Alla inlägg under februari 2009

Av Kaela - 28 februari 2009 10:39

Bluffakturor är ett växande problem.

Ofta gör man en logga som mycket liknar ett välkänt företags logga.
man drar sig inte ens för att skicka sådana här bluffakturor till ideella organisationer som ofta fungerar tack vare skänkta pengar.
Det har hänt på mitt jobb vid två tillfällen.

Har ditt företag fått en falsk faktura- gör så här:


Om du fått en faktura, korrektur, beställningsunderlag eller annan handling gällande en tjänst eller vara som du inte har beställt eller accepterar från ett företag du tidigare inte varit i kontakt med ska du motsätta dig handlingen genom att göra följande:

  • stryk ett streck över papperet och skriv ”ej beställd” eller ”motsätter mig betalningsansvar”, på engelska "Not ordered"
  • gör en polisanmälan som du själv lämnar till närmaste polismyndighet (Ifyllningsbar blankett här >>)
  • faxa tillbaka handlingen till företaget, samt
  • faxa en kopia på handlingen till Svensk Handels säkerhetsavdelning 010-47 18 677 (ej till vårt ordinarie faxnummer).
  • För inga diskussioner med företaget per telefon. Betala aldrig för något som ni inte beställt.

    Har du skrivit på ett underlag eller gått med på något per telefon men anser dig blivit lurad, gör följande:

  • stryk ett streck över papperet och skriv ”motsätter mig betalningsansvar beroende på vilseledande uppgifter”, på engelska "reject payment due to misleading information".
  • skriv: Svensk Handel kontaktade, på engelska "Swedish Trade Federation has been contacted".
  • skriv: polisanmälan kommer att göras, på engelska "Complaint will be filed with the police".
  • gör en polisanmälan som du själv lämnar till närmaste polismyndighet (blankett här >>)
  • faxa tillbaka underlaget till företaget, samt
  • faxa en kopia på underlaget till Svensk Handels säkerhetsavdelning 010-47 18 677 (ej till vårt ordinarie faxnummer).
  • Spara eventuell skriftväxling med företaget, såsom den faktura du motsatt dig, brev där du motsatt dig betalningsansvar och så vidare. Dessa handlingar kan behövas som bevis.
     



    Av Kaela - 28 februari 2009 10:18


     Du tar upp saker som jag inte ens tror är bevisade Bilbo och som dessutom hände på 70-talet.

     Någon sa att "alla har vi syndat-men alla har inte "torskat"


    http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=163343


    Av Kaela - 28 februari 2009 09:24


    I hela världen finns det ingen som är exakt som jag. Det finns personer som har vissa delar lika mig, men ingen är i sin helhet som jag.
    Därför är allt som kommer från mig äkta mitt, därför att jag ensam valt det.
    Jag äger allting i mig själv:
    - min kropp, inberäknat allt som den gör;
    - mitt psyke, med alla dess tankar och idéer;
    - mina ögon, med alla de bilder de kan se;
    - mina känslor, vilka de än kan vara, t e x ilska, glädje, besvikelse, kärlek;
    - min mun, och alla de ord som kommer ut ur de, artiga, snälla eller elaka, riktiga eller felaktiga;
    - min röst, hög eller mjuk;
    - och alla mina handlingar, vare sig de är till för andra eller mig själv.
    Jag äger mina fantasier, mina drömmar, mina förhoppningar, mina rädslor.
    Jag äger alla mina triumfer och framgångar, alla mina misslyckanden och misstag.
    Eftersom jag äger allt hos mig själv kan jag också bli väldigt nära bekant med mig själv.
    Genom att bli det kan jag älska mig själv och bli vänlig mot mig själv i alla avseenden.
    Jag kan då göra det möjligt för hela mig att arbeta för mina bästa intressen.
    Jag vet att det finns sidor inom mig som  förvirrar mig och andra sidor som jag inte känner till.
    Men så länge jag är snäll mot mig själv och tycker om mig själv, kan jag modigt och hoppfullt söka efter
    lösningarna till det som stör och hitta vägar för att finna ut mer om mig själv.
    Hur som helst, jag har mitt utseende och är på mitt sätt.
    Vad jag säger och gör, och vad jag än tänker och känner i varje ögonblick, så är allt jag.
    Detta är äkta och står för vem jag är i varje stund.
    När jag senare ser tillbaka hur jag såg ut och gjorde, vad jag sade och hur jag lät, vad jag tänkte och kände, kommer vissa delar att visa sig inte ha varit så bra.
    Men jag kan se bort från det som inte var så bra, och behålla allt det goda, och finna ut någonting nytt som ersätter det dåliga.
    Jag kan se, höra, känna, tänka, prata och agera.
    Jag har verktygen för att överleva, att komma nära andra, att vara produktiv, och att skapa mening och ordning på tillvaron utanför mig.
    Jag äger mig själv och därför kan jag styra mig själv.
    Jag är jag och jag är okej!


    Virginia Satir

    Av Kaela - 28 februari 2009 09:16


     



    Den friske har många önskningar den sjuke bara en
    Okänd tänkare

    Av Kaela - 28 februari 2009 09:07

    Och så tar Kristian Luuk över "På spåret".

    Kanske ligger det något Oldsbergs replik då han fick veta vem hans efterträdare var: Ja han har ju något gemensamt med järnvägar... lok drar...

    Och han kommer nog att klara sig....

    Själv kommer jag att sakna de båda trygga och vänliga ""bergen" -  Hellberg och Oldsberg!

    Det blir helt klart aldrig detsamma utan dem.

    Och vem ska bli hans bisittare...utser Luuk den personen själv, eller.....

    http://sydsvenskan.se/nojen/article416346/Kristian-Luuk-tar-over-Pa-sparet.html



    Av Kaela - 28 februari 2009 08:56

    Karin Thunberg på Svenska Dagbladet undrar vad mamma sa när daniel..vår nye blivande prins sa, när han en gång i tiden ringde hem och berättade att han mött en flicka Och hon långsamt förstod vem flickan var Blev hon glad?
    Det vet jag inte
    Men jag vet att om det varit min son skulle jag ha blivit betydligt mera orolig än glad Och jag vet inte om jag skulle ha trott på det Skulle kanske gissa att jag var utsatt för ett practical joke. Sonens kärlekshistoria lyfter ju faktiskt också hans föräldrar ut ur anonymiteten - när föremålet för hans ömma låga är Sveriges blivande drottning  Vid det här laget har mamma i Ockelbo kanske vant sig...man har ju läst om den här relationen i åratal Något eller någon tycks ha motarbetatmotarbetat


    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2530493.svd#tw_link_widget½


    Av Kaela - 28 februari 2009 08:47

    Klagomål på primärvården har minskat med 34 Det ser alltså ut som att människors möjlighet att snabbt komma i kontakt med sin vårdcentral har ökat Eller är det kanske vissa vårdcentraler som lyckats med detta Vissa områden i landet kanske Jag som arbetar med att samordna frivilliga ( tillwww.frivilligcentralen.se bland annat äldre som ska besöka primärvården har inte den uppfattningen.
    Men det är ju glädjande om det finns de som har andra och mera positiva erfarenheter

    Oppositionslandstingsrådet Ingela Nylund Watz varnar för en alltför stor optimism och menar att man ska vara försiktig då man tolkar siffrorna

    Bland annat är skillnaden stor mellan Djursholm och Rinkeby

    Däremot ökar klagomålen på psykiatrin och akutsjukvården och det är helt i linje med mina erfarenheter.


    http://www.dn.se/sthlm/battre-tillganglighet-inom-primarvarden-1.809359

    Av Kaela - 28 februari 2009 08:37

    Siewerth Öholm åker till USA för att diskutera möjligheterna för en ny svensk kristen TV-kanal med Fox News.Han vet inte när sändningarna kan komma igång, men trots lågkonjunktur och en kostnad på 30-40 miljoner tror han att detta kommer att gå att genomföra

    Det är bara att hoppas att han har rätt

    Det skulle glädja många

    Vissa nyheter skulle kunna få en helt annan vinkling i en sådan TV-kanal.

    Det är bara att hoppas att han kan genomföra det här projektet.

    http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=163343

    Presentation

    Fråga mig

    144 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
                1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28
    <<< Februari 2009 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Gästbok

    Översätt bloggen

    Andras bloggar

    Läsvärda bloggar


    Skapa flashcards