Alla inlägg den 9 april 2015

Av Kaela - 9 april 2015 17:45

Vi har en hel del diskrimineringslagar i Sverige - och det är bra.

Bara de verkligen används.


Vår svenska iskrimineringslag förbjuder diskriminering som har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.


Tänk att ålder är en diskrimineringsgrund.

I en värld och en tid där man genom en undersökning i England kommit fram till att 54 år är den ålder där karriärmöjligheterna försvinner.

Nu gjordes undersökningen som sagt i England, men jag tror nog att det ser ut ungefär så i Sverige också.


Jag undrar i mitt stilla sinne hur många av dem som inte fått den högre tjänst de sökt i den åldern och inte fått den, vä'nt sig till Diskrimineringsbyråer eller Diskrimineringsombudsmannen..

Tyvärr tror jag att det är en försvinnande liten del.


Tänk vilken miss arbetsgivarna gör!

All den kunskap och erfarenhet som en människa med många år i arbetslivet samlat låter man stå tillbaka för en ung och oprövad.


 




Nu måste ju de unga och oprövade också få komma in och skaffa sig erfarenhet.

Jag tror att det bästa arbetsteamet är ett där det finns både äldre och yngre medarbetare.


De äldre har erfarenhet och de yngre har nya ögon.

Vilken kombination!


Varför funderar jag över detta kanske du undrar.

Av många orsaker, men bland annat därför att jag ofta möter frivilligkandidater i mitt jobb som frivilligsamordnare som närmar sig 60 år och som ofta, fått garantipension, eller köpts ut av sitt företag.

Vi är jätteglada för det tillskottet i vår härliga "frivilligkår", men kanske hade de mera att ge i arbetslivet!


 För bara en generation sedan var folk över 60 rätt gamla.
I dag är många av dem - och även många högre upp i åren betydligt yngre i sina attityder.





Av Kaela - 9 april 2015 15:11

Vilken lyxig känsla! Sitter hos frissan med inpackning i håret! Bli ompysslad är ju ljuvligt!!

Av Kaela - 9 april 2015 06:04


 


Tänk att det redan är april....

Ganska nyss, känns det som, sa vi till varandra; detta är oxveckorna.

Och då handlade det ju om januari....


Jag älskar verkligen april.

Ljuset har återvänt till oss.

Många flera timmar per dygn har vi dagsljus nu....

Värme och sol kommer och går omväxlande med kalla vindar.

Men framför allt - nu ligger hela sommaren framför oss - orörd - än så länge.


Vi förväntar oss en massa saker av sommaren.

Värme, sol och bad.
Möten med människor vi inte kanske hinner med att se så ofta annars.

Ledighet och lata dagar i solen.


Väntan och förväntan - det är härligt!


Förväntan är en viktig drivkraft vi behöver, lika viktig som vår fantasi.

Ibland är väntan på något lika härligt som upplevelsen av det vi väntar på.

Jag vill njuta av drömmarna om sommaren.

Utan att lyssna på dem som säger: Tänk om det blir en regnig sommar.Just nu - i förväntan - är allt bra.....


 Önskar dig en bra dag där du får känna att du är precis där du ska vara -



Grattis vill jag också säga till Otto och Ottilia som har namnsdag idag!  


Och till dig som firar födelsedag förstås!   


Och - vad blir väl dagen utan ett vist citat att ta med oss i fickan.


"Vad är det för dag" frågade Puh...

Det är idag - svarade Piglet..

Härligt, min favoritdag - sa Puh"

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards