Alla inlägg under december 2012

Av Kaela - 31 december 2012 14:32


 




Nyårsaftonens eftermiddag!

Bara timmar kvar av det gamla året.


Min dunderförkylning gör att det blir bara jag och mannen i mitt liv som firar här i år!

Vi brukar vara flera.


Jag vill innerligt tacka er kära läsare och besökare  för ett fantastiskt bloggår.

Det är ju ni som med era kommentarer och tankar  gör detta till en plats fylld med värme, omtanke och glädje. Ni inspirerar mig.

Att komma in här är som att omslutas av en stor varm öppen famn!

Varje famn så otroligt värdefull!


På tröskeln till ännu ett nytt nu - vill jag verkligen uttrycka hur betydelsefulla ni är var och en!

Utan er skulle jag inte blogga!


Så går tankarna till året som gått och som har varit ett turbulent år i världen.

Med sorg går tanken till människorna i Syrien och delar av Afrika som får ta emot ett Nytt År under ofredens bistra stjärna.

Ekonomiskt har jag en känsla av att det mesta är upp och ner i hela världen.

Terror och avskyvärda övergrepp hör vi talas om hela tiden.


Men ändå - det finns människor som arbetar för det goda...lite överallt.

De lyser liksom stjärnor på en i övrigt svart himmel - men sällan om ens någonsin hamnar de i rubrikerna och får pris och beröm för vad de gör.


Dem vill jag lyfta fram nu - med ett stort tack för vad de har gjort under 2012.

Vi hör sällan talas om dem som sagt  men de arbetar och sliter för det de tror på.

I en värld som oftast är osynlig förde flesta och som sällan får någon större uppmärksamhet.


Eller kanske flera världar....men dem jag tänker på idag är alla de som utför en massa frivilliga timmar för att göra skillnad i en eller flera medmänniskors liv.


Bara i vårt land har det utförts minst 480 miljoner frivilligtimmar under året som ligger bakom!


Den Frivilligcentral där jag arbetar som samordnare har bidragit med cirka 40 - 50 000 timmar!


Sverige skulle inte klara sig utan alla dessa underbara frivilliga!


Med de orden önskar jag alla oss alla Ett riktigt Gott Nytt år!




Av Kaela - 31 december 2012 11:43

 


Reflektera över att det är just mänskliga möten som fördjupar och berikar livet.

Utan dem inget riktigt liv.


Glöm inte:

När du idag frågar någon: ”Hur är det?” bemöda dig om att verkligen lyssna till svaret

Av Kaela - 31 december 2012 09:36

 



Det tänds kanske stjärnor i rymden ibland
små stjärnor som strålar och blänker,
kanske tänds de av kärlekens tankar
som nån här på jorden tänker.
Kanske tänds det nya små stjärnor nånstans
som levande klara kristaller
för att återge himlen ljus och balans
när andra slocknar och faller.

Det tänds kanske stjärnor i rymden ibland
när någon har knäppt sina händer,
kanske tänds de av kärlekens böner
som nån här på jorden sänder.
kanske tänds det nya små stjärnor nånstans
i rymdernas stjärnströdda vimmel,
kanske kärleken är vår jordiska chans
att skapa en ljusare himmel....

Det tänds kanske stjärnor i rymden ibland
ty kärleken kan göra under,
kanske skapas det något för evigt
i flyende korta stunder.
Kanske nya stjärnor kan tändas nånstans
när kärlekens makter får råda,
kanske blev det rätt mörkt om kärlek ej fanns
och inte fanns stjärnor att skåda....

Atle Burman

Av Kaela - 30 december 2012 15:30

 




Denna dikten av Nils Bolander har två olika namn.

Den heter" Ett ark papper" och den heter "Sylvestertankar"


Jag såg ett pappersark fullskrivet med bokstäver och ord.

Grova stavfel och språkfel. Osköna överstrykningar.

Fula plumpar. Klumpiga staplar. Slarviga öglor.

Jag läste och upprördes i mitt innersta.

Vilken klåpare hade komponerat detta nonsens?

Vilken inbilsk narr hade skapat detta fuskverk?



Då såg jag med ens vad det var

och rodnade av blygsel och skam:

Det fullskrivna arket var mitt gångna år.

Jag själv var den klene skrivaren,

mästaren till klottret och kråkfötterna.

Och längst ned på sidan

hade en mäkta sträng lärare skrivit

med rödaste blod

ett rättvist betyg: Underkänd!


I samma stund skymtade jag en hand,

som räckte mig ett nytt, bländande vitt, oskrivet ark,

och förnam en röst som sade: Skriv!

Det vita arket var mitt nya år,

och handen och rösten var den stränge lärarens

som givit mig ännu en chans

före avgångsexamen, den sista, den ofrånkomliga.

Då föll jag på knä

- en skamsen liten skolpojke-

och bad:

Herre, du stränge men rättvise lärare!

Inte en bokstav vill jag skriva

utan att du håller i pennan,

inte en mening

utan att du formar den,

inte ett skiljetecken

utan att du godkänt det.



Som dånet av ett starkt tordön

och bruset av väldiga vatten

nådde mig då hans röst:

Skrivare, skriv!

I en starkare hand har du utlämnat din penna.

Nu är du äntligen mogen

att skriva en godkänd sida.

Och fylld av en outsäglig trygghet

präntade jag de allra första stavelserna

på det nya arket:

Se, han gör allting nytt!

En pennfjäder i den Store Skrivarens hand

vill jag vara.

Skrivare, skriv!

Skriv snabbt, skriv hårt, skriv brinnande!

O, att han ville ta ett fast grepp om mig

och med sin levande ande

skriva en outplånlig skrift,

ett Kristus-brev, i mitt liv

för bröderna att tröstas, stärkas

och förnyas av.

Så att någon enda liten människa

kunde tacka Gud för mig.

Nils Bolander

Av Kaela - 30 december 2012 15:18

Lilla Stella har farit vidare för några dagar sedan efter att firat julen här hos farmor och farfar - till längtande mormors och morfars famn i Norrland.

Och att hon har kul i Norrland det ser man väl här på kortet där hon förevigats tillsammans med morfar vid den snögubbe de förfärdigat tillsammans...


 

Av Kaela - 30 december 2012 11:57

 


En av mina vänner - Peter heter han...skriver visor och melodi och sjunger själv.

Om du klickar på länken får du ta del av hans egenhändigt tillverkade nyårsvisa.



Av Kaela - 30 december 2012 09:59

Demens har gått om hjärtsjukdomar som den vanligaste dödsorsaken skriver Dagens Nyheter.

man tror att detta har att göra med att befolkningen blir äldre och givetvis att hjärtsjukdomarna gått ner pga färre rökare och större försiktighet med att äta mättat fett, samtidigt som sjukvården blivit bättre på att klara hjärtsjukdomarna.


Läs gärna hela artikeln här


Av Kaela - 30 december 2012 09:54

 



Du är den enda personen på jorden som kan använda dina förmågor.


 Zig Ziglar

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards