Alla inlägg den 20 februari 2009

Av Kaela - 20 februari 2009 17:07


 


Du är den du tror att du är.
Inte den andra säger att du är
för det är bara du som vet

Din självbild,formar både
din egen och omgivningens
uppfattning om dig

Så glöm inte...
du är den du tror att du är
den du mött
i nattens drömmar
ett ögonblick
när rädslan släppte taget
och du vågade
Kaela

Av Kaela - 20 februari 2009 16:58


Att kineser börjat tänka på djurens rätt är ju helt utmärkt.

Men jag väntar på att de ska börja tänka på människorätten.

Den är nog minst lika viktig om inte viktigare.(I mina ögon är den faktiskt viktigare)

Ja nu hukar jag mig inför alla anfall från djurrättsaktivister.....men faktum är att jag tror att i ett land där människors rättigheter hålls högt kommer även djurens att göra det.

Enligt Amnesty avrättades minst 470 personer under år 2007, men somliga bedömare  till exempel uppgifter från en annan människorättsgrupp, USA-baserade Dui Hua-stiftelsen, enligt vilken så många som 6 000 människor avrättades i Kina år 2007.

Och dödsstraff utmäts exempelvis för brott som förskingring och skattebrott.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2478711.svd



Av Kaela - 20 februari 2009 16:47

Tack för intressanta länkar.

Och du- din blogg är mycket intressant!

Sanningen är nog ofta den att det inte är mycket som har en enda orsak.

Jag tror du har rätt i det du beskriver på din första länksamling framför allt.
Men jag tror det finns en risk att rädsla sätter pinnar i hjulen också.

Samverkan av dessa båda orsaker och kanske ytterligare har nog skapat den sits vi har idag!

Ha det gott och var rädd om dig!

http://kaela.bloggagratis.se/2009/02/18/1402768-sa-skapar-man-en-lagkonjunktur/

Av Kaela - 20 februari 2009 16:43

ja visst är det så....le mot världen och den ler mot dig.


Eller hur?


ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggagratis.se/2009/02/20/1409965-som-man-ropar-far-man-svar/

Av Kaela - 20 februari 2009 16:32

Ja nog stämmer det ganska bra med min erfarenhet av ortopeder...som den ortoped som när jag hade brutit handen vägrade sjukskriva mig trots att jag arbetade bland funktionshindrade människor....jag hade ju en hand kvar att jobba med tyckte han.

Otroligt tryggt för de funktionshindrade jag skulle hjälpa med förflyttningar, eller hur?

I det fallet trodde jag det berodde på att detta var en ortoped som skötte om idrottsstjärnors skador och inte var intresserad av det han nog såg som en typisk "käringskada".
Men jag har hört för mycket vid det här laget för att fortsätta tro det.

Är det princip, prestige eller bristande kunskap?


http://kaela.bloggagratis.se/2009/02/14/1390734-sex-brott-i-foten-rontgades-ortopeden-sag-inga-brott/


Av Kaela - 20 februari 2009 08:35



Världens människor litar mest av allt på ideella organisationer. Mer än på regeringar, företag och medier.
Det visar en färsk internationell förtroendebarometer.


Inte så konstigt tycker jag som arbetar i en ideell organsiation

(www.frivilligcentralen.se)

Vi har ingen som helst myndighetsutövning.

Den ensamma mamma som kommer till oss för att hitta en volontär person eller familj som kan stödja och avlasta henne hamnar inte i några register som kan ligga henne i fatet senare.

Dessutom har vi inget som helst vinstintresse.

Många eller kanske de flesta som arbetar (anställda, alltså inte frivilligarbetare som ju arbetar helt gratis) arbetar mycket mer än sin betalda arbetstid.

Det är inte ett jobb att vara anställd i en ideell organisation.

Det är ett sätt att leva.


Inte heller gäör vi en biståndsbedömning när tant Anna ringer och vill ha någon som går en promenad med henne en gång i veckan.

Det är personen själv som bestämmer sitt hjälpbehov.

Här har jag talat om den typ av ideell organisation som jag arbetar i.

Det finns många många flera.

Visste du att varannan svensk gör frivilliguppdrag i en eller annan form och där räknas inte insatser mot den egna familjen eller släkten in.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=162532



Av Kaela - 20 februari 2009 08:34

Ja exakt- så enkelt är det!


Fin blogg du har-med fina dikter.


http://kaela.bloggagratis.se/2009/02/18/1402773-dagens-kloka-ord/

Av Kaela - 20 februari 2009 06:23


 


En son och hans pappa är ute och vandrar i bergen.
Plötsligt ramlar pojken och slår sig. "Aaaaaaaajjjj!!!" ropar han.
Till sin stora förvåning hör han sin egen röst upprepa "Aaaaaaaajjjj!!!"

Nyfiket ropar han: "Vem är du?"
Omedelbart får han svaret: "Vem är du?"
Uppretad över svaret ropar han: "Fegis!"
Han får svaret direkt: "Fegis!"
Han tittar på sin pappa och frågar: "Vad är det som händer?"

Pappan ler och svarar: "Min son, lyssna här".
Och sen ropar han till berget: "Jag beundrar dig!"
Berget svarar direkt: "Jag beundrar dig!"
Återigen ropar mannen: "Du är en mästare!"
Rösten svarar: "Du är en mästare!"

Sonen är förvånad, men fattar inte riktigt vad som händer.
Sedan förklarar pappan:
"Man kallar detta för eko, men i själva verket är det livet.
Du får tillbaka allting du säger och gör.

Vårt liv är helt enkelt en återspegling av våra handlingar.
Om du vill ha mer kärlek i världen,
skapa då mer kärlek i ditt hjärta.

Denna relation gäller för allt i livet, i alla aspekter av livet.
Livet kommer att ge dig tillbaka allt det du givit det."

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards