Alla inlägg under november 2014

Av Kaela - 30 november 2014 18:28

 



Äger du tusen ting, så äger tusen ting dig


Okänd tänkare

Av Kaela - 30 november 2014 11:30

Nu har omröstningen pågått precis en månad och då brukar jag byta.

Idag sätter jag inte in någon annan.


Men så här röstade ni som uppmärksammade denna


Hur gör du för att klara hösten?
Tänder en massa ljus  
  31.6 %
Går långa promenader i alla väder  
  28.9 %
Börjar fundera på julen  
  5.3 %
Äter en extra god middag  
  0 %
Går på teater eller bil eller konsert  
  0 %
Plockar fram resekatalogerna och planera för sommaren  
  2.6 %
Handarbetar  
  7.9 %
Skriver långa brev till vänner  
  0 %
Bjuder på höstfest  
  0 %
Jag ståt inte ut - bara överlever  
  23.7 %

Totalt har 38 personer röstat.
Omröstningen startade 2014-10-30 12:03

Av Kaela - 30 november 2014 11:19


 


På Frivilligcentralen har vi något vi kallar punktinsatser.

Det betyder oftast att följa  med och stödja en äldre person.

Oftast till vårdinrättning.

Men ibland till inköp eller något annat.

I år har vi utfört drygt 100 sådana uppdrag per månad.


Denna insats efterfrågas idag i så hög grad att vi nästan inte klarar det.

Vilket beror på att biståndshandläggarna sedan några år tillbaka inte längre får ge biståndet ledsagning annat än i mycket speciella fall.

Tidigare utförde ju hemtjänsten ofta dessa ledsagningsuppdrag.


De ser hur oroliga de äldre är inför tanken på att tvingas ta sig ensam, om än med färdtjänst till läkar eller sjukhusbesöket.

Så ringer de oss.


Vi känns nog lite som sista utvägen.

Och jag bara hoppas att vi får tillrä'ckligt många frivilliga som vill utföra dessa uppdrag så ingen av våra äldre ska behöva uppleva otrygghet och onödig ängslan inför besöket.


Visst vore det bra om anhöriga ibland kunde få "vaffa" - på samma sätt som föräldrar får "vabba" när barnet är sjukt.

Då kunde i alla fall ibland den äldre få någon med sig som känner dem väl.

Av Kaela - 30 november 2014 09:56

 



Solen går sin höga ban
uppå himlarunden,
månen seglar som en svan
uti midnattsstunden.
Allting gammalt är så nytt
för en liten fattig glytt,
som kom i jåns till världen


Harriet Löwenhjelm

Av Kaela - 29 november 2014 18:44


 



Novembergrått
utanför mitt fönster

mörkret faller tidigt

men inte ens
de det kalla regnet
eller den tidiga natten

ska hindra mig
att drömma

om sommarens lind
och smultronängen

och inga svarta moln
ska tysta

sången i mitt hjärta


Kaela

Av Kaela - 29 november 2014 17:21


 


I ett ssamtal häromdagen tillsammans med några av de personer vi har hos oss i olika arbetsmarknadsåtgärder uppstod frågan: Har jag växt som människa av min tid här på Frivilligcentralen.

Många funderingar luftades.

Men en av dem sa något som fick min tanke att fortsätta arbeta med frågan långt efter det att samtalet var slut.

Hon sa: "Ja jag har växt massor - genom de människor jag mött.

Dag för dag en liten bit i taget"


En liten bit i taget....en dag....ett steg i taget.

Det är ju så vi måste leva.



Själv tycker jag att den utveckling jag tycker mig kunna se i mitt liv skulle kunna förklaras med ett kinesiskt ordspråk: "En person som ska flytta berg måste börja med att bära småstenar."

Steg för steg - en liten bit i taget.

Ibland till och med två steg fram och ett steg bak....men sett över längre tidsrymd så är det ändå bit för bit - en liten bit i taget.


Och även mina allra bästa läromästare har varit de människor jag mött.

Genom möten har jag lärt mig saker om mig själv.

Och genom möten har jag hittat hisnande sanningar.

Sanningar om livet - om relationer....


Jag försöker att vara generös och tillmötesgående i alla möten.

De allra flesta  människor jag möter, tror jag att jag har något att lära utav.

Och jag blir faktiskt aldrig besviken.

Varje möte med vilken människa det än är har gjort mig lite mera insiktsfull ovh bidragit i viss mån till en ökad medvetenhet om vem jag själv är.



Kanske har jag lärt mig allra mest av de nya människorna - de små med klara ögon - som säger sanningen men också vågar visa att de gillar.



Av Kaela - 29 november 2014 12:44

Du missar väl inte gammelmormorns blogg.

Man måste veta historien för att kunna gå framåt sa alltid min mormor.

Och denna gammelmormor delger historia.

Och ger en helt unik inblick i hur det är att bli ganska gammal i vårt land!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards