Alla inlägg den 14 december 2016

Av Kaela - 14 december 2016 17:17

l  

Styrelsen på Frivilligcentralen på middag idag!

Ser fram emot gemenskapen!

Dukat bordet med förväntansfullt hjärta och varma händer.


Av Kaela - 14 december 2016 16:34

 

 

 

– Jag tror att vi bara är i början av att förstå hur ensamhet påverkar oss, säger professor Peter Strang.

Och jag är helt säker på att han har rätt.

Det handlar inte bara om att du blir uttråkad av att vara ditt ständiga ensamma sällskap.

Det går betydligt djupare än så.
Det påverkar oss på alla områden.


Nu finns det en ensamhet som vi inte kan komma ifrån - den får vi lära oss leva med.

Vi måste alla hantera vår existentiella ensamhet.
Den som bygger på att våra innersta tankar och känslor inte går att dela.
Ingen - inte ens den vi älskar kan förstå hur en hotande ohälsa eller funktionshinder upplevs av den de älskar.

Och ännu mindre kan vi dela döden.

Sista sträckan på jorden går vi ensamma - även om vi har händer att hålla i.

Jag har känt hur människor jag älskat som fått veta att deras framtid på jorden är kort...liksom drar sig undan.

Jag som ska gå vidare kan inte helt dela deras tankar.

 

Bara känslan av hotande ensamhet är så omskakande att det omedelbart påverkar våra kognitiva förmågor och vår koncentrationsförmåga. 
Nog är det så  att vi bara är i början av att förstå hur ensamhet påverkar oss.

 

Men redan idag vet vi så mycket att vi ska ta alla tillfällen till gemenskap och se till att andra inkluderas i gemenskapen.

En öppen gemenskap - accepterande och med högt i tak.

Det längtar vi alla efter!

 

Låt oss skapa många sådana platser.

 

 

Av Kaela - 14 december 2016 14:49

för dikter    


I en av mina allra tidigaste anteckningsböcker för dikter -  hittade jag ett par av Sandro Key Åberg.

Jag gillade honom en period men tyckte senare att det var för brutala dikter han skrev.

På senare år har jag återvänt till honom.

Han blev inte så gammal Sandro. Han dog 1991  och om jag fattat rätt var han inte mer än i 60-års åldern.

Den här dikten kommer till mig nu och då numera.

På 70-talet var jag förstås på tok för ung för den.

Men den måste ändå sagt mig något, eftersom jag präntat ner den med skolflickstextning i anteckningsboken.

De flesta av Sandro Key Åbergs dikter var korta. Så också denna.


Livet bläddrar snart

igenom dina år.

Du har några fjädrande

och löpstarka år att glädjas åt,

innan hjärtat får marmelad i knäna

och åldern drar ner sin ridå!

 

 

Av Kaela - 14 december 2016 10:06

 

 

Bilden är bearbetad

 

"Det finns en ros i varje själ."


Hörde orden på radio för några dagar sedan och de har följt mig sedan jag hörde dem....

Inte för att radiorösten förde till mig ny kunskap utan kanske mera för att det var en aha-upplevelse.


Jag är helt säker på att det bor en ros i varje själ - en och annan blomstrar och doftar medan kanske rosen i en annan person slokar och mår dåligt.

Jag ser tanken om rosen i ditt och mitt inre som  en symbolbild för att vi behöver ta hand om oss - och också som en symbol för väldoften av vänlighet och omtanke som strömmar ut från oss.

Du vet - rosor är så fantastiskt vackra och har i de flesta fall dessutom en väldoft som vi njuter av - men - de har också taggar.

De underbara egenskaperna som finns i oss från födseln växer tillsammans med de taggar som vi tyvärr också har.

Oftast tillägnade av svåra erfarenheter eller av att vi inte blivit älskade så som varje barn måste bli.


Vi ser på oss själva och ser bara taggarna, det otrevliga.

Vi blir missmodiga och tänker att ingenting gott kan komma från oss.


Vi låter bli att vattna det som är gott inom oss och så hänger rosen och i värsta fall dör den.

Vi ser inte vilka möjligheter, vilka resurser vi har.


En hel del människor ser verkligen inte rosorna inom sig själva.

Någon annan måste göra dem medvetna om dessa


En av de största gåvor en människa kan ha är att kunna nå innanför taggarna och hitta rosorna hos andra.

Detta är vad som karakteriserar kärlek: att kunna se en människa och känna henne med alla hennes fel, men också upptäcka den fina blomknoppen i  själen, och sedan hjälpa henne att förstå att vattna rosen så den slår ut i blom.



Då kommer hon att blomma, och blomma trettiofalt, sextifalt, hundrafalt på det sätt som var henne givet och som det var tänkt.


Vår plikt i denna värld är att handla så att vi hjälper andra att upptäcka sina rosor och inte bara rosornas taggar.

Det är bara då som vi kan uppnå den kärlek som vi någonstans har för varandra.

Det är bara då vi kan blomma.


Önskar DIG en riktigt fin onsdag!

En lördag när du får känna hur rosenbladen vecklar ut sig inom dig!


Och då  -ett citat att ta med oss ut i den här dagen....


 "Vi är skapta för att briljera, så som barn gör.
Vi är födda för att förverkliga den Guds härlighet som finns inom oss.

Den finns inte bara i några av oss, den finns i alla.

Och när vi låter vårt eget ljus skina, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma."

 Okänd tänkare

Av Kaela - 14 december 2016 07:20




 

 

 

10 dagar till julaftonen - den 14 december är det Sten och Sixten som har namnsdag!

Gratulerar så varmt och önskar en fin namnsdag!

Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

 

23 951 män i vårt land bär namnet Sten.

Sten är ett fornnordiskt namn som troligen betyder just bara sten eller hårdför, osårbar.
Äldsta belägg i Sverige är en runinskrift från 1000-talet, på en sten på Frösön, Jämtland.

 

Det finns 11 226 män med namnet Sixten eller Sighsten i vårt land.

Ett fornsvenskt namn med betydelsen "seger" och "sten".
Namnet var nästan bortglömt under lång tid innan det åter togs i bruk i slutet av 1700-talet.

 

Ät mycket namnsdagstårta och gläds över  DITT vackra namn - eller över att DU är född!

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards