Alla inlägg under juli 2014

Av Kaela - 31 juli 2014 19:36

I Fjällbacka på Västkusten upptäckte plötsligt någon att en delfin (eventuellt flera) bjöd på en gratis-show till havs.

Fjärran från allt vad dressyr och delfinskötare heter.

De kan själva.....


Läs den fina artikeln i Expressen

Av Kaela - 31 juli 2014 19:15


Mannen i mitt liv tar vara på dagens sista sol uppe vid stengärdsgården och ger sig själv en setund med en bok!

    

Av Kaela - 31 juli 2014 11:13

 


Mod ryter inte alltid.

Ibland är mod en liten tyst röst i slutet av dagen som säger ”Jag ska försöka igen i morgon.”


Mary Anne Radmacher

Av Kaela - 31 juli 2014 08:37

Många av oss använder begreppet funktionshinder och/ eller handikapp litet hur som helst.

Och inser inte att det faktiskt inte är samma sak.


Handikapp uppstår när miljön, såväl den fysiska som den sociala, inte är utformad eller anpassad på ett sådant sätt att människor med funktionshinderkan vara fullt delaktiga och jämlika i samhället.

Medan funktionshinder är förlust av individens förmåga.

Till exempel förlust av syn eller hörsel.


Funktionshindret finns där och är svårt att göra något åt.

Men omgivningen kan göra mycket för att det inte ska bli ett handikapp för den drabbade personen.


Att ha en hörselskada innebär att man hela tiden måste hitta sätt att möta de utmaningar som uppstår därför att förmågan att höra är nedsatt.

Det händer att man undviker att ta kontakt med andra eller avstår från att gå på en fest för att man helt enkelt blir för trött, är rädd för att göra bort sig, eller känner att man inte hinner med när kompisarna pratar.


Allt detta är ju något som omgivningen kan göra mycket för att underlätta.


Förmågan hos den som har nedsatt hörsel att uppfatta tal kan variera kraftigt från situation till situation.

Vid samtal på nära håll utan störande bakgrundsljud kan en del personer med hörselskada verka höra

normalt.

Detta kan då felaktigt uppfattas som om personen fått ”bättre” hörsel eller inte alls är hörselskadad -

”han/hon hör när denne vill höra”


Men när situationen präglas av avstånd, störande bakgrundsljud eller om flera personer talar samtidigt så kan det bli

mycket svårt för en del som har en hörselskada att uppfatta samtal.

Den som har en hörselnedsättning måstedå ofta prestera mer än en normalhörande individ enbart för att uppfatta och tolka ett samtal.

Om ljudmiljön är rörig kmåste den hörselskadade ständigt vara på helspänn bara för att höra.


Jag har en hörselskada och därför vet jag.

Jag behöver ljus på den person som talar så jag kan läsa på läpparna om jag inte hör.

Jag är inte vidare förtjust i att samtala med personer med mustasch som hänger över munnen - eller folk som inte artikulerar utan munnen förblir ett rakt streck trots att man uttalar ord.


Det finns några råd för dig som samtalar med en hörselskadad:

Jag har lånat dem från  Västra Götalands hörseldistrikt.



Nio goda råd när du samtalar med en hörselskadad

   

9goda1.GIF9goda2.GIF9goda3.GIF

Tala direkt, försök få ögonkontakt.

Tala tydligt - inte för fort. Repetera om nödvändigt.

  

Använd normal talstyrka. Ropa inte in i örat och aldrig mot hörapparaten.

 

9goda4.GIF9goda5.GIF9goda6.GIF

Se till att du har den hörselskadades uppmärksamhet. Han måste både höra och se dig när du talar.

Dölj dig aldrig bakom en tidning eller liknande. Tala aldrig med handen för munnen eller med något i munnen.

   

Placera dig så att ljuset faller på ditt ansikte. Då kan den hörselskadade avläsa dina munrörelser bäst.

9goda7.GIF9goda8.GIF9goda9.GIF

Undvik onödigt oväsen, dämpa radion och andra ljudkällor. Försök få en lugn miljö.

Vid samtal mellan flera personer, upplys den hörselskadade om vad det talas om.

Om man skrattar eller ler i sällskapet tala då om orsaken för den hörselskadade




 





Av Kaela - 31 juli 2014 06:55

 


Idag skiner solen igen och Blomman för dagen på vår altan bjuder på ett potpurri av färg från vitt till djupaste lila så här i dagens första timmar.

Det är en speciell blomma eftersom varje blomma finns i bara några korta timmar innan den skrynklar ihop sig och är borta.

Den påminner mig om detta med att leva NU!

Jag måste bara titta på den _NU - för framåt eftermiddagen är blommorna inte där längre.


Leva i nuet är något vi ofta säger...och vill göra...men det är inte lätt.

Men har gömda gåvor med sig till den som lyckas.

När vi samlar vår uppmärksamhet och riktar den mot vad vi gör för gör för tillfället så finns inte problemen längre - det är när vi glömmer bort nuet och jämför med det förflutna, förväntar oss av framtiden som problemen springer ifatt oss.

De stunder vi lyckas vara helt i nuet blir vi upptagna av just detta - och minnet av gårdagens svårigheter, tillkortakommanden och sorgerr och morgondagens oro finns inte.


Så jag ska sätta mig därute om en liten stund och försöka lära mig läxan - lev just nu!

Av Kaela - 31 juli 2014 06:50


 




När jag upptäckte

att jag kunde stå på egna ben
klara mig själv
vara oberoende


Först då vågade jag leva

mitt liv


Bredvid dem jag älskar
inte i skuggan av


Nu blommar jag
som aldrig förr


Och de som älskar mig
ser det

och gläds


Okänd poet

Av Kaela - 30 juli 2014 20:15

 



Jag vet faktiskt inte vad en Expressen kostar idag - men det första numret som gavs ut kostade 15 öre.


Då hade man nog också en portmonnä med mynt - de räckte ganska långt på den tiden.


Nu har man kort instucket i mobiltelefons-skalet!


Men - en sak är säker.

Smultron smakar lika gott idag som de gjorde då!


Av Kaela - 30 juli 2014 19:00

 



Har just läst en artikel i GT som jag gillade mycket.

Mannen bakom orden i artikeln är Tomas Sjödin som påstår "Det bästa du kan ge dina vänner är dina vänner."

Lä's gärna hans formuleringar om varför han tycker att det är så.


Göteborgsposten

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards