Alla inlägg den 7 juli 2014

Av Kaela - 7 juli 2014 20:14

 




Anna Greta Wide är en ganska bortglömd poet.

Hon föddes 1920 och dog 1965 - alldeles för tidigt.

Men hann ändå sätt sitt avtryck i den poetiska världen.


En av hennes  dikter jag verkligen gillar är denna:


Den som har känt hur ensamheten slår,
han är för stolt att visa sina sår
och går där ensam genom alla år.

Den som behöver människorna bäst,
han fruktar också människorna mest
och går ibland dem som en okänd gäst.

Av Kaela - 7 juli 2014 20:06

 

Grillad korv med ost och skinka i smakade jättegott tillsammans med melon och majskolv och lite annat grönt.

i den här värmen är man inte så hungrig.

Då kan man skippa potatis, pasta och ris.

Av Kaela - 7 juli 2014 15:31

 




Vi har säkert alla stått i en situation där vi sökt efter orden.


Orden som skulle kunna ge tröst till den som drabbats av sorg eller motgång.

Men jag tror också att alla som själva drabbats av sorg vet att det inte är orden man behöver.

Det är snarare att någon ger av sin tystnad, sin tid och sin närvaro.


För den som sörjer en älskad människa är det ett ord som står fram framför andra.

Det är orden UTAN.

Hur ska jag kunna möta framtiden utan henne/honom?

Inget annat är viktigt -.

Vardagens trivila saker som mat till exempel tappas bort.

En sak man kan göra för den som är i sorg är att fixa matlådor och lämna över tillsammans med en kram.

Det är sånt man aldrig glömmer när man har fått vara med om det.


Framför allt.

Kom ihåg att det INTE är som något myntat uttryck säger....det är tanken som räknas...

Inte tanken - och som sagt - inte så mycket orden heller.

Det är handlingen!


Säg inte: "Jag vet precis hur du känner det"......för det kan du aldrig göra.
Inte ens om du själv har haft sorgen som gäst.

Varje sorgeupplevelse är precis som alla människor och alla relationer - unik.


Slutar de här tankarna med en dikt av Caroline Krook


Din sorg är större
än att ord kan trösta den.
Därför sätter jag mig här,
alldeles tyst, vid fönstret.
Jag vet att du både vill och inte vill
vara ensam just nu.
Det är därför jag inte rör dig,
inte håller om dig,
utan bara finns här just nu,
till dess du själv ger mig ett tecken.




Av Kaela - 7 juli 2014 14:18

 


Snart kan vi plocka smutronen i krukan på altanen!

Och njuta till filen på morgonen.

Av Kaela - 7 juli 2014 13:00

 




Någon har sagt: "Enkelhet är en långsam avskalningsprocess – runt en kärna av glädje."


Och nog har vi lätt för att krångla till det vi människor.

Även om jag tror att många av oss längtar efter ett enklare liv.

Ändå är det ju så att de flesta fortsätter leva som vanligt.


Vad menar jag då med att leva enklare.

Ja kanske  att tänka  nytt som till exempel att inte köpa kläder ett tag, ta en vilodag på söndag eller att inte svara i telefonen under middagen.

Utse en helg, eller kanske bara del av, till att göra storkok och frysa in så att man har enkla middagar att ta till under arbetsveckorna - och kanske också lunchlådor.

Det går lika fort ( nästan) att fixa köttfärssås i 20 personers storlek som det gör att laga den till fyra personer.

Att inte ha en massa prydnadssaker framme och kanske så lite mattor som möjligt.

Då går städningen betydligt snabbare.

Köpa kläder som är strykfria.


Ja du kan säkert göra en alldeles egen lista.


Jag lever inte till 100%  så - men jag arbetar på att komma dit.

Och redan vägen har visat sig mig att målet är mödan värd.

För jag vinner det mest dyrbara vi har - tid!

Och faktiskt lite pengar också - när jag bestämt mig för ett magert klädkonto.


Går jag in i en "prylaffär" idag så gör jag det för att njuta för stunden.

Förr hade jag alltid något som jag förälskat mig i med mig ut ur den typen av affärer.


Det är bra att starta på semestern.

Då har vi gått ner lite i varv - och är taggade nog för att ta tag i vårt liv.

Psst....De mest nostalgiska prydnadssakerna har jag inte lämnat till second - hand - och inte slängt....de ligger i en låda i en garderob..........


Alla böcker finns kvar....men jag har köpt bokhyllor med glasdörrar så är det rent och dammfritt bland  klenoderna.

Av Kaela - 7 juli 2014 09:14

 

Av Kaela - 7 juli 2014 07:33

 



Att älska är att riskera att inte bli älskad tillbaka.
Att hoppas är att riskera besvikelse.
Men man måste ta risker, för den största risken är att ingenting riskera.
En som inte riskerar något, han kan inte lära sig något, inte känna, inte förändras, inte växa, älska och leva.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards