Alla inlägg under december 2016

Av Kaela - 31 december 2016 15:38

     


Facebook, Twitter och andra sociala medier växer snabbt.

Jag har en god vän som vägrar Facebook och hon säger att folk ser henne som lite asocial.

Och om man betänker att mer än hälften av den svenska befolkningen, 5 miljoner människor, är aktiva användare på Facebook.drygt fyra miljoner loggar in där varje dag - ja då ses man kanske som udda om man avstår utan att det beror på ålder eller sjukdom.


Det finns en motkamp idag - mot sociala medier.

Man stöter på den lite här och där.

Och jag måste säga att jag tycker att det är bra.
Det får åtminstone mig att tänka efter!

Vi behöver bli lite kritiska.

Vad är det vi ägnar så mycket tid?

Vill vi verkligen leva vårt liv i Facebooks skyltfönster?

Jag tror ingen av oss - eller i varje fall mycket få vill det.

Ändå är det vad så många gör.


Jag vet när vänner badar, äter middag, tittar på TV med mera, bara genom en kort stund på Facebook.

Jag gillar att få veta att en god väns efterlängtade barnbarn har anlänt....att någon reser till Afrika och att någon är sjuk eller fått svårigheter på annat sätt( så att jag blir påmind om att tänka lite extra på just den vännen... och funbdera vad jag kan göra för att underlätta)

Men jag känner mig nästan som fönstertittare när jag får veta att: nu går jag i badet, eller liknande....

Jag har hitintills inte sett någon skriva...nu  går jag och kissar...men hörde att någon annan  fått dela även detta ur någon vän eller bekants liv på Facebook.

Jag har nog en ganska ambivalent inställning till Facebook.

Jag ägnar det ganska lite tid....och har ibland frapperats över att jag nästan börjat ursäkta mig när någon pratat om något som jag varit tvungen att fråga vad det gäller när den talar om något ämne eller person...och får svaret...men har du inte kollat Facebook.

Finner mig själv d¨ofta mumlande något om att jag inte haft tid.
I själva verket har jag ju inte prioriterat Facebookumgänge och det vill jag kunna säga utan att rodna eller ses som lite nördig.


Facebook är ett verktyg- och som sådant är det både bra och dåligt.


Just idag ska du kanske göra en kort visit om du har lust och konto förstås.....många nyårshälsningar såg jag vid mitt korta besök.


Ett gott nytt slut i tacksamhet över vad år 2016 givit - och ett förväntansfullt möte med 2017 önskar jag DIG!



Av Kaela - 31 december 2016 12:39

 


Det är absolut inte synd om oss - mannen i mitt liv och mej - men vår ganska beskedliga förkylning har just idag förvandlats till något slags monster.

Hög feber och ont i hals och huvud....rinnande näsa med mera...med mera....

Vi hade sett fram emot en kväll i de allra bästa vänners lag- men det får vi skrinlägga och dricka te med citron och vira in oss i schalar istället.

DU som inte har stött på det här monstret - men också DU  som tvingats ge husrum till de små elaka bacillerna - ta hand om DIN nyårsafton så den blir något alldeles extra.

Det behövs varken raketer eller champagne för det - bara glädje och tacksamhet över att vara här - och ha det så bra som de flesta av oss har det  i vårt land!

 

Önskar just DIG det allra bästa nya året 2017!

Av Kaela - 31 december 2016 09:46

 

Idag är det den 31 december - Nyårsaftonen 2016 - och vi får önska varandra Ett gott slut på det gamla året och Ett gott nytt år - 2017!

Ett nådens år från Herren kan vi vara säkra på att det är - oavsett hur allting annars ser ut!

Våld och terror utöver vår värld.

Ändå har Gud makten.

 

Stort grattis till DIG som har födelsedag idag och så säger vi grattis till den som heter Sylvester.

Du har ju namnsdag idag!

Sylvester är ett mansnamn av latinskt ursprung och betyder skogsman eller timmerman.
Ändå finns det tre kvinnor i landet som bär namnet - förutom 496 män!


Glöm inte att fira din egen bemärkelsedag mitt i allt nyårsfirande!


 

Av Kaela - 30 december 2016 20:14



 




Vi möter dem ibland,
de lågmälda och stilla,
som liksom sprider ljus
på vägen där de går.


Bland alla som har brått
och sliter och  far illa,
har dessa människor tid
att sprida lite ro.


Det stjärnögda folk
som anar mer än andra,
att människans hemland är
en himmel full av ljus.


Vi möter dem ibland
och glömmer plötsligt stressen.
Vi värms av ögonblicket.
De ger oss av sin ro.


Ulla Wallerström

Av Kaela - 30 december 2016 15:45

     

 

 

Precis i de sista timmarna av år 2016 är det kanske mer eller mindre ofrånkomligt att man summerar det år som ligger bakom.

Hur har det varit? Vad var bra?
Vad var dåligt?


När jag satt i de här tankarna kom ordet >tacksamhet<  till mig.

Och jag insåg att det finns bara ett sätt att summera året som gått!

I tacksamhet!

Jag är tacksam för att mannen i mitt liv, som inte alls älskar förändring, följer med mig i svängarna.

Jag är tacksam för hans jordbundenhet när min fantasti ger sköra vingar.

Men mest av allt är jag tacksam för att ha fått tillbringa ännu ett år med den absolut varmaste. mjukaste och mest omtänksamma man jag känner.

Jag är tacksam för ett år av introspektion.
Av mörker i dubbel bemärkelse - av hårt arbete och vila och en påtvingat slut på mitt arbetsliv som ger mig möjlighet att känna efter vad är rätt nu!

Jag är tacksam - och det är verkligen sant -  men vet att det ändå kommer att finnas dagar i det nya året som ligger framför som kommer att kännas tunga av längtan till det som inte längre är möjligt - mitt arbete som jag älskade nästan mer än livet självt.


Jag är tacksam över mina fantastiska barn!

Fem underbara, fantastiska människor som startat sitt liv i min famn om än inte alla i min mage.
Tacksammare än jag tror de någonsin kan ana över att de finns i mitt liv!

Över de fina människor de vuxit upp till!

Tacksam i kvadrat - det är inte min förtjänst - det är deras egen inneboende styrka.


Tacksam över mina fantastiska vänner som stått ut och stått kvar fast jag många gånger varit alldeles för upptagen för att vara en rätt vän till dem!

Tacksam över att lägenheten - den nya fina - börjar kännas som ett hem....som sakta växer fram.

Något tar slut - år 2016 - precis runt kröken - och 2017 anas redan från andra hållet.

Jag avger inga nyårslöften när klockorna ringer imorgon kväll.

Men jag ska göra allt för att göra 2017  till det allra bästa året. Jag ska ta vara på varje dag och verkligen njuta av livet.


Bestämma mig för att: Du gör så gott du kan just idag - varje dag!
Allt, även det lilla, är bra nog.


Att leva i tacksamhet är grunden i livet, tacksamheten ger kärlek och kärleken ger tacksamhet.

 

Så förmerar de varandra dessa två superviktiga ingredienser i ett bra liv.


Jag erkänner gärna att jag får kämpa för att känna åtminstone lite tacksamhet över min avtagande syn - men det är bara en liten del av mig även om den tar stor plats och påverkar mitt liv och mina förutsättningar betydligt mera än jag skulle vilja!
Så är det ändå så- att tacksamheten kan förvandla öven tunga skarpa gråstenar till ädelsten!
 

 

Och ett citat....

"Minns att lyckan inte beror på vem du är eller vad du har 
den beror helt och hållet på vad du tänker."
Dale Carnegie

 















Av Kaela - 30 december 2016 10:12

 

 

 

Haft en liten stund med lokaltidningen. Än så länge klarar jag med viss eller kanske ganska stor möda att läsa en del i papperstidningen.

Glad blev jag när jag läste att man byggt paviljonger på Fiskebyvägen för bostadslösa.

Så läser jag vidare här på n'tblagan att man inte vill att folk ska fastna i dessa bostäder som ju är avsedda att vara tillfälliga - och det är väl okay.

Även om jag har mycket svårt att förstå hur dessa människor ofta utan jobb, ska kunna få lägenhet på bostadsmarknaden som är så trång idag!

 

 


Så varnar man för rislyktorna.

Synd att de ska vara så farliga att man till och med kallar dem för dödsfällor.

De är ju betydligt mycket trevligare än smällarna!



Av Kaela - 30 december 2016 09:11

   

 

 

Idag är det den 30 december och Abel och Set har namnsdag!

Gratulerar varmt till namnsdagsbarnen!

Och gratulerar förstås lika varmt - dig som har födelsedag idag - så här på årets näst sista dag!

Gör en minnesrik bemärkelsedag!

 

Mycket få män, endast 581 heter Abel i vårt land.

Abel betyder "andetag" eller "son till anden som andas".
Abel har bibliskt ursprung.
Abel var enligt Bibeln  Adams och Evas andre son.
Han arbetade som herde, men mördades av sin äldre bror Kain.
Namnet förekommer också som efternamn.

 

Det är mycket få som heter Set också - endast 759 män bär namnet i vårt land.

Set, eller Seth, är ett hebreiskt namn med betydelsen rotskott eller telning.

Set var enligt gamla testamentet namnet på Adams tredje son.

Set var också en ond gud i egyptisk mytologi.

Av Kaela - 29 december 2016 16:27

 


Idag beslutade vi oss för att trotsa våra respektive förkylningar som ju också är lite på retur - för att inhandla taklampa till stora rummet.

Något vi borde gjort i två år - eller nästan två år som är den tid vi bott här.

Men bättre sent än aldrig!

Lite kitschig är den kanske - men vi tror vi kommer att trivas med den.

Min dåliga fotokonst visar åtminstone upp lite av hur den ser ut.


Ha en fortsatt fin torsdag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards