Alla inlägg den 28 december 2016

Av Kaela - 28 december 2016 13:16


 


 

Tänk om imorgon inte finns....

om idag är allt jag har....

Men om hela min styrka hela min förmåga till upplevelse här och nu ligger i detta ögonblicket---idag----spelar det då någon roll om idag är allt jag har?

För mig spelar det ingen roll om detta är min sista dag - jag kommer ju aldrig att veta om att det var det.

Kanske...kanske...för någon annan som konstaterar med en viss saknad att jag inte är med längre...


Det är ingen plötslig dödsångest som fått mig att tänka så här...det är insikten om hur skört allt är....en insikt som kommer till mig några gånger varje dag...för att påminna mig och för att lära mig att aldrig ta något för givet, alltid verkligen vårda relationerna till de människor jag älskar.

När som helst kan vem som helst av oss bli en berättelse - om någon som var.....

Jag försöker allt jag kan att skriva berättelsen med så mycket kärlek som jag är mäktig - till de som lever nära nu- och till den som kanske vill läsa den....sedan någon gång....

 

Det är märkligt detta livet....

Ibland förs vi in på vägar där allt går bra, där allt är lätt och rätt, där vi varje dag får ta emot allt gott

Så - plötsligt något - när vi eller någon annan kommer åt fjärrkontrollen och livet börjar spolas åt andra hållet,  Då vi känner att allt vi kämpat för tas ifrån oss.


Ändå är det livet....


Och varje morgon öppnas en dörr till nya möjligheter: Vad säger du?  visst vill du vara med ....och göra det bästa av den här dagen om vilken vi inte vet något annat än att den är här just nu.


Men det räcker!


Ett citat att stoppa i fickan.....


"Du måste tro på kärleken även om du inte äger den.
Du måste tro på solen även om du inte ser den.
Du måste tro på livet även om du ska lämna det."
Okänd tänkare





Av Kaela - 28 december 2016 10:49

 


När allt inte blev som det skulle
när sången om livet har tystnat
då följer jag dig genom natten
och värmer din iskalla hand


När tårarna bränner bakom ögonlocken
medan hjärtat gråter i ditt bröst
då hör du  mina steg bredvid dig
 - vi går tillsammans mot gryningen

Kaela

Av Kaela - 28 december 2016 10:05

 

 

Det finns ofta lite hysch-hysch och gömda saker i alla familjer

I de allra flesta åtminstone för att inte ta till överord.

Det är sånt som man tassar tyst förbi....hur var det med fasters kärlekshistoria....ingen vill svara... av de äldre...de som vet...

Så finns det ämnen som på det sättet blir tabu i familjer och som hindrar informationen till de yngre om händelser i familjen bakåt.


Jag hörde faktiskt en så knasig sak för en tid sedan - som att en kvinna i 60  års åldern inte visste om att hon hade en morbror som faktiskt till och med levde i samma stad som henne!

Hade han mördat eller.....
Nej, men han hade fått ett så kallat utomäktenskapligt barn - alltså en kusin till henne vid ungefär dsamma tid, eller något tidigare än då hon föddes.

Av misstag "yppade" en moster historien till henne i sin begynnande demenssjukdom.

Eller delar av den.
Och hon insåg då också att hon haft en viss insikt om morbroderns existens men att han aldrig deltagit i familje och släktfester...och att hon en gång hört att han var en enstöring....som inte ville ha kontakt....


Hon satte igång att söka och hittade både morbrodern (som var överlycklig över en släkting, som dessutom ville ha kontakt) och så småningom kusinen som ju hade haft en liten liten kontakt med sin far, hennes morbror. De har faktiskt en riktigt livlig och frekvent kontakt idag  - och hon har även introducerat henne ibland sina syskon.

 

I detta fallet har moralen blivit omoral skulle jag vilja säga.

Man uteslöt alltså morbrodern ur släkten och nämnde inte ens hans namn.

Och man släppte aldrig in hans lilla dotter - inte ens vetskapen om hennes existens....nej,  faktiskt ju,nte ens en gång hans - morbroderns, hennes mors brors existens..

Det är omoral i kvadrat tycker jag!


Man brukar säga att ett av de enklaste sätten att få information om din släkthistoria är att be dina släktingar berätta.
I de allra flesta familjer finns ju som tur är inga sådana här undangömda familjemedlemmar som gör att tystnaden brer ut sig.

De allra flesta av dina äldre släktingar älskar säkert att berätta historier om sina yngre år, deras anhöriga och familjens historia.

Det är vä'rt att ta några dagar i umgänge med gamla släktingar för att få dessa historier.


En dag är de borta och med dem en massa information.

Och du får undra förgäves....hur var det nu med det där...eller detta.


Så - missa inte kunskap om din historia medan den finns tillgänglig....


Ha en fin mellandag.

Hos mig skiner solen, men förkylningen och febern vill helst att jag stannar inne.

Ska njuta den genom fönstret!

Av Kaela - 28 december 2016 09:08

 

 

Idag är det den 28 december.
Benjamin har namnsdag!

Gratulerar så varmt!
Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag!

Gör en riktigt minnesrik bemärkelsedag!

 

Benjamin är ett hebreiskt namn som betyder lyckans son. Benjamin var enligt Bibeln Jakobs son och Josefs yngste bror.

Namnet var tidigare mycket ovanligt, men populariteten har ökat mångfalt under 1990-talet 
I äldre generationer finns det bara några hundra som heter Benjamin.
Män och pojkar med namnet är idag 13 275

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards