Alla inlägg under januari 2013

Av Kaela - 31 januari 2013 16:46

 



Ikväll är min datorfastakväll.

Men innan jag släcker ner datorn här på jobbet och går vägen om ett sammanträde innan jag går hem vill jag säga:

Jag önskar dig och dig och dig och dig och dig ...ja varenda en av alla fina och trevliga vänner och besökare en kväll med frid och glädje.


Kom ihåg att du är fantastisk och unik.

Det har aldrig funnits någon precis som du och kommer aldrig mera att finnas.

DU är en V.I.P så var rädd om dig idag och alla dagar!

Av Kaela - 31 januari 2013 05:51

 



Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.


 Karin Boye

Av Kaela - 31 januari 2013 05:38

Idag är det torsdagen 31 januari och Ivar och Joar har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige finns 19 696 män som heter Ivar.

29 personer bär dessutom namnet som efternamn.

Ivarär ett fornnordiskt namn som kan betyda idegran eller pilbåge av idegransträ. Kan även vara en kortform av Ingvar som är sammansatt av av gudanamnet Ing och vari som betyder krigare.

Har funnits i Sverige sedan 1000-talet.

Enligt ynglingasagan fanns  en skånsk kung som erövrade hela norden under 600-talet.

Han hette Ivar Vidfamne.


1 0512 män och 1 kvinna i vårt land heter Joar.

Som efternamn bärs namnet av 4 personer

Joar är ett fornsvenskt namn som är sammansatt av orden hjor, ett poetiskt ord för häst och heri som betyder krigare.

Första gången namnet nämns i Sverige är på en sten i Korparbro, Södermanland: "Sandar reste stenen efter Joar, sin frände. Ingen föder käckare son."

Av Kaela - 30 januari 2013 17:06


 



Den raka vägen


önskar jag dig


inte alls


då blir din tanke fjärran



Nej - må din väg


kröka sig


i oväntade
slingor


så att du lever


här och nu


Kaela



Av Kaela - 30 januari 2013 05:29

Idag är det onsdagen 30 januari och Gunilla och Gunhild har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige finns 54 553 kvinnor som bär namnet Gunilla.

Gunilla är en  latinsk form av det fornnordiska namnet Gunhild som är sammansatt av orden gunnr och hild som båda betyder strid.

Namnet har funnits i Sverige sedan mitten av 1400-talet och vi har haft en drottning som bar namnet.

Gunilla Bielke, som var gift med Johan III år1585. Hon har givit namn åt den malmklocka som finns placerad vid Uppsala slott.



Det finns 13 304 kvinnor i vårt land som heter Gunhild.

Gunhild är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av orden gunnr och hild som båda betyder strid.

Har funnits i Sverige sedan 1000-talet.

Även Gunhild har en svensk drottning hetat.

Drottningen Gunhild gift med kung Anund Jakob på 1000-talet.



Av Kaela - 29 januari 2013 20:46

 

Bilden lånad från Adlibris


Denna bok har jag hört talas om som en ungdomsbok.

Men antingen är jag ung i sinnet eller så är det inte enbart en bok för ungdomar.


17-åriga Mia med familj råkar ut för en bilolycka.

Föräldrarna dödas och lillebror skadas mycket svårt men Mia l - medvetslös.

Ändå kan hon på något sätt iaktta det som sker med hennes kropp.

Fundera över saker som skett och sker.


I tillbakablickar får man ta del av Mias liv före olyckan.

Hennes stora passion i livet är musik.

Mia spelar cello - och hon gör det mycket bra.

Pojkvännen Adam är en viktig person i hennes liv  - men men räcker detta för att hon ska välja att stanna kvar?


Välja livet och smärtan.


Tur att boken var kort  - knappt tvåhundra sidor.

Jag började läsa den sent och nästa dag var arbetsdag.

Men detta till trots kunde jag inte släppa Mia.


Slutligen vill jag säga att det verkligen är en fantastisk bok som lyckas ta upp alla viktiga och allvarliga frågor tillsammans med en bit humor.


En sorglig bok - en bok som berör och fortsätta att leva sitt liv inom läsaren även när man lagt den ifrån sig.


Du kan köpa boken här


Och du - Det finns en uppföljning på den här boken som heter: När jag lät dig gå.

Det blir min nästa nattlektyr.


Av Kaela - 29 januari 2013 20:34

 




Förra ögonblicket var inte som det här.
 
När du läser det här är det åter helt nytt.


- inte samma ögonblick som jag skrev det.
 


Ingenting upprepas, även om det verkar så.
 
Allting är nytt.
 
Hela tiden.

Av Kaela - 29 januari 2013 12:48


 


Något som jag ofta funderar över är denna utseendefixering vi människor har.

Och det är minsann inte bara ungdomar, även om de givetvis kanske är mera styrda av den än vad vi är när vi blir lite äldre.

Vi föds nakna och vi föds verkligen  inte utseendefixerade, vi uppfostras till det.


Så viktigt hur vi fostrar våra barn.

Att vi ger dem en annan grund än rädslan att inte passa in på grund av att man är för tjock eller något annat som man upplever som ett skönhetsfel.


Att vara nöjd med sitt utseende är viktigt för en positiv självbild.
Och det är i förskoleåldern som barns kroppsuppfattning grundläggs.


För att utveckla en utseendefixering krävs det som genusforskarna kallar objektifiering.

Det innebär att du intar ett utifrånperspektiv på din kropp, det vill säga att du börjar se på dig själv genom ”andras” ögon, snarare än inifrån.


Vi behöver lära våra barn att de duger.

Att de är fina!


Man är skapt som man är, det går att göra saker åt det, men varför?


Acceptera dig själv så som du ser ut - vad spelar dubbelhaka eller lite för mycket nånstans på kroppen för roll om hundra år?


Det är ju hur vi är som är det viktigaste - och det är vad människor som mött oss minns!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards