Alla inlägg den 5 december 2016

Av Kaela - 5 december 2016 21:45


 


"Det du gör idag kan förbättra alla dina morgondagar."
Ralph Marston

Av Kaela - 5 december 2016 15:23

 



Ibland
när du stämt möte
med dig själv

i tystnaden

i ensamheten

när du vågar
vara stilla

och lyssna

hör du något spira
tätt intill

anar en doft

du ser
hur tårarna droppar
i dina öppnade händer

du känner ditt hjärta
slå av förundran

gråtens mirakel

gör dig lugn

och allt är stilla....

Kaela

Av Kaela - 5 december 2016 09:04

 

 

Jovisst tar jag fortfarande en "balkongstund" även om jag inte måste hasta iväg till ett jobb.

Även så denna morgon. Idag var det ordet frivillig som fanns i mina tankar - förstås.

Då jag kom in i värmen startade en skur av sms.

Har ju en uppgift ännu från jobbet.

Idag är det Internationella Frivilligdagen och den ska firas förstås - av en Frivilligcentral.

En del som ska hjälpa till att servera glögg har blivit sjuka och andra har frågor- men nu är det lugnt och även serveringen ska ha folk ikväll.

Fri - det är ett underbart ord som både frivillig och frihet startar med.

Att vara fri - det är nog den absolut vanligaste önskan som finns bland oss människor.

Drömmen om frihet ser nog lite olika ut hos oss alla- men jag läste några ord för en tid sedan som för mig beskriver vad frihet verkligen är:

"Friheten att se och höra och upptäcka det som finns här och nu, istället för det som borde finnas, fanns eller kommer att finnas"

Här och nu finns ingen oro - för just här och nu är det gott att vara.

Oron bor i tankarna på det som ska komma.
Det är verkligen svårt att låta den stanna där - och istället ta tag i friheten att just nu och just här är allt gott.

För att riktigt "gotta in mig" i detta att vara fri- att ha frihet letade jag i tanken upp några synomymer.

Du kan säkert hitta flera....men här kommer de jag kom på:självständighet, suveränitet,obundenhet,tvångslösh
et, oberoende och otvungenhet.

Det finns över hundra Frivilligcentraler i Sverige, många kommunalt drivna - vår Frivilligcentral i Norrköping är en av de få som är ideellt drivna....så som förstås jag tycker det ska vara....

Men i gott samarbete med kommunen som gärna hänvisar till oss.

 

Kolla gärna om det finns något firande av Internationella Frivilligdagen i DIN kommun- och gå dit!

Vi behöver manifestera deotroligt många och fina frivilliga insatser som görs i vårt land.

 

 


 

Av Kaela - 5 december 2016 07:13

 




Idag är det måndagen  den 5 december och jag säger grattis till DIG som har födelsedag!


 Sven har namnsdag och stort grattis också till dig - och en önskan från hjärtat om en härlig namnsdag!

Sven, är ett gammalt fornnordiskt mansnamn med betydelsen "ung man, yngling, gosse". Det ingår i runstensnamn. Den norska formen är Svein och den danska Svend. Sven hör till de vanligaste mansnamnen i Sverige vilket gör att 127 190 personer cirka firar namnsdag idag!

 

Dessutom är det Internationella Frivilligdagen.

Den dag då vi hyllar Frivilligarbetet och dem som utför det över hela världen.

Dagen instiftades 1985 av FN


Här vill jag ge en ros till varje frivillig! De borde ha en ros i veckan!


 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards