Alla inlägg den 11 april 2015

Av Kaela - 11 april 2015 19:30


 



Nu och då läser vi om nyfattigdomen i Sverige.

Om hur hårt många barn drabbas av den.

Enligt Rädda barnen finns 242 000 fattiga barn i Sverige.

Det är otroligt många.


Jag möter dem ibland i mitt arbete.

Inte kanske så ofta som diakonerna i kyrkan eller socialvården.

Men bland de familjer som har en eller frivilliga runt sig i vad vi kallas Familjestöd uppfyller många barn kriterierna för att kallas nyfattig.

De har mat för dagen...delvis genom dagis och skolmåltider.

Men de har ingen egen cykel, ingen dator hemma, i värsta fall inte en TV.

De kan aldrig åka på semester eller gå på djurparken trots att de bor bara ett par mil från Kolmården.

De har inga märkeskläder.

Ibland inga leksaker, eller väldigt dåligt med leksaker.

Ingen mobil - det är inte ens att drömma om - i bästa fall har föräldern en.


Vi har en esnamstående förälder med sex barn.

Mellan 1 ch 12 år.

Dessa barn saknar det allra mesta.

En av de frivilliga frågade vad de helst av allt önskade sig.

De fyra älsta barnen svarade just att få gå på Kolmården och att få äta hamburgare där.

denna otrtoliga frivilliga och hennes kolleger som finns runt den här familjen som stöd skickade ut en förfrågan till sina vänner om de kunde hjälpa till att bekosta en dag på Kolmården för barnen och mamman.


De fick ihop pengarna.
Mamman grät av glädje när de berättade detta.

Ungarna galltjöt - av glädje.


De behövde också pengar för att hyra en minibuss.
Och även detta räckte pengarna till.


Efteråt sa en av de frivilliga till mig: "Det var en heldag för ungarna och för mamman också.
Men det var minst lika underbart för oss tre att få dela deras glädje.
Så oerhört tacksamt att få se dessa barn tjuta av glädje, bli övermätta av hamburgare och glass....faschineras av delfinerna  ....och till slut somande de minsta i busden på vägen hem.
Jag gick hem med hjärtat överfyllt av tacksamhet och glädje."


Så är det - kanske finns det ingen glädje som är så stor som att få vara med och göra andra riktigt glada.


Likadant sa de frivilliga som hade glädjen att dela ut julklappar till de av våra familjer som inte har råd att skaffa det själva.

(Julklapparna skänktes av en företagarförening i  vår stad)

Det var det roligaste jag varit med om, sa en av dem som också fungerar som extramormor i en av familjerna.





Av Kaela - 11 april 2015 17:42

    


Inspirerade av vårluften satte vi idag igång och gjorde iordning vår balkong.

Vi tycker att den blev riktigt bra.

Så fick vi tag i ett miniväxthus också och min händige man har skruvat ihop  så att vi snart ska kunna  sätta ut sådden som ännu har sin plats i fönstret i gästrummet.

Ingen trädgård har jag längre att njuta av sådd i.

Men en balkong fungerar det också.

Kanske till och med mera lagom för mig som har ett jobb som tar mycket barn som gift sig och blivit flera - och ofta är hos oss.

Av Kaela - 11 april 2015 11:15

  
Bilden lånad från Ronneby bruk

Kanske hör du till dem., som liksom jag gillar att laga mat i gjutjärnskärl - men tycker de är förfärligt tunga att hantera.

Visste du att det finns lättgjutjärn?


Jag har inte köpt något ännu, men kommer att göra det.

Särskilt efter att jag tappade locket till min gjutjärnsgryta - och det slog sönder glaset på vår induktionshäll.

En dyr erfarenhet som jag inte vill göra igen.

Så mina tunga gjutjärnskärl kommer att hamna på second-hand, där någon som fortfarande har alldeles vanliga plattor på sin spis - och är stark i händerna kanske kan få glädje av dem - till ett lågt pris.


Gå gärna in på Ronneby bruks sida och se om det inte finns något som passar dig!

Av Kaela - 11 april 2015 07:58


 


Går omkring i vår helt nybyggda lägenhet - på våra nya golv...märker att jag smyger på tå...men att jag egentligen inte behöver det.

Det finns ingen golvplanka som jag behöver undvika för att den knarrar.

Det hörs verkligen inte ett knyst från mina steg.

Men vanan är djupt rotad - från ett hus som hade femtio år på nacken och där plankorna i golvet klagade med olika ljud då man gick på dem.


Jag är morgonpigg - mannen i mitt liv vill gärna sova ett par timmar extra när det är lördagsmorgon - det är anledningen till mitt smygande...


Medan jag noterar tystnaden under mina steg tänker jag att kanske är det med plankorna som med människor....

Blir vi inte lite knirrande och knarrande när åren gett smärtor och svårigheter.


Med all rätt kanske - precis som det gamla husets plankor har rätt att klaga....så många steg har  har slitit dem.


Tystnaden på morgonen är helt otroligt fantastisk tycker jag som redsan tagit en kort promenad i parken intill vårt hus.

Även där - bland träden var det tyst.

Den enda jag såg var en morgonpigg motionär - och en gammal man som gick med sin påse och samlade tomflaskor från sopkorgarna.

Tänk att det finns människor i vårt välfärdsland som behöver samla tomflaskor och burkar för att få ekonomin att gå ihop?


Lördagmorgon - dfet betyder att hinna tänka.

Inte bara snabba på genom dusch och frukost för att sedan rusa.

Att hinna iaktta och reflektera.


Än så länge är himlen grå - men för din skull - som har födelsedag - hoppas jag molnen ska skingras och solen lysa. Grattis säger jag!  


Spelar en sång också för dig som heter Ulf eller Ylva - du har namnsdag idag! Grattis!   


Och till oss alla - ett klokt citat att ta med oss ut i lördagen:


"Ju oftare vi ser det som finns omkring oss - också det vackra och det underbara - desto osynligare blir det för oss. Det är därför vi ofta tar den här världens skönhet för given: blommorna, träden, fåglarna, molnen - till och med dem vi älskar. Därför att vi ser något så ofta, ser vi det mindre och mindre."

- Joseph B. Wirthlin






Av Kaela - 11 april 2015 07:44

 




Varför är det så svårt att tro att man är bra,
att känna att just jag är den jag helst vill va.


Nå´n annans kvalitéer är sånt man bara vet,
men uppskattning från andra tas emot med tveksamhet.


Tänk om vi bara kunde byta plats ett litet tag
och genom andra ögon se oss själva för en dag.


Då skulle du få veta det du inte tror på nu
- att det är helt fantastiskt att det finns någon som du.

Siv Andersson

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards