dem är "Ont krut förgås inte så lätt"


Vi vet alla vad vi menar när vi säger så.

Men inte alla vet varifrån uttrycket kommer.


Men -  det finns väl inget ont krut?

Nej, här är det översättaren som gjort en miss och översatt det tyska uttrycket fel. Tyskarna säger “Ogräs förgås inte så lätt”.

Ogräs på tyska heter unkraut.

Av Kaela - 30 april 2015 06:15

 



Solen har just kämpat sig fram genom de åskblå molnen och speglar sig i fönstren rakt över den gård som jag bor på - men som ännu mest är en byggarbetsplats.


Tänk att solen kan få allt den skiner på att se vackert ut.

Också byggarbetsplatsen blir ljus och spännande.


Att få vakna till en ny dag är ett mirakel.

Idag ska jag låta förväntan på de små sakerna styra mig.


Förväntan skapar hopp - och hoppet har skarpa ögon-ser det stora i det som andra kanske ser som något alldagligt.


Att förvänta sig något gott är kanske mer underbart än själva uppfyllelsen av det man förväntat!


Önskar DIG idag en dag när du får leva i förv'ntan och hopp!


Ta med dig de kloka orden här nedanför ut i din dag.

De ger din förväntan vingar!



"Livet är en serie av tusentals små mirakel
Lägg märke till dem"

 Mike Greenberg

Av Kaela - 30 april 2015 06:10




30 april - våreldarnas dag - har Mariana namnsdag! Jag gratulerar!  



Grattis säger jag också till dig som har födelsedag idag!  

Av Kaela - 29 april 2015 21:10

 



Lååång dags färd mot natt.

Ja inte riktigt natt ännu, men det mörknar medan jag kryper upp med datorn i soffan, just hemkommen från jobbet.


Ikväll var det Afternoon-tea för våra fina frivilliga.

Många fina samtal och glada skratt!


Skratt 'är verkligen viktigt.

Vi borde verkligen skaffa oss många anledningar att skratta varje dag.

I Frankrike har flera forskare och psykiatriker skrivit böcker om humorns läkande effekt.

Här är deras bästa skäl till att skratta:


Man tränar musklerna.

Skratt skapar vänner.

Skrattet befriar.

Det minskar vår rädsla

Att skratta tillsammans kan lösa upp ett gräl

Det minskar vår frustration.


Jag håller med om alla de sakerna.

Men så har man ju också så kul när man skrattar.

Man öppnar sig för intryck och närheten mellan oss ökar.


Så nu tycker jag vi loar varandra att hitta många saker imorgon att skratta åt!


Eller förresten - varför inte följa visheten i det här vitatet.


 "Skjut inte upp till morgondagen vad du kan ha glädje  av i dag. "

John Billings






Av Kaela - 29 april 2015 10:01

    



Ibland får jag frågan ifall jag inte har dagar då jag känner mig låg och liten.

Som just nu i ett mail från en av er kära läsare och besökare)

Jovisst finns det sådana dagar - också för mig - för jag är precis som alla andra , och har inte heller hittat vaccnationen mot det svåra, det tunga.


Men - jag brukar tänka att jag är en sådan där rundbottnad docla som ges till bebisar. Som när den blir tillknuffad gunga till lite - men sedan reser sig!


Och när jag passerat en svart stund eller låg dag - då har jag lärt mig - än en gång - hur man gör för att ta sig upp!

Så är det för oss alla - det viktiga är att vi tar ansvar för att resa oss igen och igen och igen och igen……







Av Kaela - 29 april 2015 06:14


 



 Likt ett  vitt papper ligger den här nya dagen  färdig för att ta emot dina färger och din pensel  -  den tar emot och låter sig formas efter dina önskemål.

Leta ut de vackraste färgerna på din palett.

Gör din dag vacker!


Önskar DIG modet att vara dig själv idag.

Varje minut.

Slappna av i känslan av att du är bra!

Du duger!

Och mer än så!


Du är fantastisk!


Så våga göra DIN grej idag!

Och ge dig själv en stund nu och då-kanske bara ett par minuter när du vilar i dig själv- och bara är.


Ett klokt citat som vi kan ta med oss ut i dagn:


"När vi låter vårt eget ljus skina ger vi omedvetet tillåtelse till andra att göra det samma. När vi blir fria från vår egen rädsla kommer vi med vår närvaro att befria andra."
Marianne Williamson



Av Kaela - 29 april 2015 06:07




Grattis till dagens namnsdagsfirare - Tyko   




Och till dig som har födelsedag idag- 29 april säger jag också grattis!  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards