Alla inlägg under juni 2016

Av Kaela - 30 juni 2016 19:53

 

 

 

Natten som ligger framför är den sista juninatten i år.

För några dygn sedan började solen så sakteliga, med någon minut i taget, föra oss mot mörkare tider.
Så svindlande korta är de dessa sommarnätter - och så kort är den tid de gästar oss.

Det är vackrast när det skymmer...

 
 När dagen håller på att vika undan för natten är ljuset som allra vackrast, mest trolskt.
Jag fylls alltid av en massa olika känslor just då.
Vemod och längtan och kanske till och med sorg.
Och ändå känns det bra på något sätt....märkliga är vi människor..
 
Tänk att olika sorters ljus kan få oss /åtminstone mig /att känna en massa som vi kanske till och med ha svårt att definiera och ge namn.
 
Just nu vill jag leva ....sjunger Laleh...och så känner nog många av oss....
 
Ta vara på den här stunden -  denna årets sista junikväll....
 
Sov gott inatt och vakna till julimorgon utsövd och förväntansfull...
 
Här kommer kvällens citat:
 
"Ingen annan tid har haft så mycket av framtiden i sig och så lite av det förflutna som vår.  Vår tid är helt enkelt framtung"
Bodil Jönsson
 
 


Av Kaela - 30 juni 2016 18:05

 


Att vara som ett balsam -smekande - eller som en varm vind som friskar upp, och ger mod till sin omgivning - det tror jag vi alla innerst inne vill vara.

Men hur klarar man det?

Det finns några ord - som skrevs för väldigt länge sedan - som jag nog tycker är ett slags svar på den frågan...

"....som ett träd, planterat vid vattenbäckar,vilket bär sin frukt i rätt tid”.

De orden står i den första psalmen i Psaltaren i Bibeln.


Att vara som ett träd planterat vid en vattenbäck ger mig en bild av en människa som öser ut av sig själv oupphörligen - men som aldrig når botten - för hon står mitt i källan.


Om man nu vill se detta symboliskt - eller om man vill se det bokstavligt - ja det beror på vilken förklaringsmodell man väljer.

Oavsett är det starka ord.


Det finns människor  som alltid gör rätt  saker vid rätt tillfälle!

Människor som ger sin omgivning känslan av en uppfriskande inre dusch .

Det kan vara ganska långt mellan de människorna.

Men de finns!


Och de har hittat sina vattenbäckar där de slagit ner rötterna.

Där står de och sprider trygghet och fräsch glädje omkring sig.


När man får möta en sådan människa då ska man ta vara på det mötet.

För som sagt - det kan vara en bit emellan dem...


Av Kaela - 30 juni 2016 11:39

 

Av Kaela - 30 juni 2016 08:29

 

 

 

"Livet är ingenting för en amatör" lär August Strindberg ha sagt vid något tillfälle.
Och visst är man ofta beredd att hålla med honom.

När man lär sig att leva mer i ögonblicket och att låta varje ögonblick vara en gåva, ja då är man en liten bit på väg.

Vi vill alla leva livet levande....med bultande pulsar och leende blick- med fartvinden susande i öronen.

Orden är nedskrivna som jag minns dem från ett samtal jag råkade lyssna till på jobbet....

Jag håller med om att ta emot varje ögonblick som en gåva, men när vi sen kommer till fartvind då backar jag.

Man kan leva livet fullt ut...levande  - äcen om man tvingas till ett liv utan fartvind.

Kanske kan det till och med vara så att farten kan göra att man missar viktiga utblickar som livet ville ge just idag.


Att leva är att vara närvarande - mitt i mitt liv - just som det ser ut idag.

Det är en gåva att kunna vara närvarande i det som sker.
Livet består av en rad monotona repeterade handlingar som att diska, städa, lämna, hämta, handla och laga mat.

Mitt i allt detta till synes monotona kan vi ha ett rikt inre liv.

Kanske genom att ta med oss några tankar in i städningen av badrummet till exempel.

Det tänker jag göra nu - alltså - städa badrummen och ta med mig en tanke in i den uppgiften.


Delar den tanken med DIG här och önskar DIG en fin torsdag!


"Om ingenting någonsin skulle förändras,

skulle det inte finnas några fjärilar."

Okänd tänkare


Av Kaela - 30 juni 2016 08:19

 

 

Idag är det torsdagen 30 juni - sista dagen i juni - och Elof och Leif har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar också DIG som har födelsedag idag

Önskar er er dag att minnas med glädje!

Av Kaela - 29 juni 2016 20:22

Det fattas en hel del innan det är självklart överallt och för alla-detta med jämlikhet.

Vi har en väldigt hög medvetenhet i Sverige och i jämförelse med många andra länder är vi väldigt  bra på jämlikhet - eller ja - jämställdhet - vilket ord tycker DU är bäst

 

Det tror jag är de flestas uppfattning och jag tror att den till vissa delar är rätt.

Lika lön  för samma arbete oavsett om det utförs av en kvinna eller en man börjar sakta bli verklighet. men fortfarande saknas en hel del..


Både när det gäller. lärare, ingejörer, sjuksköterskor, läkare, kemister, advokater och butikspersonal med flera finns det löneskillnader.
Trots likadan utbildning, samma antal arbetsår och tjänst på samma ställe har nästan alltid kvinnorna lägre lön
Egentligen är det märkligt.

Det borde vara ett 1800 tals fenomen.

Men det är som det ser ut idag!

Anledningen till att det inte går fortare tror jag är att vi har våra gamla tankegångar nedärvda i ryggrad och blodbanor.

Det kommer att ta mer än en generation ytterligare innan förändrade tankegångar har slagit igenom så starkt så det syns i plånböcker, befodringnsmöjligheter  chefstillsättningar med mera.


Det sägs att de danska och norska männen är mera jämlika än våra svenska män, åtminstone när det gäller köksarbete och ta hand om barn.'

Kanske är det så  vem vet.

De ligger före oss på många andra områden, våra grannländer, så varför inte på detta område..

Från en värld som är välkänd för mig vet jag ju att de öppnade Frivilligcentraler ungefär tio år före oss.


Nu är det kväll och mannen i MITT liv har varit ute och åkt inlines.

Kan det vara ålderskris tro?  Trött var han i varje fall då han kom in.


 


Nu är det dags att önska DIG en skön onsdagskväll och en god natts sömn mot torsdag.


Här kommer ett citat att memorera eller fundera över - vilket du önskar:


"Kvinnan må icke vara en kopia av mannen, eller mannen en kopia av kvinnan, jämlikhet är inte detsamma som likhet. ."

Simone de Beauvoir






















Av Kaela - 29 juni 2016 10:26

 

 

 

Tonårsflickan /eller tonårspojken/ kommer hem,,,svarar tjurigt på tilltal...och är allmänt sur.

På en undran om det inte går att vara lite trevligare  svarar han/hon: "jag måste ju få vara mig själv nånstans."

Att vara sig själv....hmmm...

Att vara sig själv - måste det vara liktydigt med att vi tappar hyfs och respekt då vi kommer innanför dörren därhemma.


Det är ju inte bara tonåringar som har det här beteendet.

Ibland får man verkligen se upp så man inte får det själv.

Trött och slut efter intensiv arbetsdag....


Men....när vi släpper vårt "yrkesjag" eller "skoljag" eller var vi nu tillbringar aktiva delen av dagen - behöver vi väl inte bete oss som som om vi inte har den blekaste aning om vad respekt och vänskapliga ord är för någonting..

Vi är artiga och visar respekt mot arbets- och skolkamrater medan vi kan vara helt annorlunda mot de kära vi har därhemma.


Vi behöver slappna av och slippa föreställa oss sa någon när jag förde detta på tal.

En hemsk tanke.

Att när vi är artiga, respektfulla och trevliga då förställer vi oss - men när vi är ger griniga och otrevliga svar och kommentarer därhemma - då är vi dom vi egentligen är.

Kan det verkligen vara så illa?


Visst -  tröttheten är en stor bov i denna fråga....men kanske man säga istället för att snäsa: "Jag är jättetrött...ledsen om jag inte är så spirituell."


Om vi är oss själva genom att vara otrevliga när vi kommer hem - då sårar vi dem vi mest älskar!
Men om vi istället förklarar att dagen varit hård så blir ingen sårad.

Det kan faktiskt tänkas att det till och med ger dig lite extra uppmärksamhet från kärestan, det är i vardagen vi behöver uppmuntran och det är där vi behöver varandras ömhet och omtanke!

Låt oss ge ut av detta och vi kommer att få en underbar vardag!



Här kommer ett citat att ta med dig ut i dagen:



"Allt gör intryck på tillvaron och resulterar i skeendets kurs genom tiderna."

Abdu’l-Bahá

Av Kaela - 29 juni 2016 10:13

 


Idag är det den 29 juni - näst sista dagen i denna månad - och Peter och Petra har namnsdag!

7Jag gratulerar så varmt!


Till DIG som har födelsedag idag säger jag också ett varmt grattis!


Låt dagen överraska er!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards